گلستان در آخرین سال قرن چهاردهم نشیب و فرازهای زیادی را تحمل کرد و با اتفاقات ریز و درشت فراوانی روبرو بود. آتش‌سوزی جنگل‌های هیرکانی، سفر استانی رییس جمهور و قهرمانی تیم بسکتبال شهرداری گرگان در لیگ برتر کشور از جمله مهمترین رویدادهای این استان در سال ۱۴۰۰ بود.

دهها مصوبه سفر امیدبخش دولت مهمترین رویداد گلستان در سالی که گذشت

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از ایرنا، مهمترین اتفاق سال گلستان چند هفته مانده به پایان سال رخ داد و با سفر رییس جمهور و برخی اعضای هیات دولت، امید به حل مشکلات و رفع نارسایی های قدیمی و چندین ساله بیشتر شد.

سفر آیت الله رییسی و اعضای هیات دولت

مردم گلستان در سال های گذشته وعده های فراوانی برای برطرف کردن کمبودهای مهم و زیرساختی شنیده بودند اما عمل نکردن به آن ها در دوره های گوناگون، علاوه بر انباشت نیازها و خواسته ها، ضرورت تجدیدنظر طرح‌های در حال اجرا را نیز بیشتر کرد.

آیت الله رییسی در سفر به گلستان علاوه بر بازدید میدانی از برخی طرح ها و پروژه های نیمه تمام و در حال اجرا، بر ضرورت تکمیل آن ها و استفاده از ظرفیت هایی مانند جزیره آشوراده برای افزایش درآمد ساکنان استان تاکید کرد.

در سال های گذشته اجرای طرح هایی مانند احیای خلیج گرگان و استفاده از ظرفیت جزیره آشوراده برای جذب گردشگر بارها مطرح شده بود اما هیچ کدام به مرحله اجرا نرسید.

چند روز پس از انجام سفر آیت الله رییسی به گلستان، عمل به وعده لایروبی کانال های آبرسان خلیج گرگان با اعزام گروه کارشناسی آغاز شد تا عزم جدی دولت سیزدهم برای سامان دادن به کمبودهای گلستان آشکار شود.

رییس جمهور پس از حضور در سواحل خلیج گرگان در کرانه های غربی بندرترکمن و اطلاع از علت خشکی این پهنه آبی خطاب به مدیران تاکید کرد که تعلل حتی یک روزه در اجرایی لایروبی خلیج گرگان پذیرفتنی نیست و باید با تجهیز همه امکانات و ظرفیت های موجود از جمله پتانسیل های قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا هر چه سریعتر روند اجرایی لایروبی دالان های آبی خلیج گرگان و دریای خزر آغاز شود .

رییس جمهور در ادامه مسیر و در حالیکه سرعت وزش باد سبب مواج شدن پهنه آبی خلیج گرگان شده بود با استفاده از قایق موتوری عازم آشوراده تنها جزیره ایرانی دریای خزر شد.

 آیت الله رییسی با حضور در محل پیشنهادی اجرای این پروژه اظهارداشت : پروژه طبیعت گردی آشوراده یک طرح بسیار ثمر بخش  برای استان است که می تواند بخش زیادی از دغدغه های  حوزه اشتغال  در گلستان را برطرف کند .

وی مشکلات پیش رودر اجرای این طرح را " مسایل اداری پیچیده" عنوان کرد و گفت : هنگامی از مدیران دستگاه های دخیل در اجرای این پروژه موضع پیگیری می شود ، آنها اظهار می کنند که این پروژه تناقضی با مقررات ندارد اما خروجی جلسات  بیانگر آن است که مسایل اداری پیچیده ، مانع از آغاز عملیات اجرایی  پروژه بومگردی است.

آیت الله رییسی در ادامه به دانشگاه آزاد گرگان آمد و با نخبگان این استان دیدار کرد و گفت: گلستان از ظرفیت های خدادای بسیاری  در حوزه جنگل ودریا برخوردار است که می تواند زمینه ساز یک تحول بزرگ در حوزه اشتغال آفرینی و اقتصاد استان شود .

رییس جمهور گفت: قرار گرفتن گلستان در همجواری ترکمنستان و امکان اتصال ریلی به کشورهای عضو سازمان همکاری های شانگهای و اکو فرصت مغتنمی برای اقتصاد گلستان است تا محرومیت‌های مزمن این استان با استفاده از بازارهای پرمنفعت منطقه برطرف شود .

 دکتر ابراهیم رییسی در ادامه با جمعی از خیران بخش های مختلف استان دیدار کرد و گفت: همانطور که در چالش کرونا شاهد خدمات برجسته خیران و گروه های جهادی بودیم در حل مشکلات اقتصادی هم باید به این ظرفیت تکیه کنیم .

وی در این دیدار با اشاره به بازدیدهای صبح امروز از مناطق مختلف استان گلستان، دیدن مشکلات موجود را رنج‌آور توصیف کرد و گفت: خلیج گرگان نعمت بزرگ طبیعی است که نباید خشک شود، بلکه باید با احیا و استفاده از این نعمت، در استان اشتغال‌زایی شود.

وی ادامه داد: به هیچ عنوان نباید به فرضیه خشک شدن احتمالی این اکوسیستم فکر کرد؛  خلیج گرگان باید و باید احیا شود و در چند روز آینده وزارت راه و شهرسازی مکلف به آغاز عملیات اجرایی آن است.

رییس جمهور تصریح کرد: در دولت سیزدهم " نمی توانیم ، نمی شود و یا پول نداریم" معنا ندارد و منطق اصلی "ما می توانیم " است .

علاوه بر رییس جمهور که از چند طرح و پروژه مهم مانند منطقه آزادتجاری اینچه برون، خلیج گرگان و آشوراده دیدن کرد، برخی وزرا و معاونان رییس جمهور نیز با سفر به شهرستان‌ها، با مشکلات مردم گلستان آشنا شده و برای حل برخی از آن ها تصمیم گیری کردند.

۱۱۱ مصوبه اولیه با اعتبار ۲۵ هزار و ۶۷۷ میلیارد تومان بخشی از دستاوردهای سفر استانی دولت جهادی سیزدهم به گلستان است که مدیران استان امیدوارند این اعتبارات با نگاه ویژه دولت افزایش یافته و حرکت گلستان در مسیر توسعه شتابان تر شود.

تکرار آتش‌سوزی جنگل هیرکانی

حدود ۲۱ درصد از مساحت جنگل‌های هیرکانی به عنوان نمادی از فسیل‌های زنده با مساحت ۲ میلیون و ۱۲۵ هزار هکتار که برخی دانشمندان قدمت آن را ۴۰ میلیون سال برآورد کرده اند در استان گلستان قرار دارد و سهم استان مازندران ۵۳ درصد و گیلان ۲۶ درصد است.

یکی از مخاطرات همیشگی جنگل ها در گلستان، آتش‌سوزی و نابودی همیشگی عرصه ها با دخالت سهوی یا عمدی انسانی است که گوشه گوشه این جنگل‌ها را از بین می برد.

 جنگل های هیرکانی گلستان سال گذشته هم از این آسیب بی نصیب نبود و حدود ۲۵۰ هکتار از جنگل‌های پارک ملی گلستان و ۱۰۰ هکتار از جنگل‌های درازنوی کردکوی بر اثر حریق به خاکستر تبدیل شد.

یکی از عوامل مهم بروز این آتش‌سوزی های عمدی و قاچاق چوب به عنوان جدی ترین معضل جنگل های گلستان، کمبود نیروی محافظت‌کننده و قرق‌بان است.

 

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان گفت که در حال حاضر ۵۷۶ نفر در قالب طرح های مختلف قراردادی یا رسمی، مسوولیت حراست از حدود ۴۵۰ هزار هکتار جنگل و سایر منابع طبیعی استان را برعهده دارند.

عبدالرحیم لطفی به مشکل کمبود تجهیزات برای مقابله با تخلفاتی مانند قاچاق چوب اشاره کرد و گفت: ادوات بازدارنده و محافظتی نظیر اسلحه ، شوکر و افشانه برای پرسنل خریداری شده اما هنوز مجوز حمل سلاح برای پرسنل صادر نشده است.

شرایط بد اقتصادی در کنار بیکاری بومیان حاشیه جنگل، دستاویزی برای هجمه اهالی روستاهای پیرامون رویش‌گاه‌های گلستان به اندوخته های باارزش جنگل هیرکانی شده که در برخی موارد متخلفان پس از مواجهه با ماموران منابع طبیعی و محیط زیست، اقدام به برخورد فیزیکی و مسلحانه می کنند.

شرایط به گونه ای شده که چپاولگران طبیعت برای دستیابی به اهداف خود و سود بیشتر، واهمه‌ای از آسیب‌زدن به محیطبانان و جنگلبانان ندارند.

سوء قصد، تهدید و ضرب و شتم قرق‌بانان جنگل‌های هیرکانی در غرب و شرق گلستان در سال گذشته حکایت از افزایش تعرض متخلفان حوزه منابع طبیعی به حافظان انفال دارد که در صورت کم‌توجهی متولیان، شرایط را برای تکرار حوادث تلخی همچون شهادت محیط‌بان تاج‌محمد باشقره فراهم خواهد کرد.

تبرکشی در خیابان

سال گذشته و در فصول مختلف اخباری مبنی بر وقوع جرایم خشن و تبرکشی در گلستان مخابره شدکه بازتاب زیادی در کشور داشت و تا مدت ها نام این استان را بر سر زبان‌ها انداخت.

در اولین مورد از این درگیری ها، اواخر اردیبهشت ماه، فیلم کوتاهی از درگیری در یکی از روستاهای گرگان توسط کاربران فضای مجازی گلستان پخش شد که در آن تعدادی موتورسوار پس از جدال لفظی با یک راننده نیسان به وی حمله کرده و با وارد کردن ضربه تبر، او را نقش زمین کردند.

در مورد دوم و در فاصله ۱۰ روز پس از اتفاق اول، فیلم دیگری از وقوع حمله با تبر در نقطه دیگری از گرگان منتشر شد که در آن جوانی پس از باز کردن در خودرویی که در وسط خیابان متوقف شده بود، چند ضربه متوالی با تبر به راننده وارد کرد.

در سومین مورد تبرکشی گرگان، در مردادماه یک معتاد سابقه دار با در دست داشتن قمه و تبر در خیابان مرکزی شهر گرگان با حمله به کاسبان و رهگذران، جوان ۱۷ ساله را به قتل رساند و تعدادی را هم مجروح و راهی بیمارستان کرد.

نیمه اول آذرماه هم فردی با تبر و قمه به یک گلفروشی  و چند عابر در نعلبندان گرگان حمله ورشده بود که همه عوامل این درگیری ها مدت کوتاهی پس از حادثه توسط پلیس دستگیر شدند.

رییس پلیس آگاهی گلستان با اشاره به  شرایط خاص جغرافیایی استان گفت: همجواری با جنگل و نوع سبک زندگی اهالی گلستان سبب شده تا "تبر" ابزار مورد استفاده تعداد زیادی از زارعان، دامداران و باغداران باشد اما متاسفانه تعدادی از جوانان متاثر از مصرف مواد مخدر صنعتی، مشروبات الکی و روان گردان ها با کوچکترین برخورد و درگیری از این وسیله باغبانی و کشاورزی، استفاده خشونت آمیز می کنند

مروتی بیان کرد: میزان بروز جرایم خشن در گلستان افزایش نداشته اما انتشار تصاویر و انعکاس گسترده این افعال مجرمانه در فضای مجازی القا می کند که امنیت استان دچار خدشه شده که این برداشت اشتباه و نادرست است.

وی بیان کرد: نمی دانیم با چه زبانی به مردم به خصوص جوانان بگوییم که تبر و دیگر سلاح های سرد را با خود حمل نکنند چرا که تصمیم اشتباه در یک لحظه، تبعات سنگینی برای فرد و جامعه به همراه دارد.

شور مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری

گلستانی ها همواره برای شرکت در انتخابات، جزو استان‌های پیشگام و پیشرو هستند و با مشارکت گسترده نقش خود در تعیین سرنوشت کشور را به خوبی ایفا می‌کنند.

در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری که ۲۸ خرداد پارسال برگزار شد ۶۱ درصدگلستانی‌ها پای صندوق رای رفتند تا علاوه بر انتخاب اعضای شورای شهر و روستا، فرد مورد نظر برای تصدی ریاست جمهوری را نیز انتخاب کنند.

در این انتخابات، برای تعیین هشتمین رییس جمهور ایران افزون بر ۸۲۴ هزار تعرفه و برای اعضای ششمین دوره شورای اسلامی شهر و روستا نیز رقمی معادل این برگه های رای مصرف شد.

یک میلیون و ۳۵۴ هزار گلستانی واجد شرایط رای دادن در انتخابات ۱۴۰۰ بودند که از این تعداد ۳۲ هزار و ۲۸۱ نفر برای نخستین بار طعم مشارکت سیاسی را تجربه کردند.

رقابت برای حضور در پارلمان شهری و روستایی گلستان بین هفت هزار و ۸۶۳ نفر جریان داشت که از این تعداد هزار و ۵۶ داوطلب شهری و بقیه روستایی برگزار شد.

برای کسب هر ۱۸۰ کرسی اصلی شورای شهر ۵.۸ نفر و برای هر سه هزار و ۲۵۴ کرسی شورای روستاهای گلستان ۲ نفر رقابت کردند.

ترکیب شورای ۸۰۸ روستای گلستان سه نفره و ۱۶۶ روستا پنج نفره است.

در انتخابات ریاست جمهوری، ۴۶۲ هزار گلستانی به سیدابراهیم رییسی، ۱۳۹ هزار نفر به عبدالناصر همتی، ۸۴ هزار نفر به محسن رضایی و ۲۵ هزار گلستانی به سیدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی رای دادند و تعداد آرای باطله این دوره در گلستان حدود ۱۰۶ هزار رای بود.

آیت الله رییسی در گفت و گوی تلویزیونی با مردم گلستان در ایام تبلیغات انتخاباتی جنگل و دریا را از ظرفیت‌های بسیار مهم اقتصادی گلستان دانست و تاکید کرد که باید با احیای این ۲ ظرفیت و نیز توجه به بخش کشاورزی و دامپروری و رفع مسائل و مشکلات آن، این استان شمالی را متحول کرد.

وی اظهار داشت: گلستان به عنوان استانی که هم جنگل دارد، هم ساحل، طبیعتا باید اقتصاد جنگل، ساحل و دریا و نیز مساله کشاورزی و دامپروری آن مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: برخی کشورهای اروپایی که رابطه بسیار کمی با دریا دارند ۵۰ درصد تولید ناخالص خود را از دریا به دست می آورند بنابراین آبزی پروری در استان گلستان کاملا امکان پذیر است و باید در این صنعت بازنگری شود اگرچه فعالیت‌هایی اخیرا در این صنعت انجام شده است.

رییسی با اشاره به حادثه سیل و خسارات آن در گلستان اضافه کرد: چرا باید نزولات آسمانی در این استان تبدیل به سیل مخرب و نگران کننده شود و مردم با هر بارانی که می‌آید برای خانه، کشاورزی خود دلهره داشته باشند؟ وقتی می‌بینیم که رودخانه‌ها لایروبی نشده اگر این رودخانه‌ها لایروبی شود دیگر باران تبدیل به سیل نمی‌شود و اگر زیرساخت‌ها اصلاح نشود ما باید نگران باشیم.

شکار موریانه‌های جنگل

در اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ بزرگترین باند قاچاق چوب کشور معروف به "موریانه‌های جنگل" که در کردکوی فعالیت می‌کردند با تلاش سه ماهه پلیس و همکاری دستگاه‌های مرتبط متلاشی شد و ۱۰ عضو آن دستگیر شدند.

رییس پلیس امنیت اقتصادی فرماندهی انتظامی گلستان اظهار داشت: از انبار این باند در عرصه های جنگلی "سرکلاته و ولاغوز" کردکوی ۱۵ تن الوار درخت راش به ارزش بیش از یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال کشف و سه دستگاه خودرو سبک و سنگین نیز توقیف شد.

سرهنگ عباسعلی پهلوانی‌نسب ادامه داد: اعضای این باند از چند سال قبل تا زمان دستگیری اقدام به قطع درختان جنگلی کرده و پس از تبدیل تنه درختان به الوار، چوب های قاچاق را با استفاده از چهارپایان به پایین دست منتقل و سپس با خودرو به مقاصد خود در خارج از استان به ویژه همدان و تهران حمل می کردند.

قطع درختان جنگلی و قاچاق چوب توسط افراد سودجو بدون توجه به اهمیت و کارکرد این عرصه‌های خدادادی و حفظ و نگهداری آن برای نسل آینده، همچون خوره و آفت به جان جنگل‌های گلستان افتاده که خروج از این شرایط نیازمند فرهنگ سازی و همت جمعی دستگاه‌های متولی و نظارتی است

گلستان با افزون بر ۲۰ هزار کیلومتر مربع وسعت، دارای ۴۵۲ هزار و ۱۸۵ هکتار عرصه جنگلی است که از نوکنده در غرب استان شروع و تا گلیداغ در شرق استان ادامه دارد که برخی مردم بومی و افراد سودجو به خصوص در اواخر پاییز و زمستان به دلیل بیشترشدن بیکاری فصل ناشی از کاهش فعالیت در مزارع و باغات باحضور در این عرصه‌ها اقدام به قطع غیرمجاز درختان و قاچاق چوب می‌کنند.

به گفته کارشناسان، بیکاری و فقر، نبود منابع کافی، قوانین سخت واردات و قیمت بالای چوب و نیز وجود جاده‌های فرعی در دل جنگل‌ها زمینه را برای قاچاق چوب فراهم کرده و بسیاری از ساکنان روستاهای محصور در دل جنگل‌های گلستان به بهانه دسترسی نداشتن به زمین‌های زراعی و تأمین معاش خود اقدام به تخریب منابع طبیعی و قطع درختان جنگلی می‌کنند.

وداع با روحانی انقلابی و وفادار

در آخرین روزهای سال ۱۴۰۰ آیت الله سید محمد علی علوی گرگانی از مراجع عظام تقلید دارفانی را وداع گفت.

علاوه بر رهبر معظم انقلاب و روسای قوای سه‌گانه بسیاری از شخصیت های کشوری و لشکری درگذشت این روحانی انقلابی و مردمی را تسلیت گفتند.

پیکر آیت الله علوی گرگانی پس از تشییع جنازه در گرگان و قم، در حرم حضرت معصومه (س) به خاک سپرده شد.

آیت الله سیدمحمدعلی علوی گرگانی زاده نجف و تحصیل کرده قم بود اما به دلیل علاقه فراوان به زادگاه آبا و اجدادی، علاقه شدیدی به مردم گلستان و گرگان داشت و همواره در طول سال ماه های رمضان و محرم را به تبلیغ دین در گرگان می پردخت و در این اثنا، علاوه بر فعالیت دینی، به انجام کارهای خیر و عام المنفعه نیز مشغول بود.

اجازه مصرف بخشی از وجوه شرعیه برای احداث بناهای عام‌المنفعه، تعمیر بخشی از مسجد جامع گرگان، تاسیس و تعمیر چند مسجد در گرگان و روستاهای اطراف، مسجد اعظم و درمانگاه آیت‌اللّه حاج سیدسجاد علوی در روستای النگ کردکوی، حسینیه سیدالشهداء در مهدی‌شهر سمنان، صندوق قرض الحسنه و هیات وحدت فاطمیه تهران از جمله اقدامات رسانه‌ای شده آیت الله علوی بود اما شمار فعالیت‌های نیکوکارانه این عالم دینی فراتر از این چند مورد است.

پایان حسرت ۶۰ ساله گرگانی‌ها در بسکتبال

تیم بسکتبال شهرداری گرگان با کسب سومین پیروزی مقابل تیم مهرام تهران، برای اولین بار در تاریخ ۶۰ ساله بسکتبال این شهر، قهرمان لیگ برتر شد.

شهرداری گرگان به عنوان یکی از تیم‌های قدیمی و پرطرفدار بسکتبال ایران که از چند دهه قبل به تیمداری در سطح اول این رشته مشغول بود در دیداری که بخش‌هایی از آن به دلیل برخی اتفاقات خاص، جزو صفحات ماندگار لیگ برتر محسوب می‌شود، مهرام تهران را برد و بر سکوی قهرمانی ایستاد.

جذاب ترین صحنه این بازی پرتاب سه امتیازی پری پتی در یک ثانیه مانده به پایان وقت چهارم بود که از فاصله حدود ۳۰ متری پرتاب شد و با قرار گر فتن در حلقه، مانع شکست شهرداری شد تا این تیم در وقت پنجم مهرام را برده و به مقام قهرمانی برسد.

لحظه پرتاب این صحنه که در ناامیدی محض هواداران گرگانی رخ داد، به یکی از پرطرفدارترین ویدئوهای منتشرشده فضای مجازی تبدیل شد تاجایی که هواداران گرگانی آن را "دست خدا" نامیده و به طور تلویحی با گل مارادونا اسطوره فقید فوتبال آرژانتین به انگلیس در جام جهانی ۱۹۸۶ مقایسه کردند.

نشستن سرمربی تیم ملی بر روی نیمکت شهرداری، جذب بازیکنان خارجی باکیفیت و استفاده از ملی پوشان داخلی، از جمله عوامل اصلی قهرمانی این تیم در لیگ برتر بود.

شیوع کرونا، فدراسیون بسکتبال را مجبور به برگزاری متمرکز لیگ برتر امسال در تهران کرد که یکی از آسیب‌های این شیوه برگزاری برای شهرداری گرگان، محروم شدن آن ها از حضور هزاران هوادار در بازی‌های خانگی بود.

ظهور پدیده‌ای به نام صابر کاظمی

تیم ملی والیبال ایران با پیروزی مقابل ژاپن عنوان قهرمانی رقابت‌های جام ملت‌های آسیا را کسب کرد و صابر کاظمی ملی پوش گلستانی با درخشش در این مسابقات عنوان ارزشمندترین و کاملترین بازیکن را کسب کرد.

کاظمی که در لیگ ملت ها و المپیک به عنوان یک پدیده به والیبال جهان معرفی شده بود، مسیر روبه رشد خود را در مسابقات قهرمانی آسیا ادامه داد و با گذر از عنوان "پدیده" خود را به ستاره جدید والیبال و نقطه اتکاری بلندقامتان ایران در مسابقات سخت و حساس تبدیل کرد.

کسب عنوان ارزشمندترین بازیکن مسابقات و معرفی به عنوان بازیکن برتر در اکثر بازی‌ها، کسب امتیازان فراوان در هر بازی و تبدیل شدن به ستون و نقطه اتکای کادر فنی برای کسب برتری برابر حریفان، بخشی از توانایی انکارناپذیر این والیبالیست آق‌قلایی در ژاپن بود.

گلستان در سالی که گذشت

صابر کاظمی متولد ۳ دی ۱۳۷۷ در روستای ترکمن‌نشین قانقرمه از توابع آق قلا است که همانند بسیاری از ساکنان این استان، از کودکی با والیبال آشنا شد و به خاطر علاقه شدید و فیزیک بدنی مناسب، از کودکی به تمرین والیبال پرداخت و در ۱۱ سالگی با عضویت در تیم میدان این شهر، فعالیت حرفه ای خود را آغاز کرد.

 اسماعیل مسافر، صابر کاظمی، عظیم جزیده (مربی) داوود نافعی (داور) و حسین خوریانی آنالیزور، پنج نماینده استان گلستان در رقابت های قهرمانی آسیا بودند.

کاظمی همچنین پارسال حضور در لیگ ملت‌ها و المپیک برزیل را نیز تجربه کرده بود.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار