امسال با توجه به شعار «تولید، دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین» مسئولیت دستگاه‌های مختلف از جمله اوقاف در زمینه حمایت از فعالیت‌های دانش‌بنیان دوچندان شده و لازم است بسترهای مناسبی برای حمایت از این شرکت‌ها ایجاد شود.

عزم اوقاف گلستان برای حمایت از دانش‌بنیان‌ها/ از راه‌اندازی دامداری تا حمایت از اپلیکیشن‌های کاربردی

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از شبستان، وقف یکی از مظاهر تمدن اسلامی است که از گذشته‌های دور تاکنون گره‌های بسیاری را از امور مسلمانان باز کرده است. اصل وقف برای این است که غبار و زنگار محرومیت از سیمای جامعه اسلامی زدوده شود.

 

با گسترش فرهنگ وقف می‌توان بخش قابل توجهی از مشکلات و تنگناهایی که جامعه را آزار می‌دهد، برطرف کرد. سوق دادن اموال و داراییی‌های افراد نیکوکار که داوطلبانه در این امر مقدس مشارکت می‌کنند، مصداق بارز جهاد با مال است.

 

منافع حاصل از وقف و امور خیریه در دو بعد مادی و معنوی می‌تواند در کاستن مشکلات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مردم و پیشرفت مادی و معنوی جامعه موثر باشد. وجود بقاع متبرکه و موقوفات بسیار در ایران و به تبع آن در استان‌هایی مانند گلستان نشان‌دهنده ظرفیت بالقوه این بخش در رفع مشکلات اقتصادی است.

 

در سال‌های اخیر به ویژه از سال ۹۵ به بعد سازمان اوقاف و امور خیریه، رویکرد جدیدی را در حمایت از فعالیت‌های دانش‌بنیان پیش گرفته است. تامین فضا و مکان مناسب و پرداخت بخشی از تسهیلات به موسسه‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان از سوی اوقاف و همچنین ورود به مثوله تجاری‌سازی محصولات دانش‌بنیان از جمله اقدامات خوبی است که در این سازمان انجام شده است.

 

ظرفیت‌های بی‌نظیر موقوفات برای حمایت از فعالیت‌های دانش‌بنیان سبب شد تا چند سال قبل تفاهم نامه‌ای بین معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و سازمان اوقاف و امور خیریه به امضا برسد که حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان نتیجه این تفاهم‌نامه است. شکل‌گیری صندوق نوآوری وقف هم از دیگر نتیجه‌های همکاری مشترک بین معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با سازمان اوقاف و امور خیریه است.

 

به طور قطع اوقاف می‌تواند ورود جدی در زمینه پرداخت تسهیلات و حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان سهم قابل توجهی در رشد اقتصادی کشور داشته باشد.

 

امسال با توجه به شعار «تولید، دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین» مسئولیت دستگاه‌های مختلف از جمله اوقاف در زمینه حمایت از فعالیت‌های دانش‌بنیان دوچندان خواهد شد و لازم است بسترهای مناسبی برای حمایت از این شرکت‌ها رقم بخورد. موضوع مهم‌تر اما تجاری سازی محصولات دانش‌بنیان است که در این بخش هم می‌توان حساب جدی بر روی حمایت‌های اوقاف باز کرد.

 

حجت‌الاسلام «روح‌الله سلیمانی‌فرد» در این باره در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در گرگان اظهارکرد: حمایت از فعالیت‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان در مجموعه اوقاف و امور خیریه در سال‌های گذشته نیز بروز و ظهور داشته و در استان گلستان هم اقدامات قابل توجهی در این بخش انجام شده است.

 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه گلستان گفت: با توجه به اینکه یکی از قطب‌های کشاورزی در کشور هستیم در این بخش کارهای خوبی برای حمایت از فعالیت‌های دانش‌بنیان انجام شده است. نمونه آن راه‌اندازی دامداری چندهزار راسی در استان است که در این واحد حدود ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار هزینه شده و برای ۴۰ نفر هم به صورت مستقیم شغل ایجاد کرده است.

 

وی توضیح داد: این واحد پرورشی و تولیدی، مجموعه‌ای دانش‌بنیان است که در بحث انتقال جنین و تولید تلیسه‌های ممتاز اقدامات خوبی انجام می‌دهد که نقش مهمی در امنیت غذایی، تامین بانک ژن، سلامت انسان و دام، جلوگیری از خروج ارز از کشور و غیره دارد.

 

حجت‌الاسلام سلیمانی‌فرد با تاکید بر حمایت از فعالیت‌ها و محصولات دانش‌بنیان اظهارکرد: طرح‌های زیادی در این زمینه به اوقاف عرضه شده که یکی از آنها اپلیکیشن (برنامه کاربردی) «فستیکا» یا همان جشنواره‌ساز بود که طراحی آن به گونه‌ای بود که در مدارس، دستگاه‌های مختلف دولتی و خصوصی، مراکز افق و غیره می‌توانند برای برگزاری جشنواره‌ها از آن استفاده کنند.

 

وی ادامه داد: برای حمایت از فعالیت‌های دانش‌بنیان با پارک علم و فناوری استان و مراکز رشد تفاهم نامه داریم و امسال با توجه به راهبرد تعیین شده، تلاش بیشتری برای حمایت از شرکت‌ها و موسسه‌های دانش‌بنیان به کار خواهیم بست.

 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه گلستان گفت: شعار سال برای مجموعه ما جنبه اعتقادی دارد و آن را یک نقشه راه می‌دانیم. باید تلاش کنیم در کنار دولت مردمی و انقلابی که سعی بر تحقق منویات رهبر معظم انقلاب و اجابت خواسته‌های مردم دارد، بخشی از ظرفیت‌های موجود را به فعلیت برسانیم.

 

وی بیان کرد: در استان گلستان در حوزه دانش‌بنیان‌ها به موضوع صنعت مرغ هم ورود کردیم و امیدواریم‌ بتوانیم‌ امسال ثمره این‌ فعالیت‌ها را ببینیم.

 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه گلستان گفت: مخترعان جوانی که ایده‌ها و علایق بر زمین مانده‌ای دارند می‌توانن بر روی حمایت اوقاف حساب باز کنند و متناسب با قوانین وقف و موقوفات، در تامین نقدینگی به آنها کمک خواهیم‌ کرد.

 

وی افزود: برای تحقق شعار سال نیازمند برگزاری جلسه‌ها و نشست‌های مشترکی هستیم تا طرح‌هایی که قابل سرمایه‌گذاری و مشارکت اوقاف است را به سازمان پیشنهاد دهیم و درصورت موافقت، در کنار شرکت‌ها و موسسه‌های دانش‌بنیان قرار داشته باشیم.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار