بنابر گفته اهالی روستای «سرطاق» شهرستان بندرگز، سال ۱۳۵۹چاه آب کشاورزی توسط جهاد کشاورزی وقت به منظور استفاده کشاورزان از این چاه در زمان‎های بحران کم‌آبی احداث شد اما بعد از گذشت سال‎ها مسوولان ذیربط از صدور مجوز پروانه برای این چاه خودداری می‎کنند.

سنگ‌اندازی مسوولان برای صدور پروانه چاه آب کشاورزی در روستای «سرطاق» بندرگز

به گزارش گلستان ۲۴؛ بدون تردید توسعه روستاها بدون ایجاد و فراهم سازی زیرساخت‎های لازم در حوزه عمرانی و اقتصادی میسر نخواهد شد.

از آنجایی که بیش از نیمی از جمعیت گلستان را روستاییانی که اشتغال تعداد قابل توجهی از آن‎ها به حوزه کشاورزی وابسته است تشکیل می‎دهند، طبیعی به نظر می‎رسد تلاش برای رفع مشکلاتی که در حوزه اشتغال نخست روستاییان وجود دارد در دستور کار مسوولان قرار گرفته و برای رفع آن با همت جدی پای کار باشند.

یکی از روستاهای گلستان که در فاصله ۶ کیلومتری شهرستان بندرگز واقع شده روستای «سرطاق» است اگر چه طی سال‎های گذشته با همت دهیاری و مسوولان برخی از مشکلات این روستا رفع شده اما همچنان مشکلات زیادی بر سر راه اهالی این روستا قرار گرفته است.

بنابر گفته اهالی روستای «سرطاق»، سال ۱۳۵۹چاه کشاورزی توسط جهاد کشاورزی وقت به منظور استفاده کشاورزان از این چاه در زمان‎های بحران کم‌آبی احداث شد اما بعد از گذشت سال‎ها مسوولان ذیربط از صدور مجوز پروانه برای این چاه خودداری می‎کنند.

*چاه آب تضمینی برای فعالیت کشاورزی در زمان بحران است

 در همین رابطه دهیار روستای «سرطاق» با اشاره به مشکلات این روستا در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از گرگان، اظهار کرد: سال ۱۳۵۹ توسط جهاد کشاورزی وقت چاه آبی به منظور استفاده در زمان بحران کم‌آبی احداث شد طی این سال‎ها اهالی و شورای روستا به دلایل مختلف پیگیر صدور پروانه نشدند اما از ۶ سال گذشته به طور جدی پیگیر مجوز برای صدور پروانه چاه آب در این روستا شدیم.

عابدالدین موسوی تصریح کرد: پس از پیگیری‎های زیاد در نهایت شرکت آب منطقه‎ای به ما اعلام کرد مدارک ما برای مجوز پروانه مستدل نیست و این چاه باید پلمب شود.

وی اضافه کرد: چاه موجود در روستا متعلق به شخص دهیار یا شورا نیست بلکه چاه آب متعلق به عموم مردم بوده و ضامن آن است که ۴۰ هکتار نسق شالیزار در روستای «سرطاق» اگر با بحران آب مواجه شود استفاده از این چاه آب کمکی به کشاورزان خواهد بود تا سفره‎هایشان خالی نباشد.

دهیار «سرطاق» بیان کرد: در قبال پیگیری‎های شورای روستا شرکت آب و منطقه‎ای صدور پروانه برای چاه آب را منوط به اجرای آبیاری تحت فشار، نصب کنتور حجمی و برق‌رسانی عنوان کرد در حالی که اگر قرار باشد این کارها را انجام دهیم قریب به ۱۰۰ میلیون تومان هزینه نیاز دارد این در حالی است که اغلب کشاورزان ما خرده‌مالک بوده و هزینه چنین مبلغی از توانشان خارج است.

سیدابراهیم موسوی خاطرنشان کرد: این چاه متعلق به عموم مردم است حداقل برای صدور مجوز می‎توانند برق‌رسانی را معاف یا حداقل با نصب کنتور حجمی پروانه را صادر کنند.

وی یکی دیگر از مشکلات روستای «سرطاق» را ناتمام ماندن سالن ورزشی عنوان کرد و گفت: به دلیل آن که پیمانکار این پروژه با اوراق فعالیت خود را انجام می‎دهد در دریافت هزینه کردهای خود با مشکلاتی مواجه می‎شود از این رو این ساخت سالن ورزشی با کندی پیش می‎رود.

به گفته دهیار «سرطاق» ماشین‎ جمع‌آوری زباله در این روستا مکانیز شده اما به دلیل نداشتن اعتبارات لازم خرید مخازن زباله به تعویق افتاده است.

*گلستان از خشکسالی فاصله گرفته، نیازی به چاه آب نیست!

فرماندار بندرگز در خصوص چاه آب کشاورزی شماره دو که دستور پلمب آن در روستای «سرطاق» صادر شده است، گفت: سیاست‎های دولت در بخش کشت شالی حاکی از ممنوعیت یا به سمت خشکه کاری برنج است.

حسین احمدی تصریح کرد: نگاه در بحث کشت شالی آن است که تنها در اراضی نسق شالیکاری با آب انجام شود و استحصال آب‎های زیرزمینی از کشت شالی باید حذف شود در واقع یکی از آسیب‎های ما در استان بهره‌برداری از آب‎های زیرزمینی است که برای حیات ما لازم است و اصرار داریم در کشت شالی از آن استفاده کنیم.

وی بیان کرد: فلسفه احداث این چاه آب استفاده از آب در زمان‌های ضروری است اما شرایط اقلیمی و جوی طی سال‌های اخیر بیانگر آن است که استان از خشکسالی فاصله گرفته و روزهای پر بارانی را در پیش داریم.

*متروکه شدن ساختمان متعلق به بهزیستی در روستای «سرطاق»

یکی دیگر از مشکلات روستای «سرطاق» به قطعه زمینی با مساحت ۲ هزار و ۸۰۰ متر مربع باز می‎گردد که در سال ۱۳۵۵ به بهزیستی اهدا شد، ساختمانی در این زمین احداث که تنها ۱۰ سال در بخش آموزشی بهزیستی فعالیت داشت اما حدود هشت سالی می‎شود که در این ساختمان فعالیتی انجام نمی‎شود و تبدیل به متروکه شده است به گفته اهالی روستا این‌ مکان تبدیل به محلی برای آسیب شده است.

بخشدار مرکزی بندرگز در این رابطه اظهار کرد: نگاه مدیرکل بهزیستی استان گلستان آن است که چون سند مالکیت به نام بهزیستی ثبت شده اگر دهیاری طرح یا برنامه‌ای در حوزه بهزیستی داشته باشد اعلام کند تا پیگیری‎های لازم انجام شود.

سیدمهدی حسینی‌نوکنده تصریح کرد: از آنجایی که در روستای «سرطاق» ساختمان دهیاری وجود ندارد شورا خواستار آن است که ساختمان موجود برای دهیاری استفاده شود اما زمینی که در اختیار یک دستگاه یا نهاد است بدون صدور مجوز نمی‎توان به دهیاری انتقال داد.

وی بیان کرد: زمین باید در راستای همان فعالیتی که برای همان دستگاه مجوز صادر شده تعریف شود و بهتر است که طرح دهیاری در راستای طرح‎های بهزیستی باشد.

بخشدار مرکزی بندرگز گفت: البته دهیاری طرحی در خصوص تبدیل این ساختمان به خانه سالمندان ارائه کرده است از بهزیستی کشور نیز بازدیدها انجام شده و منتظر پاسخ مسوولان کشوری هستیم.

/فارس

ارسال نظر

آخرین اخبار