تصویب ۱۰ هزار میلیارد ریال اعتبار در سفر استانی رییس جمهور به گلستان برای تسریع در تکمیل سد نرماب چهل‌چای مینودشت به عنوان یکی از مهمترین پروژه‌های عمرانی و زیرساختی استان امیدها را در دل مردمان این دیار برای بهره‌مندی از مزایای این پروژه مهم زنده کرد.

تکمیل سد نرماب گلستان، مطالبه‌ای که با ۱۰ هزار میلیارد ریال محقق می‌شود

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از ایرنا، آیت‌الله رییسی، رییس جمهور در شانزدهمین سفر استانی به همراه تعدادی از معاونین و وزیران جمعه ۱۳ اسفندماه سفری یک روزه به گلستان داشت و با ۱۱۱ مصوبه اولیه با اعتبار ۲۵ هزار و ۶۷۷ میلیارد تومان درحوزه‌های مختلف مردم این استان را به رفع مشکلات و کمبودهای قدیمی امیدوار کرد.

پیش بینی اعتبار ۱۰ هزار میلیارد ریالی برای تکمیل سد نرماب چهل چای مینودشت اگرچه نیمی از نیاز اعتباری این پروژه بزرگ ملی برای بهره‌برداری کامل است اما به گفته دست اندرکاران با همین مقدار نیز تاحدود زیادی می‌توان بدنه سد را تکمیل و تعدادی از روستاهای واقع در کاسه سد را جابجا کرد.

علی محمد زنگانه استاندار گلستان گفت که وی از رییس جمهور در شورای اداری استان در سفر استانی تقاضای ۲۰ هزار میلیارد ریال کرده بود که موضوع درحال پیگیری است.

 سد نرماب چهل چای مینودشت از مهمترین پروژه‌های ملی وزارت نیرو در گلستان به شمار می‌رود که عملیات احداث آن در سال ۱۳۹۰ با اعتبار اولیه چهار هزار میلیارد ریال ( ۸۵ درصد فاینانس داخلی و سهم قرارگاه خاتم‌ و ۱۵ درصد سهم دولت) بر روی سه رودخانه نرماب، چهل‌چای و خرمالو این شهرستان آغاز شد و قرار بود تا سال ۱۳۹۵ به بهره‌برداری برسد اما به سبب عدم تخصیص کامل اعتبارات موردنیاز هم اکنون پیشرفت فیزیکی بدنه اصلی آن به ۹۰ درصد رسیده است.

این سد که از نوع خاکی همگن به ارتفاع ۶۰ متر، عرض تاج سد ۱۰ متر و طول تاج ۸۰۷ متر یکی از طرح‌های مهم عمرانی و زیربنایی گلستان است و ظرفیت ذخیره ۱۲۵ میلیون مترمکعب آب و قابلیت تنظیم تا ۱۹۲ میلیون مترمکعب را دارد، علاوه بر رفع کمبود آب آشامیدنی افزون بر ۵۵۰ هزار نفر جمعیت چهار شهر و ۱۳۰ روستای شرق استان، تامین آب ۱۸ تا ۲۴ هزار هکتار اراضی زراعی منطقه و نیز کنترل و ذخیره سیلاب‌های فصلی را برعهده خواهد داشت.

به اعتقاد کارشناسان تکمیل سد نرماب چهل‌چای مینودشت یک تیر و چند نشان خواهد بود زیرا علاوه بر کنترل سیلاب‌های فصلی در استان سیل خیز گلستان و خسارات سهمگین ناشی از آن، نقش مهمی در تامین آب آشامیدنی یک چهارم جمعیت ۲ میلیون نفری این استان شمالی و تامین آب ده ها هزار هکتار اراضی زراعی این خطه را که سال‌هاست کم آبی و خشکسالی امان کشاورزان آن را گرفته، برعهده خواهد داشت.

اگرچه طی سالیان گذشته و برای تکمیل این پروژه ملی و بزرگ گلستان و بهره‌مندی از محاسن و مزایای آن، مقامات عالی‌رتبه زیادی از آن بازدید و قول مساعد برای تسریع روند اجرایی آن دادند اما آیت الله رییسی و دولت جهادی و انقلابی سیزدهم در گام نخست با تخصیص نیمی از اعتبار ۲۰ هزار میلیارد ریالی این پروژه برای تکمیل بدنه سد، تملک اراضی، جابجایی و احداث چند روستای واقع در مخزن آن موجبات خوشحالی مردمان گلستان بالاخص نواحی شرقی آن را فراهم کرد.

نکته‌ای که مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گلستان نیز با مثبت دانستن رقم ۱۰ هزار میلیارد ریالی پیش بینی شده در سفر هیات دولت به استان برای سد نرماب چهل چای، گفت: اگرچه نیاز مالی برای تکمیل کامل این پروژه ملی ۲۰ هزار میلیارد ریال است که باید صرف بخش‌های باقی مانده سد شامل سدهای انحرافی، تملک اراضی، جابجایی روستاها، تاسیسات هیدرومکانیکال، بدهی به پیمانکار، احداث تونل‌ها، نظارت‌های عالیه و احداث راه دسترسی شود اما در گام نخست این میزان اعتبار درصورتی که در اسرع وقت ابلاغ و تخصیص یابد، خوب است.

سیدمحسن حسینی افزود: این سد از پروژه‌های حیاتی و با مزایای قابل توجه برای گلستان است و باید هرچه سریعتر نسبت به تکمیل و بهره‌برداری از آن اقدام شود زیرا تاخیر در ابلاغ و تخصیص اعتبارات مورد نیاز باتوجه به شرایط اقتصادی و افزایش سالانه قیمت کالاها و هزینه‌ها، ارقام مورد نیاز نیز افزایش خواهد یافت.

وی، سد نرماب چهل چای مینودشت را از مهمترین منابع تامین کننده آب آشامیدنی، صنعت و بخشی کشاورزی گلستان دانست و اضافه کرد: کنترل سیلاب در مناطق شرق استان در حوضه سه رودخانه نرماب، چهل‌چای و خرمارود، تولید برق آبی و توسعه صنعت گردشگری از دیگر اهداف احداث این سد بزرگ است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گلستان ادامه داد: رایزنی‌ فراوان برای افزایش اعتبارات تصویبی سد نرماب چهل چای مینودشت در سفر ریاست جمهوری از ۱۰ به ۲۰ هزار میلیارد ریال توسط استانداری گلستان درحال انجام است که درصورت تحقق این موضوع تا سال آینده بخش زیادی از این پروژه تکمیل و به بهره‌برداری می‌رسد.

 آنچه مسلم است، اهتمام به تکمیل سد نرماب چهل چای مینودشت با مزایا و محاسنی که کارشناسان و مسوولان متولی به آن اشاره کردند و نیز با توجه به مسائل و مشکلات کمبود منابع آبی گلستان، می‌تواند گره‌گشای بخش قابل توجهی از مشکلات حوزه آبی استان و همچنین گام بزرگی در مسیر توسعه و رفع کمبودهای منطقه کمتر توسعه یافته نواحی شرقی آن باشد.

نکته‌ای که استاندار گلستان ۱۵ اسفند امسال در مراسم بزرگداشت روز ملی آب به آن اشاره کرد و گفت: اگرچه این استان هشت اقلیم را در خود جای داده اما اکنون ۲ اقلیم خشک و نیمه خشک بیش از ۵۰ درصد از وسعت این استان شمالی را در برگرفته که توجه به موضوع مدیریت خشکسالی و کم آبی امری ضروری است.

علی محمد زنگانه با تاکید برضرورت برنامه‌ریزی دستگاه‌های مرتبط برای افزایش بهره وری از آب در گلستان افزود: در این استان چاره‌ای جز حرکت به سمت افزایش بهره وری از منابع آبی و کاهش فشار در برداشت منابع زیرزمینی و سرمایه‌گذاری بیشتر در این حوزه وجود ندارد.

وی ادامه داد: برداشت بیش از حد از سفره‌های زیرزمینی در گلستان صورت می‌گیرد که تداوم آن منجر به فرونشست زمین شده و خطرات بسیار نگران کننده ای را برای استان به همراه خواهد داشت.

استاندار گلستان همچنین با اشاره به سفر ۱۳ اسفند رییس جمهور و برخی اعضای هیات دولت به استان گفت: در این سفر ۲۱ هزار میلیارد ریال اعتبار برای بخش آب استان اختصاص و مصوب شد.

زنگانه افزود: این حجم اعتبار، مصوب اولیه بخش آب گلستان در این سفر بود که سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان باید سایر تعهدات انجام شده در روز سفر را پیگیری و بر این مصوبات اضافه کند.

زنگانه، ویژگی مصوبات سفر رییس جمهور را تخصیص اعتبار نقدی به اجرای طرح‌ها دانست و ابراز امیدواری کرد: با جذب اعتبارات مصوبه شده در حوزه آب، عقب ماندگی زیر ساختی گلستان در این حوزه، هرچه سریعتر رفع شود.

همچنین نماینده مردم مینودشت، گالیکش، کلاله و مراوه تپه در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا پیش بینی ۱۰ هزار میلیارد ریال اعتبار برای تکمیل سد نرماب مینودشت در مرحله نخست را مهم دانست و گفت: تسریع در تکمیل این پروژه ملی با مزایای قابل توجه آن مطالبه مردم منطقه از وزارت نیرو و دولت آیت الله رییسی است.

رضا آریانپور افزود: پیگیری‌ لازم برای افزایش اعتبارات مورد نیاز تکمیل سد نرماب تا سقف ۲۰ هزار میلیارد ریال درحال انجام است که امیدواریم با تحقق آن ظرف یکی ۲ سال آینده این سد بزرگ به بهره‌برداری کامل برسد.

سرپرست فرمانداری مینودشت نیز گفت: اختصاص ۱۰ هزار میلیارد ریال اعتبار برای تکمیل سد نرماب چهل چای این شهرستان به خصوص جابجایی سه روستای "محمدزمان خان، پس پشته و باقرآباد" باقی مانده در مخزن سد و خارج کردن اهالی آنها از بلاتکلیفی موجبات خوشحالی اهالی را فراهم کرده است.

محمدتقی قزل سفلی یادآور شد: همزمان با شروع عملیات ساخت و ساز سد نرماب در سال ۹۰، کار جابجایی این روستاها به ترتیب اولویت و ابتدا روستای ۲۰۰ خانواری جنگلده پایین آغاز شد و ظرف چند سال اهالی این روستا به مکان جدید نقل مکان کردند اما کار انتقال روستای دوم که جنگلده بالا بود به دلایل مختلف به تاخیر افتاد و ۲۸ خرداد ۹۹ عملیات ساخت ۲۰۰ واحد مسکونی برای اهالی این روستا در زمینی به مساحت ۱۴ هکتار شروع شد که تاکنون فقط ۶۰ واحد (معادل ۳۵ درصد) تحویل اهالی شده و بقیه درحال ساخت است.

وی ابراز امیدواری کرد: با تخصیص به موقع اعتبارات پیش بینی شده سد چهل چای مینودشت و تلاش برای تکمیل آن، مردم گلستان بویژه نواحی شرقی استان از مزایای این پروژه بهره‌مند شده و اهالی روستاهای طرح کوچ نیز از بلاتکلیفی خارج شوند.

همچنین حجت الله عبدالملکی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی که در جریان سفر یک روزه رییس جمهور به گلستان به عنوان نماینده ویژه آیت الله رییسی به مینودشت سفر کرده و از سد نرماب چهل چای این شهرستان بازدید کرده بود، با اشاره به نقش‌آفرینی این سد در تامین آب شرب و کشاورزی گفته بود که این پروژه ملی با تزریق اعتبارات مورد نیاز تکمیل خواهد شد.

نیمی از جمعیت ۱.۹ میلیون نفری گلستان در هفت شهرستان گنبدکاووس، رامیان، آزادشهر، مینودشت، گالیکش، کلاله و مراوه‌تپه در شرق این استان سکونت دارند.

ارسال نظر

آخرین اخبار