رئیس انجمن انبوه سازان گلستان بر ضرورت توجه به واقعیات روز در قیمت گذاری مسکن تأکید کرد و گفت که طرح جهش تولید مسکن در مرحله اجرا توفیق چندانی نداشته است.

«افزایش قیمت تمام شده» چالش جهش تولید مسکن| طرح در مرحله اجرا توفیق چندانی نداشت

به گزارش گلستان ۲۴؛ سید محمد مرتضوی در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: طرح جهش تولید مسکن که می توان گفت طرحی فراملی است، حدود هفت ماه از تصویب آن در مجلس می گذرد اما توفیق چندانی را کسب نکرده است.

رئیس انجمن انبوه سازان گلستان افزود: علیرغم آنکه این طرح شعار دولت بود و پشتوانه خوب قانونی دارد اما در مرحله اجرایی منجر به موفقیت‌های میدانی نشده است.

مرتضوی از دلایل عدم موفقیت این قانون را قیمت تمام شده واحدهای مسکونی عنوان کرد و ادامه داد که در این قیمت گذاری چندان به واقعیت‌های روز توجه نشده است.

این فعال صنعت ساختمان گفت: بسیاری از قراردادها در این طرح با مجموعه هایی همچون بنیاد مسکن و ستاد اجرایی فرمان امام(ره) منعقد شده با این هدف که بتوانند از ظرفیت‌های داخلی آنها استفاده کرده و قیمت تمام شده را کنترل کنند.

وی بیان کرد: طی این مدت شاهد تعامل قابل قبول با بخش خصوصی نبودیم و به پیشنهاداتی کانون سراسری انبوه‌سازان و یا مذاکراتی انجمن های استان‌ها با ادارات توجهی نشد و موفقیت هایی که منجر به عقد قرارداد قابل ملاحظه شود نداشتیم.

عضو هیئت مدیره انجمن انبوه سازان کشور اضافه کرد: در مسکن مهر بخش خصوصی به اشکال گوناگون در تفاهم سه جانبه و یا خودمالکی اقدامات خوبی انجام داد و باید هم اکنون هم از ظرفیت بخش خصوصی استفاده شود.

مرتضوی گفت: در سال ۱۴۰۱ افزایش قیمت های داریم که به صورت مستقیم بر قیمت تمام شده تاثیر می گذارد.

وی افزود: دستمزد کارگران ۵۷ درصد افزایش داشته و این مسأله تاثیرات خود را در بخش خدماتی ساختمان می‌گذارد و همچنین هزینه مصالح را هم افزایش داده و این موضوع به سایر بخش ها تسری می یابد.

رئیس انجمن انبوه سازان گلستان اظهارکرد: همچنین شهرداری‌ها عوارض صدور پروانه را افزایش داده که در برخی از شهرها تا دو الی سه برابر افزایش یافته است بنابراین این موضوع به افزایش قیمت تمام شده منجر خواهد شد.

مرتضوی ادامه داد: افزایش هزینه انشعابات، هزینه تامین اجتماعی و موارد دیگری از این دست هم مطرح است و باید آن را در قیمت تمام شده لحاظ کرد.

این فعال صنعت ساختمان متذکر شد: اگر چنانچه قرارداد با بخش خصوصی در حجم وسیع و گسترده در سال ۱۴۰۰ مبتنی بر دوراندیشی و لحاظ واقعیات روز منعقد می شد قطعاً بخشی از تورم در این قراردادها مهار می شد و این فاصله زمانی ایجاد شده و تغییر در منعقد کردن قراردادها منجر به تحمیل بخشی از تورم پیش‌بینی شده در سال ۱۴۰۱ خواهد شد.

وی گفت: امیدواریم زمینه مشارکت بخش خصوصی به صورت فراگیر در سال جاری فراهم شود و فعالان بخش ساختمان بتوانند با تأسی بر واقعیات و با توجه به تجربه مسکن مهر به اجرای این طرح کمک کنند.

عضو هیئت مدیره انجمن انبوه سازان کشور ادامه داد: بزرگترین چالش طرح جدید تولید مسکن افزایش قیمت تمام شده است و باید مردم را به صورت شفاف در جریان قیمت تمام شده قرار دهیم تا آن ها در ادامه کار از خانه دار شدن منصرف نشوند که بازتاب منفی اجتماعی را به همراه خواهد داشت.

مرتضوی گفت: در صورت تایید نهایی برجام و رفع تحریم ها پالس های مثبتی در کنترل بازار و افزایش توان مالی متقاضیان و تقویت پایه پولی کشور خواهیم داشت که به تدریج می‌تواند گشایش‌های اقتصادی خوبی را به همراه آورده و معاملات مسکن را رونق بخشد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار