گردشگری غذا گنجینه ای ارزشمند و یکی از مهمترین ظرفیت‌های توسعه اقتصادی، گردشگری و اشتغالزایی در استان گلستان است که به تاکید کارشناسان شکوفایی این بخش مهم نیازمند تهیه نقشه راه، برنامه‌ریزی اصولی و حمایت ویژه است.

گردشگری غذا در گلستان، ظرفیتی برای رونق اقتصادی و اشتغالزایی

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از ایرنا، با توجه به تنوع غذاهای بومی محلی و نحوه طبخ آنها، خوراک یکی از جاذبه ها و ظرفیت های کم نظیر، اصلی و مهم گردشگری گلستان به شمار می رود که غذاهای ارگانیک محلی، تنوع آب و هوایی، گستردگی اقلیمی، فراوانی سبزی و خشکبار و تنوع اقوام مختلف علت اصلی متنوع بودن سفره های رنگارنگ از خوراک های سنتی استان است.

صاحبنظران امر معتقدند که تاثیر غذا و خوراک های بومی و محلی بر جذب و رونق صنعت پرسود گردشگر غذایی به گونه ای بوده که "غذا" به عنوان یکی از نمادهای اصلی نشانه فرهنگ، سنت، سابقه تاریخی، دیدگاه های زیستی و خلق و خوی مردم خطه استان گلستان محسوب می شود که نیازمند توسعه زیرساخت ها و رویکرد مناسب برای معرفی است و به یقین آموزش در زمینه گردشگری خوراک برای احیا و زنده نگه داشتن آداب و رسوم فراموش شده غذاهای بومی و محلی باید توجه ویژه در این استان شمالی کشور شود.
ایرانی ها با وجود ۲ هزار و ۵۰۰ نوع غذای سنتی از غنی ترین ظرفیت های صنعت گردشگری غذا را در اختیار دارند که شیوه طبخ غذای ایرانی پس از سبک پخت غذای چینی و رومی سومین سبک شناخته شده در جهان به شمار می رود ولی در رنکینگ جهانی ۱۰ کشور مطرح در زمینه غذای حلال حضور ندارد.

گردشگری غذا در گلستان، گنجینه‌ای برای رونق اقتصادی و اشتغالزایی

غذا های سنتی چکدرمه و خورشت نخود پلو و ماش

 کارشناس صنایع‌دستی و هنرهای سنتی استان گلستان در این‌ ارتباط به خبرنگار ایرنا گفت: گردشگری خوراک در نگارستان اقوام با توجه به تنوع اقلیمی و قومی دارای ظرفیت های ویژه ای برای جذب گردشگران با توجه به تنوع زیاد غذاهای سنتی استان است.
مریم منصوری افزود: غذاها و خوراک های اقوام مختلف در استان گلستان نمادهای فرهنگی جامعه هستند.
وی اظهارداشت: مهارت پخت غذای سنتی چکدرمه قوم ترکمن، مهارت پخت غذای کامجذان شاهکوه، ثبت فن پخت خورشت نخود پلو و ماش پتی گرگانی‌ها از جمله غذاهای معروف گلستانی هاست که در فهرست آثار ملی  میراث‌ فرهنگی ناملموس این استان به ثبت رسیدند.
در این پیوند رییس انجمن حرفه‌ای هتلداران استان گلستان گفت: ظرفیت ها و مزیت های گردشگری غذا در توسعه پایدار استان بسیار ویژه و کلیدی است.
ابراهیم ممشلی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا خاطرنشان کرد : با توجه به‌ اینکه گردشگری غذا به طور مداوم در حال تغییر تحول  است، بازاریابان مقصد باید با سلیقه گردشگران سازگار باشند و  پیشنهادات غذایی را بررسی و در صورت لزوم محصولات را به روشی کارآمد و پایدار برای دوستداران و گردشگران غذا آماده کنند.
وی اظهارداشت: بخشی از راه حل برای انجام تجارت متفاوت گردشگری غذا در کیفیت و کمیت تولید موادغذایی و فعالیتهای مرتبط با آن بر  محیط و مقصد تاثیر می گذارد  و به یقین با تشویق و حمایت از شیوه‌های مثبت  علاوه بر ایجاد اشتغال و سایر مزایا به شکوفایی پایدار محیط زیست مقصد خود کمک خواهد کرد.

لزوم مهیا شدن زیرساخت های لازم

ممشلی بیان کرد: اولویت بندی در  منابع محلی و استفاده از محصولات سنتی منطقه با حمایت تعاونی ها و گروه های اجتماعی به پایدار ی گردشگری غذا و کاهش کالاهای وارداتی منجر خواهد شد.  
وی تاکید کرد: فعالیت های مرتبط با غذا مانند جشنواره ها با تمرکز بر نمایش خوراک های سنتی و  محلی برای تقویت روابط بین تامین کنندگان و مصرف کنندگان، برگزاری  جشن های فرهنگی توسعه پایدار شامل ملاحظات اجتماعی و فرهنگی برای هویت میراثی آشپزی منطقه و  تبلیغ آن برای تقویت تصویر اصالت مقصد و کمک به  مسافران عاشق غذا برای جذب گردشگران غذا پیشنهاد می شود.
رییس انجمن حرفه‌ای هتلداران استان گلستان تاکید کرد: استان  ظرفیت های ویژه ای در حوزه گردشگری غذا در کنار مکانهای تاریخی از جمله بزرگترین برج آجر قابوس، خالد نبی، آرامگاه شاعر بزرگ ترکمن مختوم‌قلی فراغی، دومین پارک بزرگ جنگلی جهان جنگل گلستان، نزدیکترین ایستگاه پروازی پاراگرایدر به شهرها، آبشارهای متعدد، جنگل های زیبای در دسترس، زیارتگاها و دسترسی به دریا دارد و جایگاه قومی و اقلیمی که در بقیه استان ها چنین شرایطی وجود ندارد بنابراین برای استفاده بهینه از گردشگران غذا باید زیرساختهای لازم برای قطب گردشگری  گلستان در کشور مهیا شود.
ممشلی افزود: برگزاری جشنواره های مختلف برای معرفی غذاهای محلی؛ شیرینی های سنتی، مکانهای دیدنی، جاذبه های گردشگری، ورزشی و محصولات کشاورزی، مجموعه های اسب دوانی، فرش‌های دست بافت ترکمن، صنایع دستی، لباسهای محلی، محصولات پیله وابریشم با وجود اقوام مختلف و جشنواره عسل استان گلستان را  می توان به  قطب گردشگری کشور تبدیل کرد.   
وی خاطرنشان کرد: استان گلستان در زمان حاضر دارای ۲۲ هتل، ۱۲ هتل آپارتمان و سه متل  باظرفیت بیش از  ۲ هزار و ۴۰۰ تخت آماده ارائه خدمات به تمامی مسافران نوروزی می‌باشد.
مدیرکل مجموعه اجه یکی از فعالان حوزه غذا و خوراک سنتی در این ارتباط به خبرنگار ایرنا گفت: اجه به معنای مادر بوده و با توجه به روحیات مادرها که غذاهای با کیفیت و خوب کننده حال را به فرزندان خود تقدیم می کند ما هم در راستای آن تلاش برای تولید، معرفی و ترویج غذاها، شیرینی ها و محصولات سنتی را داریم و به یقین با شناسایی ظرفیت های غنی از اقلیم، اقوام، غذا، گویش، موسیقی و لباس های سنتی و معرفی آنها در توسعه چرخه اقتصادی و جلوگیری از آسیب های اجتماعی تاثیرگذار است.
مهدی بهبودنیا اضافه کرد: در زمان حاضر حدود ۲۰۰ نفر از سرپرستان خانوار به صورت مستقیم و ۷۰۰ نفر به صورت غیرمستقیم در مجموعه اجه در ۴۷ شعبه در شهرهای گلستان و همچنین خراسان، سمنان، شاهرود و تهران مشغول فعالیت هستند و بسیاری از افراد داخل و خارج کشور متقاضی استفاده از غذاها، خوراک ها و شیرینی های سنتی فاقد مواد نگهدارنده استان گلستان هستند.
وی افزود: این مجموعه با جذب هنرمندان داخلی و گردشگران  خارجی از کشورهای مختلف از جمله  هلند، استرالیا و ترکیه تلاش در معرفی و جذب گردشگران غذا به استان گلستان داشته است.
بهبودنیا بیان کرد: در این مجموعه گردشگران خارجی و داخلی از شیرینی های محلی مختلف در کنار غذاهای سنتی از جمله بورگ، چکدرمه، مانتی، قاتلمه، بولومق، پیده، سیمیت، سوپ جوجه محلی و یاغلی چورگ استقبال چشمگیری داشتند.

به اعتقاد کارشناسان امر شکوفایی صنعت گردشگری غذا در کشور به ویژه استان گلستان نیازمند تهیه و تدوین علمی نقشه راه و برنامه ریزی اصولی است چرا که با بهره گیری از ظرفیت های این بخش در استان های مختلف کشور به رونق اقتصادی و اشتغالزایی هر منطقه گام های مهمی برداشت. 

این کارشناسان یادآور شدند بسیاری از ظرفیت های حوزه های مختلف  اقتصادی، اجتماعی ، فرهنگی  و ورزشی که در ادوار مختلف تا امروز  به آنها توجه نشده است به طور قطع  با همت و تدبیری که در دولت جهادی سیزدهم وجود دارد این ظرفیت ها با هدف رفع نیازهای هر منطقه شناسایی و بتدریج شکوفا خواهد شد.
گلستان مطابق سرشماری نفوس و مسکن سال ۹۵، یک میلیون و ۸۶۹ هزار نفر جمعیت متشکل از اقوام و مذاهب مختلف در ۳۴ نقطه شهری و هزار و ۷۵ روستا دارد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار