نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گرگان گفت: اخیربارندگی های خوبی درگلستان داشتیم وپیش بینی تولید گندم در سالجاری جاری یک میلیون تن است.

پیش بینی تولید یک میلیون تن گندم در گلستان

به گزارش گلستان ۲۴؛ امیریوسفی در گفت و گو با ایلنای گلستان اظهارکرد: هرچند سال گذشته خشک ترین پاییز را در 50 سال اخیر داشتیم و این به سبز محصول به‌خصوص در مناطق شمالی استان خسارت وارد کرد و 100هزار هکتار از اراضی دیم از چرخه تولید خارج شد ولی بدلیل بارندگی های زمستانه و بهاره مزارع تا این لحظه خوب بوده و پیش بینی میکنیم امسال 1 میلیون تن گندم دراستان گلستان تولید شود.

 امیر یوسفی گفت: گندم گلستان گندم با کیفیت است و از نظر پروتئین، گلوتن و آلفا آمیلاز جزء گندم های درجه 1 و با خاصیت نانوایی بالا محسوب میگردد، گندم گلستان در اختلاط با گندم های وارداتی خاصیت نانوایی را بهبود می بخشد، کمیسیون کشاورزی اتاق گرگان پیشنهاد کرد، خرید گندم بر مبنای کیفیت صورت گیرد، جلسات بسیار خوبی را در سطوح بالا برگزار کردیم و قرار شد گندم گلستان بعنوان پایلوت بر مبنای کیفیت خریداری گردد، ولی متاسفانه عملی نشد.

وی افزود: درگلستان ظرفیت مناسبی برای تولید محصولات ارگانیک و PGS وجود دارد، برای تحقق این موضوع همه دستگاه های مسئول باید به کمک انجمن ارگانیک استان گلستان بیایند تا ظرفیت تولید محصولات ارگانیک افزایش پیدا کند.

وی بیان کرد: یکی از مهم‌ترین مشکلات کشاورزی گلستان عدم پکپارچه سازی اراضی و توسعه مکانیزاسیون می باشد، واحد های بهره برداری زراعی در استان کوچک بوده و بصورت خرده مالکی اداره میگردد.

وی تصریح کرد: با این حال گلستان به دلیل موقیعیت خاص خود  استانی با اقتصاد کشاورزی محسوب میگردد و یکی از مهمترین قطب های کشاورزی کشور از نظر غلات، دانه های روغنی، پنبه، زیتون، توتون  و... است.

وی خاطر نشان کرد: گلستان با کشور ترکمنستان هم مرز میباشد، ترکمنستان به بسیاری از محصولات و خدمات فنی ما نیاز دارد، ما باید از این ظرفیت استفاده کنیم، در مقطعی 6 استان ما با این کشور کار می‌کردند، ترکمنستان دروازه آسیای میانه است وامیدوارم مسائل ما با این کشور حل و فصل گردد و تجارت با این کشور، قزاقستان و در کل آسیای میانه به رونق سابق خود برگردد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار