ترسیم نقشه راه برای تحقق منویات رهبر معظم انقلاب و عینیت‌بخشی به تولید دانش بنیان در سال جاری علاوه بر تامین اعتبار کافی و رفع ساز و کارهای زاید اداری به احصا و گردآوری مشکلات و دغدغه‌های فعالان این بخش نیاز دارد تا تصمیات اجرایی بر مبنای واقعیت میدانی اتخاذ شود.

تحقق تولیدات دانش بنیان نیازمند حل مشکلات فعالان علم و فناوری

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از ایرنا ، نامگذاری سال جدید با عنوان تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین، فرصتی مغتنمی است تا همه مدیران و مسوولان اجرایی برای حمایت همه جانبه از شرکت های دانش بنیان وارد گود شوند هر چند در شکل ظاهری کار شاید همه وظایف بر عهده پارک علم و فناوری و معاونت علمی و پژوهشی رییس جمهور باشد اما در واقع چنین نیست.

 اگر قرار است پس از سالها همه دست در دست هم به دنبال اجرای حداکثری منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی باشیم باید همگرایی و هم افزایی عملی بین همه دستگاه های دخیل شکل گیرد، در وهله نخست باید مشکلات، تنگناها ، دغدغه‌ها و چالش‌های فراروی شرکت‌های دانش بینان جمع آوری و طبقه‌بندی شود و سپس با بهره‌گیری از توان بخش خصوصی در کنار نهادهای حاکمیتی به دنبال رفع این مشکلات باشیم.

مدیر شرکت دانش بنیان فناوری بذر استرآباد در گفت و گو با ایرنا اظهارداشت:  ساز و کارهای کنونی فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان نسبت به گذشته بسیار سهل تر و آسان تر شده  و فعالان به این رویه جدید امیدوارند.

علی جعفری مفید آبادی گفت : در گذشته برای ثبت یک شرکت دانش بنیان باید از ۲۰ نهاد مختلف که برخی از آنها غیر مرتبط بودند استعلام گرفته می‌شد اما با اصلاح برخی مقررات نهادهای دخیل، حمایت‌های دولت از شرکت‌های دانش‌بنیان جنبه عملی‌تر پیدا کرد و فعالیت در این بخش آسان تر شده است.

مدیر شرکت دانش بنیان فناوری بذر استرآباد ادامه داد : همانطور که رهبر معظم انقلاب فرمودند دولتمردان در حمایت از شرکت های دانش بنیان باید حواسشان جمع باشد چرا که برخی اوقات شاهد حضور افرادی هستیم که می‌خواهند در پوشش شرکت‌های دانش بنیان از حمایت ها و تسهیلات این بخش استفاده کنند ولی در واقع فعالیت دانش بنیان ندارند.

وی ادامه داد: برای توسعه فعالیت شرکت‌های دانش بنیان باید نقشه راه عملی ترسیم کرد به عنوان مثال مراکز دانشگاهی و تحقیقاتی باید تحقیقات پایه را خودشان انجام دهند زیرا اجرای تحقیقات پایه توسط شرکت‌های دانش‌بنیان صرفه اقتصادی ندارد.

این محقق حوزه ژنتیک تصریح کرد :  شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند داده های حاصل از نتایج مراکز آکادمیک را تجاری‌سازی کنند که این رویه به رونق و توسعه اقتصاد کشور کمک شایانی می‌کنند.

مدیر شرکت دیزل پمپ مهدی گلستان هم به خبرنگار ایرنا گفت : محصولات شرکت های دانش بنیان باید معافیت های مالیاتی داشته باشد تا بتواند با محصولات خارجی رقابت کند.

مهدی قدیمی بیان کرد: در برخی مواقع مالیات هایی مانند مالیات بر ارزش افزوده سبب می شود تا قابلیت تجاری‌سازی محصولات تولیدی کاهش یابد.

وی ادامه داد: فعالان شرکت های دانش بنیان که صاحب فناوری و دانش هستند در زمره ثروت های ملی کشور محسوب می شوند که باید به آنها توجه شود.

مدیر شرکت دانش بنیان دیزل پمپ مهدی افزود: لازم است دولت در حمایت از شرکت های دانش بنیان سنگ تمام بگذارد و در صورت رقابت پذیری تولیدات، همه نهادها را از خرید محصولات مشابه خارجی منع کند تا از این طریق بنیه اقتصادی این شرکت ها تقویت شود.

در همین پیوند، مدیر شرکت داروسازی پارت کیمیا گلستان به خبرنگار ایرنا  گفت: بخش نامه های داخلی بانک ها عرصه را بر شرکت های دانش بنیان تنگ  کرده و در هر شرکت دانش بنیان یک یا چند نفر به طور تمام وقت گرفتار کارهای بانکی و مالی هستند و انرژی مدیران به جای آنکه صرف برنامه ریزی شود، در بخش وام و تسهیلات مصرف می‌شود.

رامین حامدپناه اظهارداشت: با وجود آنکه در چند سال اخیر حمایت مدیران ملی از شرکت‌های دانش بنیان افزایش یافته اما در بخش مدیریت میانی به ویژه بانک‌ها همچنان سختگیری‌های غیر ضرور وجود دارد.

به گفته وی هر بانک رویه خاص خودش را دارد و سلیقه مدیران بانک در واریز تسهیلات آزار دهنده است.

مدیر شرکت داروسازی پارت کیمیا گلستان افزود: شرکت‌های دانش بنیان نیازمند رویکرد حمایتی و تساهل هستند و در شرایط فعلی برخی ساز و کارهای زاید اداری به عنوان یک سنگ بزرگ مانع فعالیت شرکت های دانش بنیان است.

حامد پناه افزود: دولت باید برای شرکت‌های دانش بنیان معافیت مالیاتی در نظر بگیرد تا این شرکت‌ها به سمت و سویی گسترش و توسعه بروند.

وی اضافه کرد: پیش ‌بینی معافیت مشروط مالیاتی یکی روش موثر برای گسترش شرکت های دانش بنیان محسوب می شود که در این روش دولت باید شرکت‌های دانش بنیان را مکلف کند از محل صرفه‌جویی مالیات‌ها بخش تحقیقات و توسعه خود و یا حوزه فعالیت شرکت را توسعه دهد.

مدیرعامل شرکت دانش بنیان رادین پلاست کاوان گلستان هم گفت: حذف کاغذبازی اداری و ثبات قیمت در بازار، اصلی ترین خواسته تولیدکنندگان است به عنوان مثال قراردادهایی با یک مبلغ مشخص منعقد می‌شود ولی حین اجرا مجبور هستیم مواد اولیه را گران‌تر بخریم و ضرر کنیم.

موسی مقصودلو بیان کرد : یک راه حمایت از شرکت های دانش بنیان، حذف ارز 4200 تومانی است و با این روش قیمت‌ها واقعی شده و از بروز تخلفات در این زمینه هم جلوگیری خواهد شد.

رییس پارک علم و فناوری گلستان با بیان اینکه در زمان حاضر تنها مسیر جذب نخبگان در کشور، دانشگاه است، افزود: صنعت ما دانش‌ بنیان نیست و باید وارد این مسیر شود و اگر حوزه دانش‌بنیان را تقویت کنیم جلوی خروج نخبگان هم گرفته می‌شود.

مهدی غفاری افزود: در کنار کاهش کاغذبازی اداری در بخش ثبت و یا واگذاری به شرکت‌های دانش‌بنیان جدید باید تلاش کنیم شرکت‌های موجود پابرجا بمانند.

وی ادامه داد:  مانایی شرکت های دانش بنیان و خلاق فعلی در گلستان باید به عنوان اصل نخست مد نظر همه دستگاه‌های متولی قرار گیرد.

وی بیان کرد: شرط بقا و دوام شرکت های دانش بنیان حمایت دستگاه‌های اجرایی و حاکمیتی از آنهاست به زبان ساده‌تر آنکه شرکتهای دولتی و یا نهادهای حاکمیتی باید هنگام خرید محصول موردنیاز، به تولیدات این واحدها توجه ویژه‌ای داشته باشند.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری گلستان هم گفت: هر چند اقداماتی در حمایت از شرکت های دانش بنیان صورت گرفته اما باید شتاب بیشتری به این بخش داد و همه دستگاه‌های متولی پای کار بیایند و کمک کنند.

سیدمحمد دهنوی اظهارداشت: تشکیل یک تیم طراحی زیست بوم علم و فناوری یک‌ تکلیف است و در این‌ مسیر باید همه ظرفیت‌ها دیده شود و از سوی دیگر معتقدیم برای شکل‌گیری این زیست بوم، هم‌آهنگی و هم‌افزایی در توافق‌نامه‌های مشترک شرط نخست است.

وی بیان کرد: این زیست بوم سند همکاری و هماهنگی همه دستگاه‌های متولی در عرصه دانش‌بنیان است.

استاندار گلستان هم معتقد است : در این استان زیرساخت‌های تحقق شعار سال با توجه به وجود کارخانه نوآوری خوب است و از طریق این کارخانه امکان تعامل و همکاری تنگاتنگ بین مجموعه دستگاه‌های اجرایی و شرکت‌های دانش‌بنیان فراهم خواهد شد.

علی محمد زنگانه با اشاره به این که رهبر معظم انقلاب بیش از هفت سال است در این نامگذاری‌ها بر مساله تولید، رونق تولید و پشتیبانی از آن تاکید دارند، اظهارداشت:  معظم له امسال هم به دانش‌بنیان بودن تولید تاکید داشتند و ما وظیفه داریم در مداخلاتمان در این بخش، موضوع دانش‌بنیان بودن را در اولویت قرار دهیم.

استاندار گلستان افزود: برای ساماندهی بیشتر شرکت‌های دانش‌بنیان در استان، مصوب شد تا سایتی برای استقرار این نوع شرکت‌ها در نظر گرفته شود که این مصوبه در کنار مصوبه ایجاد پایانه صادراتی بطور جدی پیگیری می‌شود.

رییس کل دادگستری گلستان در  ادامه بازدیدهای خود از شرکت های دانش بنیان در فاصله کمتر از 10 روز دوباره به شهرک صنعتی آق قلا رفت و از شرکت های دانش بنیان بازدید کرد.

رییس کل دادگستری گلستان هفته گذشته در بازدید از چهار شرکت دانش بنیان گفت: مشکلات و موانع پیش روی این شرکت‌ها شناسایی و در قالب بانک اطلاعاتی در دبیرخانه ستاد اقتصاد مقاومتی دادگستری استان جمع آوری می شود.

حیدر آسیابی افزود: تمرکز ما در کنار  ایجاد بانک اطلاعاتی این واحدها، بر رفع همزمان موانع  شرکت‌های دانش بنیان با کمک دستگاه های اجرایی و بانکهاست.

رییس کل دادگستری گلستان یادآور شد:  قرار است تا پایان شهریور امسال از همه شرکت‌های دانش بنیان استان بازدید و مشکلاتشان را بررسی و برای رفع موانع موجود تلاش کنیم.

رهبر معظم انقلاب در راستای یک رویه مرسوم و معمول  سال ۱۴۰۱ را سال «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین» نامگذاری کردند.​

 

ارسال نظر

آخرین اخبار