ناظر عالی قنوات سازمان جهاد کشاورزی گلستان با اشاره به وجود 400 رشته قنات در گلستان گفت: 4 هزار خانوار گلستانی از مزایای اقتصادی قنوات منتفع می‌شوند.

وجود 400 رشته قنات در گلستان/ منتفع شدن 4 هزار خانوار گلستانی از مزایای اقتصادی قنوات

به گزارش گلستان ۲۴؛ افشین قنبری در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از گرگان با بیان اینکه قدمت برخی از قنات‌های استان گلستان به هزاران سال باز می­‌گردد،  اظهار کرد: از جمله روش­‌های متداول بهره‌­برداری از منابع آب‌های زیرزمینی قنات و چاه است با وجود قدمت چند هزار ساله قنوات، هنوز این روش استفاده از آب در قسمت مهمی از روستاها و مناطق مسکونی، کشاورزی و دامداری کشور معمول و متداول است.

وی تصریح کرد: با استفاده از قنات می­‌توان مقدار قابل توجهی از آب­‌های زیرزمینی را جمع‌آوری و به سطح زمین ­رساند در واقع مانند چشمه‌های طبیعی آب آن در تمام طول سال بدون هیچ کمکی از درون زمین به سطح آن جاری می­‌شود.

*۱۵ هزار هکتار از اراضی گلستان تحت پوشش قنات­‌ها هستند

ناظر عالی قنوات سازمان جهاد کشاورزی گلستان با بیان اینکه ۴۰۰ رشته قنات در استان وجود دارد افزود: از این تعداد قنات ۳۴۴ رشته قنات توسط شرکت آب منطقه­‌ای ثبت و بقیه قنوات به دلایل مختلف ثبت نشده است.

به گفته قنبری ۳۴۴ رشته قنات ثبت‌شده در گلستان، تقریبأ پنج درصد آب کشاورزی استان را تأمین می‌­کند و ۱۵ هزار هکتار از اراضی استان تحت پوشش این قنوات هستند، در واقع بیش از ۴ هزار خانوار به طور مستقیم از مزایای اقتصادی قنوات منتفع هستند.

وی از کشاورزان درخواست کرد حریم قنوات را رعایت و در نگهداری صحیح قنات­ دقت کنند و گفت: اکثر قنات­‌های گلستان به دلیل عوامل طبیعی همچون سیل، زلزله و عوامل انسانی مانند کشت و کار، عدم حفاظت و بهره‌­برداری از قنات­‌ها از چرخه خارج و یا تخریب شده است.

ناظر عالی قنوات سازمان جهاد کشاورزی گلستان بیان کرد: در سال‌­های گذشته اعتبارات اختصاصی برای مرمت و احیای قنات در استان کافی نبود چرا که اولویت وزارت جهاد کشاورزی در تخصیص اعتبار مرمت قنات کشور به استان‌های مرکزی از جمله کرمان، یزد و خراسان بود.

*اکثر قنات‌­های گلستان قابلیت بازگشت به چرخه مصرف را دارند/ کشاورزان در حفظ و نگهداری قنات‌­ها کوشا باشند

قنبری افزود: در حال حاضر سالانه بین ۵ تا ۱۰ میلیارد تومان از محل اعتبارات استانی و محلی برای قنوات هزینه می‌­شود با این وجود در برخی از نقاط نسبت به تخریب قنوات اقدام می­‌شود و قنات از بین می­‌رود در حالی که اکثر قنات­‌های استان به دلیل جاری شدن سیلاب، حفر چاه‌های غیرمجاز در مسیر آن پر شده­‌اند و قابلیت بازگشت به چرخه مصرف را دارند.

وی خاطرنشان کرد: برای مرمت و بازسازی قنوات استان هیچ مشکلی وجود ندارد، ۸۵ درصد هزینه مرمت و بازسازی را دولت و ۱۵ درصد آن را کشاورز پرداخت می­‌کند، حدود ۲۰ رشته قنات در استان در حال بازسازی و مرمت هستند که این عدد برای سال جاری دو برابر خواهد شد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار