مدیرکل حفاظت محیط زیست گلستان گفت: ۴۰۵ میلیارد تومان اعتبار برای اجرای طرح جامع احیای تالاب بین المللی گمیشان درنظر گرفته شده است.

تصویب ۴۰۵ میلیارد تومان اعتبار برای احیای تالاب گمیشان

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از باشگاه خبرنگاران، محمدرضا کنعانی گفت:  برای اجرای این طرح  ۱۶ طرح اولویت دار آماده شده که  ۸ طرح اولویت دار اول آن شامل اقداماتی نظیر پمپاژ آب دریا به تالاب، بهسازی و بازسازی زهکش آلاگل و تعیین و اجرای حد بستر و حریم تالاب است و نیازمند ۱۷۰ میلیارد تومان اعتبار هستیم.

کنعانی می‌گوید: ۸ طرح اولویت دار دوم هم که شامل اقداماتی نظیر احداث مرکز پایش، کنترل و بهره برداری تالاب و احداث شبکه جمع آوری و تصفیه فاضلاب شهر گمیشان است نیازمند ۲۳۴ میلیارد تومان هستیم.

او گفت: مدت اجرای این طرح ۵ سال در نظر گرفته شده و جلوگیری از خشک شدن، افزایش شوری وایجاد کانون‌های گرد و غبار، کاهش بار آلودگی و جلوگیری از تغذیه گرایی تالاب، جلوگیری از تخریب و تصرف اراضی تالاب و بهره برداری پایدار محور‌های اصلی این طرح هستند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست گلستان درباره چالش‌های مهم پیش روی تالاب گفت: تغییرات اقلیمی و کاهش تراز آب دریا و پیش بینی استمرار روند کاهش آن در سال‌های آتی، تغییر مسیر رودخانه گرگان رود و کنترل جریان مازاد رودخانه اترک، قطع ارتباط هیدرولیکی تالاب و تقسیم تالاب به دو بخش شمالی و جنوبی از جمله چالش‌های پیش روی این تالاب است.

کنعانی می‌گوید: خشک شدن تالاب گمیشان موجب شده این تالاب به یکی از مستعدترین کانون‌های ایجاد گرد و غبار و ریزگرد به مساحت ۳ هزار هکتارتبدیل شود.

تالاب گمیشان تالابی ساحلی است که در کنوانسیون رامسر به ثبت رسیده است. بخشی از این تالاب به وسعت ۲۰ هزار هکتار در استان گلستان قرار دارد و طی ۱۰ سال اخیر خشک شده است.

طرح جامع احیای، حفاظت و مدیریت و تالاب بین المللی گمیشان در پنجمین جلسه ستاد ملی هماهنگی و مدیریت تالاب‌های کشور که با حضور معاون اول رییس‌جمهور در تاریخ ۵ اردیبهشت برگزار شد، به تصویب رسید.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار