سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی،گردشگری و صنایع‌دستی گلستان با بیان اینکه مبدا و مقصد تله کابین علی‌آباد در عرصه جنگل‌های هیرکانی نیست، گفت: وزیر میراث‌فرهنگی اجرای این طرح را به شرط خارج بودن از عرصه هیرکانی و تایید کارشناسان دستگاه‌های متولی بلامانع دانست.

تله‌کابین علی‌آباد در عرصه جنگل‌ هیرکانی نیست/ هیج درختی قطع نمی‌شود

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از ایرنا، سیدعزت‌الله ضرغامی که روز جمعه -۱۳ اسفند ماه- به همراه هیات دولت به استان گلستان سفر کرده بود، در محل جنگل و سد کبودوال علی‌آبادکتول که قرار است طرح تله‌کابین اجرا شود، اجرای این طرح را در صورتی که خارج از محدوده اصلی عرصه‌های ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی باشد بلامانع اعلام و تصریح کرد: برآیند تصمیم جلسه مشترک وزارت جهادکشاورزی، مسئولان سازمان جنگل‌ها و مراتع و سازمان حفاظت محیط زیست و همچنین وزارت میراث‌فرهنگی ملاک اجرای این طرح خواهد بود.

طرح تله‌کابین کبودوال از هفت سال قبل در شهرستان علی‌آبادکتول مطرح شده بود، اما چون بخشی از عرصه‌های جنگلی هیرکانی از جمله در این شهرستان به ثبت جهانی رسید، پیگیری برای اجرای این طرح متوقف شده بود، اما اکنون برخی از فعالان محیط‌زیست این برداشت را کرده‌اند که وزیر میراث‌فرهنگی دستور اجرای این طرح را بدون رعایت قوانین محیط زیست آن هم در محدوده جنگل‌های هیرکانی صادر کرده است.

ضرغامی اجرای تله کابین را به کارشناسی دستگاه‌های متولی واگذار کرد

رحمان فرمانی سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی،گردشگری و صنایع‌دستی گلستان در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا، توضیح داد: وزیر میراث‌فرهنگی اجرای طرح تله‌کابین علی‌آباد را به جمع‌بندی نظر کارشناسی ارجاع داد و تاکید کرد که «این طرح با حفظ قوانین و رعایت آنها و نظر دستگاه‌های تخصصی این طرح اجرا شود»

وی افزود: آقای ضرغامی بر اجرای طرح تله کابین با مشورت و بررسی دستگاه های تخصصی و بر مبنای توسعه پایدار و گردشگری پایدار تاکید دارد. زیرا اصل کار باید بر مبنای قواعد و ضوابط باشد،حتی ممکن است این طرح چند بار بازبینی شود اما باید با ضوابط تطبیق پیدا کند.

فرمانی افزود: مختصات این طرح و مسیر تله‌کابین کاملا مشخص است، وزیر میراث‌فرهنگی هم در زمان بازدید نگفت اجرای این طرح بلامانع است، بلکه اجرای طرح را به نظرات کارشناسی دستگاه‌های متولی واگذار کرد که یکی از آنها سازمان جنگل‌ها یا مراتع و بخش منابع طبیعی است.

سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی،گردشگری و صنایع‌دستی گلستان درباره طرح تله کابین در کنار سد کبودوال در علی‌آباد کتول در استان گلستان، گفت: این طرح حتی قبل از ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی هم مطرح بود و چند سال در حال پیگیری است، برای بررسی مسیرهای متعددی را هم در دستگاه اجرایی که به نوعی متولی این موضوع هستند طی کرده است.

وی گفت: وقتی یک اثر یا جاذبه طبیعی مانند جنگل‌های هیرکانی ثبت جهانی می‌شود، موضوع ضوابط و اجرای آن از سوی دستگاه‌های تخصصی مانند محیط زیست و منابع طبیعی که در این حوزه تخصص، اشراف و مسئولیت دارند، مطرح می‌شود، بنابراین نظر دستگاه تخصصی در کنار رویکرد و اهداف گردشگری که در این طرح وجود دارد، برای ما بسیار اهمیت دارد. 

ما هم دغدغه محیط‌زیست داریم

فرمانی تصریح کرد: توسعه گردشگری همان اندازه برای ما مهم است که حفظ محیط‌زیست و منابع‌طبیعی ارزشمند است؛ اساسا گردشگر برای تماشای مناظر طبیعی زیبا به این منطقه سفر می‌کند، اگر قرار باشد این منابع و جاذبه‌ها تخریب شود عملا دلیل حضور گردشگری در این مناطق تحت‌الشعاع قرار می‌گیرد.

سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی استان گلستان بیان کرد: در اجرای این طرح بیشتر هم پیگیری‌های هر سه چهار حوزه مرتبط و نظرات مثبت آنها ملاک خواهد بود. حتی در جلسات کارشناسی ممکن است به این نتیجه برسند که مشاور، این طرح را به گونه‌ای بررسی کند که قوانین و ضوابط اجرایی کاملا رعایت شود.

وی افزود: برای اجرای این تله‌کابین چند سناریو مطرح شد یکی اینکه اگر گوشه‌ای از این تلکه‌کابین در بخشی از عرصه جنگل هیرکانی قرار گیرد، مسیر جایگزین ارائه شود، در مسیر جایگزین ضمن اینکه طول مسیر بیشتر می‌شود، بلکه نیازمند دو ایستگاه میانی هم خواهد بود و در احداث این دو ایستگاه ممکن است حدود ۷۰ اصله درخت از بین برود که سازمان جنگل‌ها مخالفت کرد، زیرا آسیب بیشتری نسبت به مسیر نخست داشت.

در نهایت قرار شده است تعداد دکل‌های تله کابین از ۹ به ۳ دکل کاهش یابد و اینکه هیچ درختی قطع نشود، همچنین ارتفاع دکل‌ها به قدری بلند باشد که نیاز به سربرداری درخت‌ها هم نباشد که مشاور بر همین اساس و در نظر گرفتن مسائل فنی و طبق نظر سازمان منابع طبیعی به عنوان دستگاه تخصصی، طرح جدید ارائه کرده است

مبدا و مقصد تله کابین علی‌آباد اصلا در عرصه جنگل‌های هیرکانی نیست

سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی استان گلستان تاکید کرد: مبدا و مقصد تله کابین علی‌آباد اصلا در عرصه جنگل‌های هیرکانی نیست و از عرصه جنگل خارج است این موضوع از اول هم مورد مناقشه نبود، پس در مسیر تعریف شده تله‌کابین هیچ آسیب از قطع کردن یا سربرداری درخت وجود ندارد؛ مشاور طرح را ارائه کرده و سازمان‌های تخصصی هم آن را تایید کردند که دغدغه فعالان محیط زیستی رفع خواهد شد.

وی با بیان این که همه مدیران در ستاد و صف وزارت میراث‌فرهنگی نسبت به حفظ منابع طبیعی دغدغه دارند، تصریح کرد: اصل حفظ منابع‌طبیعی،جنگل‌ها و اساسا گردشگری طبیعی مورد تایید و مد نظر شخص وزیر و همه مدیران در بخش‌های مختلف وزارتخانه است. معتقدیم باید بتوان هم از ظرفیت‌های موجود برای نسل کنونی بهره‌برداری کرد و هم باید این منابع برای نسل‌های آینده محفوظ بماند، که اصل گردشگری پایدار و توسعه پایدار است.

 

به گزارش ایرنا، جنگل های خزری-هیرکانی به عنوان بیست و چهارمین اثر و دومین اثر تاریخی- طبیعی ایران (بعد از بیان لوت) در تیر ماه ۹۸ در فهرست جهانی یونسکو ثبت شد. این زیست منطقه و زیست بوم چشم نواز جهانی، به عنوان محوطه ای طبیعی گستره ای از ۵ استان خراسان شمالی، گلستان، سمنان، مازندران و گیلان در شمال کشور و دامنه شمالی رشته کوه البرز و سواحل جنوب و جنوب غربی دریای خزر را پوشش می دهد.

واژه هیرکان شکل یونانی نام گرگان است و گفته می‌شود نام ورکان در کتیبه‌های به جا مانده از دوران هخامنشی نیز نوشته شده، اثباتی بر قدمت این منطقه است. این منطقه شگفت انگیر بازمانده دوران سوم زمین‌شناسی و عصر یخبندان و غنی از نظر گونه‌های بومی و باستانی، پوشش گیاهی و تنوع زیستی با نادرترین گونه‌های جنگلی جهان است.

جنگل‌های هیرکانی نوار ۸۵۰ کیلومتری ساحل جنوبی دریاچه خرز که خطه شمالی کشور ما با پهنای عرضی۲۷۰ کیلومتر در امتداد رشته کوه البرز از استان گیلان تا خراسان شمالی را شامل می‌شود.

جنگل‌های هیرکانی گنجینه و میراث بی‌نظیری است از ۵٠ میلیون سال پیش به ما به ارث رسیده است؛ این ذخیره منحصر جهانی و این بانک ژنتیکی گیاهی این تنوع‌زیستی خاص، این تنها کانون گونه‌زایی جهان‌، در کشور خشک و نیمه خشک ما به اندازه‌ای ارزشمند هست که برای حفظ آن برای آینده زیست‌کره و آیندگان ایران زمین عزم ملی ایجاد و برنامه‌های بهتری داشته باشیم هزینه‌های مادی بیشتری شود. ارتفاع جنگل‌های هیرکانی از سطح دریا از ٢ هزار و ٢٢٠٠ متر از سطح دریا است البته از ١٨٠٠ متر به بالا پوشش تنک‌تر و ارتفاع درختان کوتاه‌تر و گونه‌ها رونده و پوشش درختچه‌ای شده و بجای ارتفاع گرفتن در سطح پخش می‌شوند.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار