گلستان ناظر عالی قنوات سازمان جهاد کشاورزی گلستان گفت: در حالی که ۱۵ درصد اعتبار بازسازی و مرمت قنوات برعهده کشاورز است و ۸۵ درصد آن را دولت تامین می کند اما متاسفانه هنوز کشاورزان گلستانی مانند سایر استان ها از این طرح استقبال نمی کنند.

استقبال کمرنگ کشاورزان گلستانی از مرمت قنوات/ لایروبی و مرمت ۲۰ رشته قنات در گلستان

به گزارش گلستان ۲۴؛ افشین قنبری در گفتگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: در استان گلستان بیش از ۴۰۰ رشته قنات وجود دارد که ۳۴۴ رشته از آن توسط شرکت آب منطقه‌ای استان گلستان به ثبت رسیده اما مابقی قنات‌ها بنا به دلایل مختلف هنوز به ثبت نرسیده است که از افرادی که نسبت به ثبت قنات خود اقدام نکردند درخواست می کنیم در اسرع وقت در راستای ثبت آن گام بردارند.

وی با بیان اینکه بیش از ۴۰۰ رشته قنات پنج درصد آب کشاورزی استان گلستان را تامین می کند، افزود: ۱۵ هزار از اراضی کشاورزی استان گلستان تحت پوشش این قنوات هستند و بیش از ۴ هزار خانوار گلستانی نیز از عواید آن بهره مند می شوند.

ناظر عالی قنوات سازمان جهاد کشاورزی گلستان از کشاورزان و بهره برداران خواست در رعایت حریم قنوات کوشا باشند و تصریح کرد: سالانه پنج تا ۱۰‌ میلیارد تومان از محل اعتبارات استانی و ملی برای قنوات هزینه می شود، با توجه به اینکه دولت در این بخش هزینه می کند کشاورزان و بهره برداران باید در نگهداری از قنات  تلاش کنند.

قنبری با بیان اینکه پس از مرمت و بازسازی قنوات، کشاورزان و بهره برداران باید اهتمام ویژه ای در حفظ و نگه داری آن داشته باشند، خاطرنشان کرد:  متاسفانه برخی از کشاورزان اقدام به تخریب قنوات اقدام می کنند که این اقدام صحیح نیست‌ چراکه قنوات از گذشتگان به ما رسیده و یک سرمایه ملی است که باید در حفظ و نگه‌داری از آن کوشا باشیم.

دولت چند درصد هزینه مرمت قنات را تقبل می کند؟

وی با بیان اینکه ما برای تامین اعتبار و لایروبی قنات ها در استان گلستان مشکلی نداریم، بیان کرد: کشاورزان با مراجعه به جهاد کشاورزی شهرستان نسبت به تشکیل پرونده اقدام کنند تا ما اقدامات لازم برای بازسازی و مرمت قنوات انجام دهیم که ۱۵ درصد اعتبار توسط کشاورز و ۸۵ درصد توسط دولت تامین می شود، در حال حاضر ۲۰ رشته قنات در استان گلستان در حال لایروبی و مرمت است و درصدد هستیم این میزان در سال جاری به دو برابر افزایش یابد.

ناظر عالی قنوات سازمان جهاد کشاورزی گلستان با بیان اینکه کشاورزان برای حفظ و نگه داری قنات ها باید همدلی و همراهی بیشتری داشته باشند تا بتوانیم این میراث گذشتگان را به آیندگان تحویل دهیم، تصریح کرد: اولین اقدام این است که کشاورزان باید از طریق شورای روستا نماینده ای از طرف خود معرفی کنند تا پیگیری امورات آنها در حوزه قنوات باشند.

قنبری به استقبال کمرنگ کشاورزان گلستانی از مزیت مرمت و بازسازی قنوات تصریح کرد: در حالی که ۱۵ درصد اعتبار بازسازی و مرمت قنوات برعهده کشاورز است و ۸۵ درصد آن را دولت تامین می کند اما متاسفانه هنوز کشاورزان گلستانی مانند سایر استان ها از این طرح استقبال نمی کنند، متاسفانه هنوز آب برای کشاورزان ما آنطور که باید اهمیت ندارد و شاید به واسطه قرارگیری گلستان در نوار ساحلی کشور تصور می کنیم که آب به اندازه کافی وجود دارد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار