نماینده مردم علی آباد کتول در مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به پیگیری و مذاکرات صورت گرفته برای رفع معضل کمبود آرد در نانوایی های گلستان و با موافقت وزیر جهاد کشاورزی سهمیه آرد اختصاصی این استان افزایش می‌یابد.

نماینده مجلس: سهمیه آرد گلستان افزایش می‌یابد

به گزارش گلستان ۲۴؛ رحمت الله نوروزی  روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: وضعیت تهیه نان  و صف های طولانی جلوی نانوایی ها سبب رنجش و ناراحتی مردم شده بود که با مذاکرات صورت گرفته با مجموعه وزارت جهاد کشاورزی قول داده شد که بزودی سهمیه اختصاصی آرد یارانه ای و نیمه یارانه ای گلستان افزایش یابد.

وی افزود : گلستان در تولید گندم پس از استان های خوزستان و فارس بیشترین تولید این محصول را در اختیار دارد و کیفیت گندم تولیدی منطقه گلستان در کشور بی نظیر است و شایسته نیست که زارعانی که خود گندم کشور را تولید می کنند برای تامین قوت خود در تنگنا باشند.

۲ هزار و ۳۸۰ واحد نانوایی شامل هزار و ۸۳۰ واحد نانوایی دولتی، ۵۰۰ واحد نانوایی آزادپز (نیمه دولتی) و ۵۰ واحد نانوایی سوپر آزادپز دارای مجوز در مناطق شهری و روستایی استان گلستان فعالیت دارند.

به گزارش ایرنا ، در روز های گذشته  ایجاد صف های طولانی برای خرید نان به یکی از چشم انداز های پرتکرار کوچه خیابان های شهرها و روستاهای گلستان تبدیل شده است، هر

چند بخشی از این ازدحام در ساعات منتهی به افطار قابل قبول است اما ساعات طولانی رویت این صف ها  موضوع دیگری است که باید ابعاد آن مشخص شود.

در یکی دو سال اخیر به ویژه چند ماه گذشته و با افزایش صد درصدی قیمت برنج در بازار، نان به عنوان قوت غالب بیشتر خانوارهای ایرانی و البته گلستانی تبدیل شده است.

گرانی برنج چنان تاثیرگذار بوده که حتی بسیاری از شالیکاران و برنج کاران هم ترجیح می دهند تا برنج تولیدی خود را در بازار فروخته و از نان به عنوان قوت قالب استفاده کنند

در گلستان ۳۶ کارخانه آرد با ظرفیت تولید سالانه ۱.۴ میلیون تن آرد و ۱.۶ میلیون ظرفیت سیلو گندم فعالیت دارد.

استان گلستان سالانه ۳۵۰ تا ۴۰۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی به کشت گندم اختصاص می یابد.
استان گلستان از نظر کمیت و میزان تولید گندم، رتبه دوم ایران را دارد و این در حالی است که مساحت آن بسیار کمتر از استان‌های دارای ظرفیت کشاورزی همچون فارس و خوزستان است و علاوه بر این به باور برخی کارشناسان در بحث کیفیت مقام اول کشور را دارد زیرا گلوتن موجود در محصول آن بیشتر از سایر نقاط است.
گلوتن؛ پروتئینی است که باعث کش آمدن خمیر و ترد شدن نان با کیفیت بسیار مناسب می‌شود و از این حیث گندم تولیدی در گلستان یکی از بهترین محصولات کیفی ایران است.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار