زنگانه با بیان اینکه ۴۷درصد جمعیت گلستان روستایی است، گفت: در راستای تحقق شعار سال رهبری باید با توجه به ظرفیت ها و فرصت های ۱۱۰ روستای این خطه از شمال کشور الگوی دانش بنیان مبتنی بر پیشرفت روستا با هدف ایجاد اشتغال پایدار و حافظ محیط زیست تدوین شود.

لزوم تدوین الگوی دانش بنیان مبتنی بر پیشرفت روستا برای توسعه گلستان

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از شبستان، مقام معظم رهبری هر سال در ابتدای سال نو، سال جدید را با عنوانی نامگذاری می کنند و در ٧ سال گذشته در نامگذاری سال ها بر موضوع اقتصاد تاکید ویژه داشته اند و هر سال را با عناوین اقتصادی نامگذاری کرده اند.

 

معظم له امسال را سال «تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین» نامگذاری کرده است و در شعار امسال به موضوع دانش بنیان تاکید کرده است که با کمک دانش بنیان بتوان مشکلات اقتصادی و اشتغال کشور را مرتفع کرد و راهکاری برای آن اندیشید.

 

در این راستا باید تمامی نهادها، ارگان‌ها، سازمان ها، شرکت‌های دولتی و خصوصی و دانش بنیان و همه افراد تحصیلکرده اعم از اساتید دانشگاه، پژوهشگران و نخبگان در این راه گام بردارند و به اجرایی شدن شعار سال کمک کنند.

 

در استان های کشور نیز هم به همین نسبت مسئولان استانی برای رسیدن به این افق و چشم‌انداز ‌برنامه‌هایی را پیش‌بینی و اجرا می کنند.

 

*در خصوص نامگذاری سال جدید بفرمائید؟

مقام معظم رهبری بیش از 7 سال بر روی موضوع تولید، رونق تولید و حمایت و پشتیبانی از تولید تاکید ویژه ای دارند و امسال هم در این راستا بوده و از زاویه جدیدی به مسئله نگاه کردند و به ما توصیه کردند.

 

معظم له تاکید کردند که به موضوع دانش بنیان بودن تولیدات و مداخلات در حوزه رونق تولید توجه داشته باشیم و دانش بنیان عمل کنیم و در واقع اقدامات ما اشتغال آفرین باشد.

 

*برنامه های استان گلستان در راستای اجرایی شدن شعار سال چیست؟

در استان گلستان خدا رو شکر می کنیم که این هدفی که رهبری مد نظر قرار دارند در 5 ماه حضورم مورد توجه بوده در این راستا جلسه ویژه ای با شرکت های دانش بنیان فعال استان برگزار شد که بیش از 50 شرکت در استان در این زمینه فعالیت ویژه دارند.

 

در آن جلسه هدفگذاری شد که تعداد شرکت های دانش بنیان استان باید تا سال ١۴٠۴ به دو برابر افزایش یابد. در همان جلسه تصویب شد که نزدیک 100 میلیارد تومان تسهیلات از ظرفیت های قانون بودجه به سمت حمایت شرکت های دانش بنیان هدایت شود و تصویب شده که یک ارتباط ویژه ای بین دستگاه های اجرایی استان با شرکت های دانش بنیان تعریف شود.

 

در حال حاضر ساز و کار آن را معاونت اقتصادی استخراج و آن فرآیند و ریتم کار را مشخص کرده است و امیدواریم که با این هدایت حکیمانه رهبری بتوانیم یک جهشی را در این عرصه داشته باشیم.

 

*برای ساماندهی این شرکت ها چه اقداماتی صورت گرفته است؟

برای اینکه فعالیت های این عزیزان سامان بیشتری پیدا کند، قرار شد یک سایتی برای استقرار شرکت های دانش بنیان درنظر بگیریم و آن مصوبه در کنار مصوبه مربوط به ایجاد پایانه صادراتی استان به شدت دنبال می شود.

 

امیدواریم در سال 1401 بتوانیم آن فضا و امکان را در اختیار شرکت های دانش بنیان به عنوان یک سایت قرار دهیم و موضوع مطالبه مقام معظم رهبری را از صرف شعارگونه که همانگونه تذکری که ایشان فرمودند؛ از صرف درج شعار در سربرگ های اداری خارج و به عملیات وارد کنیم.

 

*زیرساخت های استان در این راستا چگونه است؟

 زیرساخت های استان گلستان در این زمینه نسبتا خوب است، به خصوص با وجود کارخانه نوآوری در استان، امکان تعاملات و همکاری ها و تعاملات تنگاتنگ بین ما و شرکت های داشن بنیان از این طریق فراهم می شود.

 امیدواریم ما بتوانیم با همین پیگیری های چند ماهانه گزارش را به سمع و نظر مردم برسانیم.

 

 *مشکلات موجود در این زمینه چیست؟

یک نوع نگاه ما این است که به سمت صنایع بزرگ برویم و آن صنایع بزرگ ممکن است تعدادی اشتغال ایجاد کند که حتما هم باید این کار را انجام دهیم.

 

47 درصد جمعیت ما روستایی است که ظرفیت های بسیار خوب و مزیت های نسبی در منطقه و روستاهای مستقر در آن منطقه وجود دارد و متغیر و متکثر است. اگر یک الگوی دانش بنیان مبتنی بر پیشرفت روستا را طراحی و در همان ١١٠ روستای هدف اجرا شود، تعداد بیشتری اشتغال آفرینی ایجاد می شود نه اینکه ما کارخانه ای بسازیم 50 نفر در آن مشغول به کار شود ولی کلی به محیط زیست ما هم شاید صدمه بزند. حتما باید از آنها دوری کنیم.

 

باید از مواردی که با تعداد منابع کمتر و مشارکت بیشتر و پایداری بیشتر از سایر پروژه ها دارد بیشتر حمایت کنیم و آن موانعی که زیرساخت های بزرگ است و عمدتا باید مکمل مزیت های استان باشد هم در این راستا باشد.

 

امیدواریم با همکاری شرکت های دانش بنیان استان در قالب یک کار مشترک بین بخشی و بین دستگاه ها به عنوان تشخیص دهنده نیاز و ابراز کننده آن نیاز و مردم به عنوان تشخیص دهنده و ابراز کننده آن نیاز و بخشی از نخبگی کشور که در قالب شرکت های دانش بنیان هستند بتوانیم گام های بزرگی را برداریم.

 

 

ارسال نظر

آخرین اخبار