مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی گلستان گفت: هر ساله بیش از ۵ هزار هکتار مبارزه با موش در مزارع و باغات سطح استان گلستان انجام می شود.

هجوم موش‌ها به مزارع و باغات گلستان/ مقابله با موش‌ها در ۵ هزار هکتار از مزارع استان

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از ایسنا، برخی از کشاورزان گلستانی که پس از ماه ها تلاش و زحمت، چشم انتظار فروش محصولات کشاورزی خود بودند جونده ای ریزنقش تمامی معادلات آنها را به هم ریخت و موش ها با حمله به باغات زحمت یک ساله آنها را بر باد دادند.

با حمله موش ها، کشاورزان و باغداران گلستانی سردرگم و کلافه شدند و می گویند با وجود آنکه از سموم و روش های مختلفی برای مبارزه با این آفت انجام دادند اما تاکنون موفق نبودند.

به گفته کارشناسان عدم مبارزه همگانی کشاورزان و فقدان استفاده از سموم مؤثر و همچنین فراوانی مواد غذایی در دسترس موش ها، ریزش کمباین ها، ریزش غلات و سایر بذور در حین برداشت و حمل ونقل، تغییرات آب و هوایی و کاهش یخبندان های زمستانه، کاهش دشمنان طبییعی مثل مار و پرندگان شکاری در عرصه های کشاورزی از جمله علل حمله موش و جولان این آفت در مزارع و باغات است.

کارشناسان اعتقاد دارند ایجاد نظم و آرایش در درختان، حذف شاخه ها و سرشاخه های درختان، از بین بردن علف های هرز و نظم دادن به پایه های درختان تا حدود زیادی می تواند از هجوم آفت موش به باغات جلوگیری کند.

بهترین راه مبارزه با آفت موش در مزارع و باغات

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی گلستان با اشاره به حمله آفت موش به درختان و اراضی کشاورزی برخی مناطق گلستان در گفتگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: کشاورزان و باغدارانی که مزارع آنها در معرض آفت موش قرار گرفت به نزدیک ترین مرکز خدمات مراجعه کنند تا ضمن مشورت با همکاران ما از اقدامات کنترلی استفاده کنند.

کیانوش حق نما با بیان اینکه تمامی عوامل شیمایی برای مبارزه با این آفت موزی در اختیار کشاورز قرار می گیرد، افزود: هر ساله بیش از ۵ هزار هکتار مبارزه با موش در سطح استان گلستان انجام می شود، نقاط مورد هجوم آفت موش مشخص شده و اقدامات کنترلی انجام خواهد شد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا راهکارهای مقابله ای مؤثر است، پاسخ داد: شمال استان گلستان به ویژه مراوه تپه، گمیشان و آق قلا بیشترین خسارت را از آفت موش دیده است و اگر روش های مقابله ای با این آفت مؤثر نبود ضربه سنگینی به کشاورزی وارد می شد.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی گلستان با بیان اینکه در حال حاضر آفت موش در باغات و مزارع کمتر شده اما اقدامات مقابله ای همچنان باید انجام شود، تأکید کرد: وقتی سم برای موش استفاده می شود اگر کارا و مؤثر باشد آفت موش از بین می رود لذا کشاورزان برای مبارزه با این آفت باید از نظر کارشناسان جهاد کشاورزی استفاده کنند.

حق نما اضافه کرد: خوشبختانه سموم مقابله با آفت موش به قدر کافی در استان گلستان وجود دارد و به صورت دولتی در اختیار کشاورزان قرار می گیرد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار