طبیعت بکر و کم نظیر و زیبای شهرستان مرزی مراوه‌تپه واقع در منتهی الیه شمال شرق استان گلستان میزبان جمعیت زیاد مسافران نوروزی است، هر گردشگری علاوه بر مهمانوازی اهالی ترکمن این دیار، خاطره خوشی از جاذبه های طبیعی و تاریخی آن را تجربه می کند.

جاذبه‌های طبیعی مراوه تپه استان گلستان میزبان مسافران نوروزی

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از ایرنا، زیبایی طبیعت بکر و منحصربفرد شهرستان مرزی مراوه‌تپه که سه هزار و ۶۰ کیلومتر مربع وسعت و حدود ۷۰ هزار نفر جمعیت دارد در فصل بهار دوچندان می‌شود و بدون تردید حضور در این عرصه‌های خدادادی و تماشای فرش سبز طبیعت، آب جاری در نهرها، جویبارها و رودخانه‌ها و نیز جوشش چشمه‌های زلال و  شُرشُر آب آبشارها تاثیری شگرف بر آرامش و آسایش جسم و روان آدمی دارد.

در کنار این جاذبه‌های طبیعی، تماشای سیاه چادرهای عشایر اکراد و کوچنده استان خراسان شمالی و آلاچیق‌های عشایر ترکمن و گله‌های گوسفند و بز و بره و بزغاله‌های تازه متولد شده آنها در مراتع سرسبز و وسیع شهرستان مراوه‌تپه خالی از لطف نیست و لذت خاص خود را برای علاقمندان دارد.

همچنین وجود برخی اماکن تاریخی در مراوه‌تپه از جمله "آرامگاه مدرسه تاریخی علوم دینی کریم ایشان، آرامگاه ابوالقاسم جرجانی و آل خان بابا، تپه‌های باستانی و آرامگاه شاعر و عارف شهیر ترکمن مختومقلی فراغی" و طبیعت زیبای اطراف این بناهای تاریخی می‌تواند ساعاتی مفرح و خاطراتی شیرین را برای مسافران و گردشگران نوروزی به این شهرستان فراهم کنند.

رودخانه اترک، آبشارهای بالی قایه، شارلوق، گوندر و دامدامی، چشمه ساوه، قیزلر قلعه، دشت‌های شقایق، منطقه بالقی بابا، امام چشمه، حاجی داغ و سونگی داغ، جنگل‌های پسته، انار، انجیر و زرشک وحشی از مهمترین جاذبه‌های طبیعی شهرستان مراوه‌تپه به شمار می‌روند که تماشای این مناظر طبیعی می تواند ساعاتی مفرح را برای مسافران و خانواده آنان فراهم کند.

همچنین در کنار جاذبه‌های طبیعی و ابنیه تاریخی مراوه‌تپه، رویش انواع گیاهان دارویی خودرو در مراتع و دشت‌های این شهرستان در فصل بهار، مزارع سرسبز گندم و جو و نیز گل‌های زرد رنگ مزارع کلزا، طراوات و زیبایی خاصی به این شهرستان مرزی داده است ضمن اینکه دیدن برخی صنایع دستی و هنر انگشتان مردمان این دیار مانند قالی ترکمن، نمد، گلیم بافی و پوستین دوزی خالی از لطف نیست.

معرفی برخی جاذبه‌های گردشگری مراوه‌تپه جهت افزایش اطلاعات مسافران و گردشگران نوروزی که استان گلستان و این شهرستان را برای سفر انتخاب می‌کنند.

آرامگاه مختومقلی فراغی

آرامگاه این شاعر و عارف شهیر ترکمن و پدر بزرگوار وی "دولت محمد آزادی" در ۳۰ کیلومتری غرب مراوه‌تپه و در مسیر جاده این شهر به داشلی برون  گنبد و در روستای "آق تقه" واقع است و هر ساله تعداد زیادی از مردم منطقه و مسافران و گردشگران بر مزار این شاعر که یک مجموعه گردشگری با امکانات زیربنایی (جاده آسفالت، آب و برق، سکوهای اتراق و استراحت، نمازخانه و سرویس بهداشتی) که مورد نیاز مسافران است، حضور می‌یابند.

همچنین هر ساله در اردیبهشت ماه که مراسم سالروز ولادت مختموقلی فراغی است، مراسم بزرگداشت این شاعر و عارف ایرانی با حضور هزاران نفر از مهمانان داخلی و خارجی برگزار می‌شود.

مختومقلی فراغی شاعر و عارف ترکمن در سال ۱۷۳۳ میلادی برابر با سال ۱۱۱۲ شمسی در روستای حاجی قوشان از توابع بخش مرکزی گنبدکاووس متولد شد و پس از ۵۷ سال زندگی در کنار چشمه عباساری در دامنه رشته کوه سونگی داغی بین ایران و ترکمنستان درگذشت و پیکرش به روستای آق توقای در ۴۰ کیلومتری غرب مراوه‌تپه در منتهی الیه شرق استان گلستان منتقل و در جوار آرامگاه پدرش دولت محمد آزادی به خاک سپرده شد.

اشعار این شاعر بزرگ ترکمن که در بین دیگر اقوام ایران زمین و دیگر ملل جهان نیز بلند آوازه شده، دارای مضامین اجتماعی، سیاسی، دینی و عرفانی است و دیوان شعر او نیز تاکنون به چند زبان دنیا از جمله انگلیسی، روسی و فارسی ترجمه و چاپ شده است.

مدرسه کریم ایشان

مدرسه علمیه کریم ایشان یک حوزه علمیه اهل سنت است که در سال ۱۲۲۱ هجری قمری توسط پدر این عالم دینی در روستای کریم ایشان در ۴۲ کیلومتری شمال شرق شهر مراوه تپه ساخته شد. این مدرسه نخستین حوزه علمیه ترکمن‌های ایران است و در تاریخ ۱۰ آبان ۱۳۵۴ با شماره ثبت ۱۱۲۴ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

چشمه ساوه

این چشمه زیبا در جنوب شرقی و ۲ کیلومتری شرقی شهر مراوه‌تپه واقع شده و از کوه‌های حاجی داغ سرچشمه گرفته و بخشی از آب شرب اهالی این شهرستان را تامین می‌کنند، فضا و طبیعت پیرامونی این چشمه آرام و بکر است و مسافران و گردشگران می‌تواند ساعات مفرحی را در کنار آن سپری نمایند.

غار قیزلر قلعه 

این غار طبیعی در جنوب شرقی شهر مراوه‌تپه و در جوار روستای یکه چنار قرار دارد، این غار طبیعی زیبا حدود ۱۰ کیلومتر از مرکز شهر فاصله داشته و جاده دسترسی به آن آسفالت و مقدار کمی از آن شنی می‌باشد.

واقع شدن این غار در دامنه‌های جنوبی کوه‌های حاجی داغ سبب شده تا مناظر و طبیعت پیرامونی بسیار زیبایی داشته باشد و هر ساله هزاران مسافر و گردشگر از اقصی نقاط کشور از این پدیده طبیعی بازدید می‌کنند.

 آبشار بالی قایه 

این آبشار در ۲۰ کیلومتری جنوب مراوه‌تپه و در مسیر جاده این شهر به کلاله واقع شده و جاده آن تا دو راهی روستای بالی قایه آسفالت و از جاده تا آبشار شنی می‌باشد و با داشتن مناظر بکر و سرسبز یکی از تفرجگاه‌های زیبای این شهرستان مرزی محسوب می‌شود.

 جنگل‌ آق امام

 این جنگل زیبا در جوار روستای آق امام مراوه‌تپه واقع شده و فصل بهار بر طراوت و زیبایی آن می‌افزاید و سالانه پذیرای خیل عظیم گردشگران است.

باتوجه به لغو محدودیت‌های کرونایی پس از ۲ سال از سوی ستاد ملی پیشگیری و مقابله با کرونا، پیش بینی کارشناسان دستگاه‌های مختلف عضو ستاد خدمات سفر کشور، انجام سفرهای فراوان توسط گروه‌های مختلف مردم است با این حال مسوولان ستاد خدمات سفر مراوه‌تپه نیز بر این اساس و از چند هفته قبل با فراهم کردن تمهیدات لازم، آماده استقبال و پذیرایی از مسافران و گردشگران نوروزی و اقامت احتمالی آنها در این شهرستان مرزی هستند.

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مراوه‌تپه در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: در جلسات ستاد خدمات سفر این شهرستان هماهنگی‌های لازم بین دستگاه‌های برای استقبال از مسافران نوروزی و اقامت احتمالی اندیشیده شده است.

سعید گرگانلی دوجی افزود: هم اکنون ۲ واحد بوم گردی، یک خانه مسافر، ۲ آموزشگاه هر کدام با سه اتاق مجهز به لوازم زندگی و ۲ خوابگاه دانش آموزی با همه امکانات مورد نیاز در ۲ شهر مراوه‌تپه و گلیداغ تدارک دیده شده است ضمن اینکه یک سالن ورزشی نیز برای اسکان اضطراری در زمان وقوع حوادث احتمالی غیرمتقربه نیز پیش بینی شده است.

وی اضافه کرد: تمامی مراکز اقامتی پیش بینی شده در مراوه‌تپه و گلیداغ نزدیک به جاذبه‌های گردشگری و طبیعی و بناهای تاریخی قرار دارند که مسافران و گردشگران می‌توانند از این منابع خدادادی بهره ببرند.

گرگانلی دوجی همچنین گفت: ۲ برنامه جشن نوروزی در روزهای سوم و ششم فروردین اولی در روستای "قوشه سو" گلیداغ و دومی در بخش مرکزی مراوه‌تپه پیش بینی شد که در آن برنامه‌های مفرح فرهنگی و موسیقی سنتی، بازی‌های بومی و محلی و معرفی آداب و رسوم قوم ترکمن به منظور ایجاد فضای نشاط آور برای مردم و مسافران و گردشگران نوروزی اجرا شده است.

وی ادامه داد: علاوه بر این شهرداری مراوه‌تپه نیز از آغاز تعطیلات نوروزی ۲۹ اسفند تا ۱۳ فروردین اقدام به برپایی جشن نوروزگاه و نمایشگاه صنایع دستی اقوام همراه با طبخ انواع غذاها، نان و شیرینی سنتی قوم ترکمن در بوستان اصلی این شهر کرده است.

رییس میراث فرهنگی مراوه‌تپه بیان داشت: در تمامی این برنامه‌ها و به منظور حمایت از هنرمندان صنایع دستی مراوه‌تپه، هدایا و جوایزی که به قید قرعه بین شرکت کنندگان در جشن‌های نوروزی از صنایع دستی (شال ابریشمی و نمد پشمی) اهدا خواهد شد.

گرگانلی دوجی یادآور شد: در سال‌های قبل از شیوع کرونا و فقط در ایام تعطیلات نوروز بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار نفر مسافر و گردشگر از سراسر ایران اسلامی از جاذبه‌های گردشگری، تفریحی و تاریخی مراوه‌تپه دیدن می‌کردند که پیش بینی می شود این رقم در تعطیلات نوروزی امسال افزایش یابد.

شهرستان مراوه‌تپه ۲ نقطه شهری و ۱۰۸ روستا دارد و از قسمت شمال به کشور ترکمنستان، از شرق به استان خراسان شمالی، از غرب به بخش داشلی برون شهرستان گنبدکاووس و از قسمت جنوب به شهرستان کلاله و پارک ملی گلستان محدود می‌شود.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار