در حالیکه به پایان تعطیلات نوروزی رسیدیم که گلستان آمارهای خوبی را در ارتباط با میزبانی از مسافران نوروزی به ثبت رسانده، یک نمونه آن بازدید بیش از ۶ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر از جاذبه های طبیعی، تاریخی و تفریحی این استان است.

نمره قبولی گلستان در میزبانی از گردشگران نوروزی/ سفرها به گلستان ۴۲ درصد بیشتر شد

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از خبرگزاری شبستان- گرگان، نوروز ۹۸ با سیل و دو سال بعد آن با شیوع کرونا همراه بود که سه سال وقفه در پذیرایی و میزبانی از مسافران نوروزی در پی داشت.

 

با فروکش کردن تب کرونا در کشور و واکسیناسیون گسترده مردم و نزدیک شدن به مرز ایمنی جمعی، محدودیت های کرونایی در نوروز امسال با پایین ترین حد خود رسید و پیش بینی می شد که با موج گسترده ای از سفرهای نوروزی مواجه باشیم.

 

جلسه های ستاد خدمات سفر در زمستان پارسال آغاز شد تا گلستان میزبانی شایسته ای از مسافران و گردشگران نوروزی داشته باشد و امروز آمارها نشان می دهد که حجم سفرهای نوروزی، ترددهای درون استانی، مدت اقامت، بازدید از جاذبه های طبیعی و تاریخی و غیره رشد چشمگیری پیدا کرده است.

 

گلستان با دارا بودن یک هزار و ۵۰۰ جاذبه طبیعی و تاریخی، یکی از کم نظیرترین مقاصد برای گردشگران است اما در سال های گذشته به دلیل اینکه این ظرفیت ها و جاذبه ها به خوبی در سطح ملی و بین المللی معرفی نشده بودند، حضور گردشگران و مسافران در این استان کمرنگ بود.

 

ضمن اینکه نبود زیرساخت های لازم در حوزه گردشگری بویژه در بحث اقامتی نیز سبب شده بود گلستان معبر گردشگری باشد. موضوعی که چند سالی است توجه ها به آن معطوف شده است و حتی در سند آمایش استان به عنوان یکی از محورهای اصلی توسعه استان مطرح شده و مورد توجه قرار گرفته است.

 

«رحمان فرمانی: در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در گرگان اظهار کرد: بعد از سه سال رکود گردشگری در استان گلستان به علت سیل و شیوع کرونا شاهد اتفاقات خیلی خوبی بودیم. برگزاری نوروزگاه ها و جشنواره های فرهنگ و اقتصاد روستا، در کنار برپایی بازارچه های موقت و دائمی صنایع دستی و غیره شرایط خوبی را برای حضور گردشگران در استان فراهم‌ کرده بود.

 

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گلستان با بیان اینکه حجم سفرها، میزان اقامت و مدت آن در کنار بازدید از جاذبه های طبیعی و تاریخی استان گواه رونق گردشگری در نوروز ۱۴۰۱ بوده است، گفت: در نوروز امسال ۲۵۱ هزار و ۳۵۷ نفر اقامت در اقامتگاه های رسمی استان به ثبت رسیده که قابل رصد است. هرچند با احتساب اقامت در کمپ های دور از دسترس، تفرجگاه ها، خانه های اقوام و غیره حجم اقامت ها در استان بیش از این خواهد بود.

 

وی بیان کرد: در بازدید از جاذبه های گردشگری استان نیز آمار قابل توجهی به ثبت رسیده و براساس آمارهای رسمی ۶ میلیون و ۸۱۳ هزار و ۸۷۸ مورد بازدید از این جاذبه ها به ثبت رسیده است. هرچند آمارهای این بخش نیز بیش از آمارهای رسمی و ثبت شده است.

 

فرمانی درباره افزایش سفرها به استان در نوروز امسال گفت: بیش از ۷۶۸ هزار و ۷۰۰ خودرو از ۴ محور وارد استان گلستان شدند که در مقایسه با سال گذشته در همین ایام، شاهد رشد ۴۲ درصدی سفرهای نوروزی در استان بودیم.

 

به گفته وی، در این مدت یک هزار و ۶۷۳ مورد بازدید و نظارت بر تاسیسات گردشگری استان گلستان انجام شده و همچنین در قالب نظارت مشترک در کمیته نظارت و تنظیم بازار ستاد خدمات سفر نیز ۹ هزار و ۶۲۹ مورد بازدید از همه واحدهای صنفی و خدماتی که به گردشگران سرویس دهی می کنند، انجام شد.

 

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گلستان ادامه داد: در این مدت ۵۰ نوروزگاه در ۱۴ شهرستان و همچنین جشنواره های متعدد فرهنگ و اقتصاد روستا با هدف معرفی ظرفیت های فرهنگی و توسعه اقتصادی برگزار شد. در کنار آن ۲۸ بازارچه دائمی صنایع دستی با ۴۳۰ غرفه در استان برپا شده بود و در کنار آن ۲۱ بازارچه و نمایشگاه نیز به صورت موقت در این ایام، به عرضه تولیدات صنایع دستی هنرمندان استان پرداخت.

 

وی افزود: بازدیدهای میدانی ما از شرق تا غرب استان نشان داد که ماندگاری مسافران بیش از یک‌ روز و حتی تا سه و چهار روز بوده است که این یک اتفاق خیلی خوب برای استان است. این نشان می دهد که در حال حرکت به سمتی هستیم که گلستان فقط یک استان معبر نباشد بلکه به مقصد گردشگری تبدیل شود.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار