طرح ملی راه آهن "اینچه برون - گنبد- آزادشهر- شاهرود" نقش موثری در رشد اقتصادی و توسعه صادرات غیرنفتی گلستان به کشورهای شرق و مرکز آسیا دارد که فعالان اقتصادی امیدوار به اجرای آن در دولت جهادی سیزدهم هستند.

فعالان اقتصادی امیدوار به اجرای طرح ملی راه‌آهن اینچه‌برون- شاهرود

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از ایرنا، ایجاد حمل و نقل ریلی در حوزه بار و مسافر از مهمترین زیرساخت‌های توسعه‌ است که علاوه بر مزیت‌ اقتصادی و اشتغال‌زایی، در صورت داشتن موقعیت جغرافیایی و مرزی به توسعه روابط اقتصادی با کشورهای همسایه و همچنین ترانزیت، صادرات و واردات از طریق خطوط ریلی کمک زیادی می‌کند.

استان گلستان به دلیل برخورداری از ۴۳۸ کیلومتر مرز خشکی و ۹۰ کیلومتر مرز آبی با ترکمنستان، استقرار گمرک اینچه‌برون به عنوان دروازه ورود به کشورهای آسیای میانه و تنها محل تردد زمینی استان گلستان به ترکمنستان، دارای ظرفیت مهم توسعه روابط اقتصادی با همسایگان شمالی دریای خزر است که توسعه خطوط حمل و نقل ریلی از جمله اتصال به کریدور شمال - جنوب رسیدن به این هدف را آسان تر خواهد کرد.

مزایای اجرای خط ریلی اینچه برون - شاهرود

به اعتقاد کارشناسان اقتصادی گلستان، اجرای خط ریلی اینچه برون - شاهرود می‌تواند تاثیر بیشتری در توسعه‌ استان بگذارد و گره کمبود زیرساخت‌های توسعه‌ای این منطقه شمالی را باز کند، نکته‌ای که رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گرگان بر ضرورت تسریع در احداث و بهره‌برداری این خط ریلی به‌عنوان یک ظرفیت مناسب برای رونق صادرات و جابه‌جایی کالا از گلستان تاکید دارد.

علی محمد چوپانی معتقد است با بهره‌برداری از خط ریلی اینچه برون - شاهرود به طول تقریبی ۱۸۶ کیلومتر، مسیر صادراتی گمرک اینچه برون به جنوب کشور کاهش یافته و جابجایی کالا و صادرات محصولات گلستان افزایش خواهد یافت.

وی با تاکید بر اقتصادی و به صرفه بودن اجرای طرح راه آهن اینچه برون - شاهرود یادآور شد: با اجرایی شدن این طرح در مرحله نخست حداقل ۵۰۰ کیلومتر مسیر اتصال به کریدور شمال - جنوب (بافق - بندرعباس) و در گام دوم اتصال راه آهن شاهرود به این کریدور ۵۰۰ کیلومتر دیگر کوتاهتر می‌شود.

چوپانی افزود: با اجرای این طرح تولید ثروت برای کشور و گلستان به ارمغان خواهد آمد و از این طریق می‌توان سالانه ۱۰ تا ۲۰ میلیون تن بار بویژه غلات را از کشورهای آسیای میانه به کشورهای حاشیه خلیج فارس یا دیگر کشورهای هدف ترانزیت کرد.

رییس اتاق بازرگانی گرگان، کوتاه شدن افزون بر هزار کیلومتر مسیر کریدور شمال - جنوب از مسیر اینچه برون - شاهرود، نصف شدن هزینه ترانسفر کالا به جنوب، پرهیز از پرداخت هزینه‌ اضافی برای خرید لوکوموتیو و صرفه‌جویی ارزی یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون یورویی برای کشور را از دیگر مزایای اجرای این خط ریلی برشمرد و از آمادگی بخش خصوصی گلستان برای مشارکت در ساخت این طرح خبر داد.

وی گفت: با اجرای  این خط ریلی، مازندران و گلستان به خراسان رضوی و مشهد مقدس متصل می‌شوند و آرزوی دیرینه مردم این ۲ استان برای استفاده از خط ریلی برای رفتن به زیارت ثامن الائمه حضرت امام رضا (ع) را برآورده خواهد شد.

فعالان اقتصادی امیدوار به اجرای طرح ملی راه‌آهن اینچه‌برون- شاهرود

​پویا شدن اقتصاد استان

استاندار گلستان بیست و هشتم بهمن سال گذشته با تاکید بر اهمیت اجرای خط ریلی اینچه برون - شاهرود به ایرنا گفت: اتصال راه‌آهن اینچه برون- شاهرود علاوه بر کاهش مسافت کریدور شمال - جنوب به  پویاتر شدن اقتصاد این استان شمالی شتاب می‌بخشد.

علی محمد زنگانه افزود: فارغ از ظرفیت‌های ذاتی گلستان در زمینه صادرات به ویژه تولید حدود ۵.۵ میلیون تن انواع محصول و فرآورده‌های کشاورزی، برخی ویژگی‌های جغرافیایی این استان، آن را به یک مرکز اثرگذار در حوزه صادرات تبدیل کرده است.

وی اضافه کرد: بنادر واقع در سواحل جنوبی دریای خزر ظرفیت پذیرش بار تا ۳۰ میلیون تن در سال را دارد که اصلاح مسیر ریلی و توسعه مسیرهای جدید از جمله اینچه برون - شاهرود، کریدور اقتصادی شمال - جنوب را صدها کیلومتر کاهش می‌دهد ضمن اینکه کمتر شدن مسافت، قیمت تمام شده جابجایی کالاها را کمتر خواهد کرد و این امر به بیشتر رغبت تجار و بازرگانان برای استفاده از مسیر ریلی ایمن و کم هزینه راه آهن منجر خواهد شد.

کم اثر بودن ظرفیت ریلی فعلی گلستان در توسعه 

باوجود بهره‌مندی بخشی از مرکز و غرب گلستان از نعمت خطوط ریلی تاکنون از این ظرفیت به خصوص راه آهن بین المللی ایران - ترکمنستان - قزاقستان که سال ۹۳ افتتاح شده بود برای رشد و توسعه این استان شمالی بهره‌برداری نشده است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار گلستان گفت: خط ریلی ایران - ترکمنستان - قزاقستان می‌توانست با اتصال به مسیر خط آهن جنوب، کریدور ارتباطی خوبی برای اتصال شمال - جنوب باشد اما تاکنون از این مزیت ترانزیتی گلستان غفلت شد.

سیدمحمد دهنوی استفاده و بهره بردن حداکثری از ظرفیت صادرات و واردات در استان‌های شمالی را خواستار شد و افزود: ظرفیت این بخش ۳۰ میلیون تُن از سوی دولت در نظر گرفته شد اما فقط حدود ۶ تا ۶.۵ میلیون تُن مورد استفاده قرار می‌گیرد و مساله اصلی در این نحوه استفاده، ایجاد نشدن کریدورهای ترانزیتی در پشت سایت‌های بندری سواحل خزر است.

وی اظهارداشت: دغدغه اصلی گلستان، اتصال راه‌آهن استان به مسیر ترانزیت شمال - جنوب است که انجام آن مدت زمان انتقال بار را پنج روز و مسیر ارتباطی را ۵۰۰ کیلومتر کاهش می دهد و میزان انتقال بارها را به هفت میلیون تُن خواهد رساند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار گلستان ادامه داد: طول پروژه راه آهن اینچه برون - شاهرود ۲۰۶ کیلومتر است که برای اجرای آن ۲۱۰ هزار میلیارد ریال اعتبار لازم است.

دهنوی تصریح کرد: تلاش می‌کنیم با راه‌اندازی این راه‌آهن، ۳۰ درصد از ظرفیت موجود منطقه اینچه برون را در اختیار شرکت‌های ترکمنستانی و قزاقستانی قرار دهیم و معتقدیم این کار باعث خواهد شد این کریدور هیچگاه بسته نشود.

همچنین این مقام مسوول ۲۲ فروردین امسال در جلسه شورای مدیران اداره‌ کل صنعت، معدن و تجارت گلستان از اختصاص بودجه برای اجرای راه‌آهن اینچه‌برون - شاهرود خبر داد و گفته بود: مذاکره با سرمایه‌گذاران در حال انجام است و بدون شک اجرای این خط آهن تحول بزرگی درحوزه تجارت و اقتصاد استان ایجاد خواهد کرد.

فعالان اقتصادی امیدوار به اجرای طرح ملی راه‌آهن اینچه‌برون- شاهرود

اختصاص ردیف اعتباری در بودجه ۱۴۰۱

نماینده مردم رامیان و آزادشهر در مجلس شورای اسلامی نیز ۱۶ فروردین امسال در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، از اختصاص کد ردیف اعتباری در قانون بودجه امسال برای پروژه راه آهن اینچه برون - شاهرود خبر داد و گفته بود: اجرای این طرح ریلی با اهمیت از مطالبات فعالان اقتصادی و مردم استان گلستان است.

غلامعلی کوهساری افزود: احداث راه آهن اینچه‌برون - شاهرود نیازمند سرمایه‌گذاری بخش خصوصی است و در این ارتباط تعدادی از فعالان اقتصادی برای همکاری در این طرح اعلام آمادگی کردند.

وی اضافه کرد: برای نخستین بار ردیفی در قالب مطالعه و احداث راه‌آهن اینچه‌برون - گنبدکاووس - آزادشهر - شاهرود با هدف توسعه کریدور شمال به جنوب در قانون بودجه تعیین شد و قرار است اعتبار این طرح از محل فاینانس (مشارکت بخش خصوصی) تامین شود.

نماینده مردم رامیان و آزادشهر در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: با سرمایه گذاری بخش خصوصی امکان ساخت این خط ریلی فراهم می‌شود و در نتیجه آن شاهد تحویل در جابجایی بار و مسافر در کشور خواهیم بود.

کوهساری گفت: اجرای این خط راه آهن و اتصال آن به کریدور ریلی شمال - جنوب تاثیر زیادی در توسعه و تحول همه جانبه اقتصادی گلستان خواهد داشت.

همچنین امانقلیچ شادمهر نماینده مردم گنبدکاووس در مجلس شورای اسلامی در صحن علنی مجلس در تذکری به وزیر راه و شهرسازی سرعت دادن به شروع عملیات اجرایی راه آهن اینچه برون - شاهرود را خواستار شد و گفت: مطالعات اجرایی این طرح آغاز شده و در بودجه امسال ردیف اعتباری برای آن پیش بینی شده است.

راه آهن اینچه برون - شاهرود صرفه اقتصادی دارد

پروژه راه آهن اینچه برون - شاهرود نقش فراوانی در توسعه اقتصادی گلستان دارد و به دلیل تصویب منطقه آزاد تجاری - صنعتی اینچه برون، آغاز ساخت این پروژه موجب تحول گسترده و فراگیر در منطقه خواهد شد و تبعات از آن از مرزهای گلستان فراتر خواهد رفت.

نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی معتقد است زیرساخت‌های شبکه ریلی گلستان متناسب با ظرفیت ها و استعدادهای بالقوه برای حمل و نقل کالا و صادرات نیست.

رمضانعلی سنگدوینی با اشاره به مسیر ریلی موجود از شمال به جنوب گفت: برای ارتباط و ایجاد کریدور شمال - جنوب و اتصال به آب‌های آزاد و اروپا، باید مسیر ریلی از اینچه برون به شاهرود ایجاد شود زیرا مسیر فعلی اینچه برون - گرگان و مازندران طولانی بوده و برای تجار صرفه اقتصادی ندارد.

همچنین مدیرکل گمرکات گلستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان داشت: اجرای خط آهن اینچه برون - شاهرود دارای مزایای بسیاری از جمله کوتاهتر شدن مسیر رسیدن به راه آهن شمال - جنوب، کاهش هزینه‌های ترانزیت و حمل بار و عبور آسان واگن‌های کشورهای آسیای میانه و چین از خطوط ریلی ایران است.

سیدابراهیم حسینی افزود: با اجرای این مسیر علاوه بر برخورداری برخی شهرهای منطقه از خط راه آهن، امکان صادرات از این شهرها به کشورهای آسیای میانه از طریق مرز اینچه برون میسر می‌شود.

به گفته وی خط فعلی راه آهن اینچه برون - گرمسار به دلیل برخی مشکلات فنی، طولانی بودن مسیر و کوهستانی بودن و ارتفاع کم تونل‌های آن، امکان عبور واگن‌های تاج دار کشور ترکمنستان، قزاقستان و چین را ندارد.

فعالان اقتصادی و مردم گلستان بی صبرانه منتظر اجرایی شدن خط ریلی اینچه برون - شاهرود در دولت جهادی سبزدهم و بهره‌مندی اهالی این استان کمترتوسعه یافته از مزایای قابل توجهی اقتصادی آن هستند.

به اعتقاد صاحبنظران اقتصادی دولت مردمی سیزدهم از آغاز فعالیت تا اکنون توانسته بسیاری از چالش های اساسی فراروی استان های کشور را با همت جهادی برطرف کند و  مردم امیدوارند این طرح  مهم اقتصادی و ریلی در این دولت اجرایی خواهد شد. 

استان گلستان حدود ۲ میلیون نفر جمعیت دارد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار