با تاکیدات رهبر معظم انقلاب در زمینه حمایت از فعالیت‌های دانش‌بنیان و نامگذاری سال جدید به " تولید، دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین" انتظار می‌رود شاهد هم‌افزایی و همراهی بیشتر دستگاه‌های مختلف برای حمایت از فعالیت‌های دانش‌بنیان باشیم.

راهبردهای پارک علم و فناوری گلستان برای توسعه فعالیت‌های دانش‌بنیان/ تشکیل ستاد ویژه برای حل و فصل مشکلات دانش‌بنیان‌ها

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از خبرگزاری شبستان، توجه به فعالیت‌های دانش‌بنیان به ویژه در سال‌های اخیر بیشتر شده اما هنوز سهم این بخش در رشد اقتصادی چندان قابل توجه نیست.

 

با وجود اینکه یکی از موارد هم در سیاست‌های ابلاغی اقتصادمقاومتی توجه به فعالیت‌ها و اقتصاد دانش بنیان بوده اما همچنان در صدور مجوزها، حمایت‌های تسهیلاتی و کمک به تامین زیرساخت‌ فعالیت‌های دانش بنیان مشکلاتی وجود دارد و حتی برخی دستگاه‌ها در تضاد با سیاست‌های ابلاغی، پیش پای واحدهای فناور و شرکت‌های دانش‌بنیان سنگ اندازی می‌کنند.

 

میدان دادن به جوانان و نخبگان در حوزه‌های مختلف و استفاده از فناوری‌های نوین برای تولید محصولات یک اصل اساسی برای رسیدن به پیشرفت و جهش اقتصادی است. 

 

حالا با تاکیدات رهبر معظم انقلاب در زمینه حمایت از فعالیت‌های دانش‌بنیان و نامگذاری سال جدید به «تولید، دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین» انتظار می‌رود شاهد هم‌افزایی و همراهی بیشتر دستگاه‌های مختلف برای حمایت از فعالیت‌های دانش‌بنیان باشیم.

 

پارک علم و فناوری متولی اصلی در حوزه دانش‌بنیان‌ها، واحدهای فناور و مراکز رشد است و می‌تواند نقش جدی در تحقق شعار سال داشته باشد.

 

در همین ارتباط گفتگویی با مهدی غفاری، رئیس پارک علم و فناوری گلستان انجام دادیم که در ادامه بخشی از آن را می‌خوانید:

 

* وضعیت شرکت‌های دانش‌بنیان در استان چگونه است و چه برنامه‌ای برای افزایش تعداد این شرکت‌ها دارید؟

۴۵ پارک علم و فناوری در کشور داریم که گلستان یکی از این مجموعه‌هاست. همچنین ۴۶ شرکت دانش‌بنیان نیز در استان فعال است که از این نظر گلستان در جایگاه بیستم کشور قرار دارد. براساس برنامه چشم اندازی که برای افق ۱۴۰۴ تنظیم شده قرار است تعداد شرکت‌های دانش بنیان استان به ۵۴۰ شرکت برسد تا بتوانیم به جایگاه سیزدهم کشور برسیم.

 

* در بخش زیرساختی هنوز کمبودهایی برای فعالیت‌های دانش‌بنیان در استان وجود دارد، برای تامین این زیرساخت‌ها چه اقداماتی انجام شده است؟

رشد خوبی را در توسعه فضاهای فیزیکی در سال‌های اخیر در استان تجربه کردیم. مساحت فضاهای فیزیکی ما از ۲ هزارمترمربع در ابتدای سال ۹۸ اکنون به ۱۶ هزارمترمربع رسیده است. ضمن اینکه دو مرکز دیگر در حال آماده‌سازی است که با بهره برداری از آنها مساحت فضاهای فیزیکی ما را به ۱۷ هزار و ۱۰۰ مترمربع افزایش می‌دهد. در همه دانشگاه‌ها مراکز رشد مشترک ایجاد شده و ۱۲ مرکز نوآوری و رشد هم در استان داریم.

 

*باتوجه به نامگذاری امسال چه برنامه‌هایی برای توسعه فعالیت‌های دانش‌بنیان در استان پیش بینی شده است؟

برنامه ریزی‌هایی در استان انجام شده که بخشی از این برنامه‌ها در حوزه زیرساختی است که برای تحقق آن به کمک استانداری نیاز داریم و امیدواریم بتوانیم امسال سایت تولیدی محصولات دانش‌بنیان استان را ایجاد کنیم. بخش دیگر مربوط به اصلاح فرآیندهاست برای همین منظور تعاملات دو جانبه با دستگاه‌های اجرایی مرتبط مانند سازمان صنعت، معدن و تجارت، جهادکشاورزی، علوم پزشکی، میراث فرهنگی و غیره را در زمینه آسان‌سازی صدور مجوزها و پرداخت تسهیلات پیگیری خواهیم کرد.

 

* به طور قطع پارک علم و فناوری به تنهایی نمی‌تواند در حمایت از فعالیت‌های دانش‌بنیان موفق شود و سایر دستگاه‌ها هم سهم قابل توجهی خواهند داشت، برای اینکه اقدامات دستگاه‌های مختلف در حوزه دانش‌بنیان‌ها هماهنگ شود، چه برنامه‌ای دارید؟

 سهم بخشی هر دستگاه را برای ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان در آن حوزه براساس اسناد بالادستی و افق برنامه ۱۴۰۴ احصا کرده‌ایم که از طریق استانداری به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ می‌شود. مجموعه این اقدامات نیازمند هماهنگی و همراهی سایر دستگاه‌های اجرایی است و پارک به تنهایی نمی‌تواند این برنامه‌ها را محقق کند؛ برای همین باید دستگاه‌های مختلف به ویژه میراث فرهنگی، علوم پزشکی، جهادکشاورزی، سازمان صمت و غیره را در کنار هم داشته باشیم. همچنین برنامه‌های مشترکی هم با شرکت شهرک‌های صنعتی استان داریم تا در زمینه اختصاص زیرساخت‌ها در شهرک‌ها، شرکت‌های دانش‌بنیان را در اولویت قرار دهند.

 

*شرکت های دانش بنیان برای دریافت مجوزها و تسهیلات مشکلاتی دارند که باید فکری برای این بخش هم اندیشیده شود.

 یکی از پیشنهادات جدی ما این است که برای رصد فعالیت‌های دانش‌بنیان و رفع مشکلات آن، ستاد ویژه‌ای زیر نظر استانداری تشکیل شود تا مسائل و مشکلات فعالیت‌های دانش‌بنیان در این ستاد حل و فصل شود. از دیگر موضوعات مهم برای تحقق شعار سال و حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان این است که دستگاه‌های مرتبط سهمی از تسهیلات اشتغالزایی خود را به شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه خود اختصاص دهند. همچنین در حال طراحی برنامه‌ای هستیم تا فرآیند تجاری‌سازی و صادرات محصولات دانش‌بنیان در استان شتاب بیشتری بگیرد.

 

* یکی از موضوعاتی که در این بین مطرح است فاصله علم و پژوهش با بخش اجرا است، برای رفع این دغدغه چه کاری می‌توان کرد؟

 در کنار همه برنامه‌ها و اقدامات، از محققان و دانشگاه‌هایی که در زمینه رفع نیازهای فناورانه استان که از سوی دستگاه‌های اجرایی یا صنایع اقدام و این نیازها و چالش‌ها را برآورده کنند حمایت‌های بلاعوض انجام می‌شود تا نفوذ فناوری به بخش تولید، صنعت و کشاورزی استان افزایش پیدا کند. ضمن اینکه یکسری مشوق و کمک بلاعوض برای واحدهای فناوری که قابلیت اخذ مجوز دانش‌بنیان را دارند پیش‌بینی شده است.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار