بی شک، سفر رئیس جمهور و هیأت دولت به استان ها نه تنها بی فایده نیست، بلکه سود ناشی از آن، قبل و بعد از سفرها به مراکز استان ها، در شهرها و حتی روستاهای دور و نزدیک نیز به عینه قابل مشاهده است.

ره آورد سفرهای استانی مقامات کشوری برای خبرنگاران چیست؟

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از ایسنا، در این سفرها، علاوه بر مطالعه و بررسی نزدیک و میدانی پروژه های عمرانی و مطالبات عمومی، پتانسیل ها و ظرفیت های موجود در مناطق مختلف بررسی می شود تا ضمن ارائه طریق و تدوین برنامه ها، بستر اجرای پروژه های جدید فراهم شود و در نهایت سود ناشی از این مهم، عمران، آبادانی و توسعه چهارگوشه کشور مقدس جمهوری اسلامی ایران را در پی داشته باشد.

و اما خبرنگاران...

با تحریر این تعریف که «خبرنگارن پل ارتباطی مردم و مسئولان و بالعکس هستند» و «نقد منصفانه، تولید فکر می کند و زمینه ساز پیشرفت است»، به سراغ نوع نگاه مسئولان کشورمان در زمینه برخورد با خبرنگاران که قلم و دوربین به دستان بی ادعای جامعه هستند، می رویم.

همگان می دانیم که در گوشه گوشه جهان، اگر خبرنگارن رسمی و بنگاه های خبری معتبر و غیروابسته به گروه ها و جناح ها نباشند، بی شک هیچ کسی به شکل صحیح و سریع از هیچ موضوع مطلع نمی شود و نقش رسانه معتبر و خبرنگار امین برای همگان رخ نمایی می کند.

در کشور ما، خبرنگاران در چارچوب وظایف محوله و با مدنظر قرار دادن خط قرمزها، در تلاش برای انعکاس اخبار و رویدادها و اغلب اطلاعیه های منتشره هستند که بخشی در انعکاس رویدادهای سفرهای مسئولان نمود پیدا می کند.

فعالان این عرصه "خبرنگاران" با سرلوحه قرار دادن این پیام تاریخی امام راحل که فرمودند: «مردم، ولی نعمت اند»، وظیفه اطلاع رسانی را به همان "مردم" که از ابتدای پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی تا شرایط کنونی، صاحبان و همراهان واقعی انقلاب می باشند، بر عهده دارند، ولی متأسفانه در بخش های مختلف با کم لطفی ها و کارشکنی های درون بخشی مواجه می شوند که انجام وظایف ذاتی آنها را با مشکل مواجه می کند.

پیش از آنکه به ادامه موضوع بپردازیم، این نکته را هم عنوان کنیم که به غیر از تعداد معدودی از خبرنگاران که به شکل رسمی و با حقوق و مزایای مشخص در استخدام بنگاه های خبری کشور هستند، بقیه فعالان این عرصه به شکل "حق التحریر" کار می کنند و در انجام وظایف خود، به هیچ عنوان به دنبال تحقق مطالبه شخصی نیستند و باید در اینجا گفته شود «بیشتر آنها علاوه بر اینکه فاقد مسکن و حقوق ثابت هستند، در خرید ملزومات کاری از قبیل دوربین عکاسی، دوربین فیلمبرداری، لپ تاپ، نت بوک، ویس رکوردر و... با مشکلاتی مواجه هستند».

کاستی های خبرنگاران در سفرهای استانی

در تکاپوی تدارک سفرهای استانی مسئولان کشوری که در سطح بالاتر، سفر مقام معظم رهبری و به ترتیب در سطوح دیگر، سفر سران سه قوای مقننه، مجریه و قضائیه و سپس وزرا و فرماندهان نظامی و انتظامی و دیگر مسئولان کشوری برگزار می شود، کمتر موردی دیده شده است که تیم تدارکاتی این سفرها، با درک عمیق موضوع، شرایط ایده آل را برای خبرنگاران ایجاد کرده باشند.

با نگاهی اجمالی به این موضوع، به راحتی می توان درک کرد که دست اندرکاران این بخش ها علاوه بر اینکه بیشتر غیرمتخصص هستند، بلکه به حساسیت شغل خبرنگاری و حداقل وظیفه خطیر یک خبرنگار در داشتن آرامش و ایجاد بستر مناسب جهت انعکاس سریع، صحیح و کامل اخبار آشنا نیستند.

و آنچه که بیشتر عذاب آور است، نگاه های آنچنانی به اصحاب قلم و رسانه تا مزه پرانی های برخی از افراد حاضر در تیم های تشریفات، پرخوری برخی همراهان در سر سفره ها تا عدم تعارف یک جرعه آب به خبرنگاران، برخوردهای نامناسب تیم های حفاظتی به وقت عکاسی و تهیه گزارشات تا مداخله روابط عمومی ها در انتشار ناقص اخبار و یا به عبارتی سوزاندن خبر، طی مسیر آقایان با خودروهای شخصی و اغلب لوکس و جابجایی خبرنگاران با تاکسی و ون و دیگر خودروهای عمومی فرسوده که به این دلیل اغلب از برنامه ها عقب می مانند، همه از دغدغه های چندین ساله فعالان این عرصه در کشور ما می باشد.

و جالب تر اینکه، وقتی تخصص، تجربه و نگاه فردی یک خبرنگار در انعکاس اخبار غالب بر شرایط نامناسب فیزیکی موجود در این سفرها می شود، تیم های تدارکاتی در توهم ایده آل بودن شرایط و بدون نقص بودن اقدامات خود فرو می روند و این موضوع، شرایط را برای سفرهای بعدی هر روز بدتر از روز قبل می کند.

الزام ساماندهی خبرنگاران با کارت شناسایی یکنواخت

در این خصوص باید یادآور شویم که «در کشور ما، فعالان رسانه به شکل رسمی در چند حوزه از قبیل خبرگزاری ها، مطبوعات، برنامه های مختلف صدا و سیما و با توجه به ذائقه دهه اخیر مخاطبان، تعدادی به شکل غیررسمی در فضای مجازی فعالیت می کنند.»

هر چند که در مقایسه با سایر کشورهای جهان، متولی این حوزه (وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی) اقدام جامع و یکسانی در خصوص ساماندهی فعالان حوزه های مختلف رسانه و تکریم شأن و جایگاه حساس و تأثیرگذار آنها انجام نداده است، اما بنگاه های خبری کشور، با صدور کارت شناسایی و یا صدور معرفی نامه، در تلاش هستند تا از اقدامات قانونی خبرنگاران زیرمجموعه حوزه خود در پایتخت، مراکز استان ها و شهرستان ها حمایت کنند.

آنچه که بیشتر در این زمینه نیاز است، اقدام ضربتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در صدور کارت شناسایی معتبر و یکنواخت با قید نام بنگاه خبری محل خدمت خبرنگار و از همه مهم تر در اختیار قرار دادن اسامی فعالان رسمی به مدیران روابط عمومی های وزارتخانه ها، سازمان ها و نهادهای سراسر کشور می باشد تا به معنای واقعی، پل مردم و مسئولان و بالعکس به هم متصل شود.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار