شماری از شهروندان گرگانی با اشاره به مشکلات عدیده موجود این شهرستان ۴۰۰ هزار نفری گفتند: اعضای شورای اسلامی شهر باید ضمن ارایه عملکرد شفاف دوره ای، باید برای رفع کاستی های فراروی شهر برنامه ریزی علمی و اصولی اتخاذ کند.

شورای شهر گرگان و راه طولانی تا برآوردن انتظارات و رضایتمندی شهروندان

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از ایرنا، نخستین بار در هفتمین روز اسفند ۱۳۷۷ انتخابات سراسری شوراهای اسلامی شهر و روستا برگزار شد و حدود ۱۹۰ هزار نفر از منتخبین مردم برای اداره شهر و روستا انتخاب شدند و هم اینک منتخبان مردم در دوره ششم پارلمان شهر و روستا مشغول خدمت و انجام وظایف قانونی خود هستند.

 در استان گلستان و به ویژه در گرگان منتخبان مردم در دوره های مختلف ششگانه تلاش کردند به فراخور توانمندی و بسترهای موجود خدماتی برای اهالی منطقه ارایه کنند که در این خصوص نظرات و دیدگاه های مختلفی وجود دارد.

 شهر گرگان مرکز استان گلستان با جمعیت ۴۰۰ هزار نفر پس از رشت دومین شهر بزرگ شمال کشور محسوب می شود که مشکلات و دغدغه های بسیاری فراروی شهروندان آن قرار دارد.

هر چند در دوره های گذشته و در ادوار مختلف شورا تلاش شد تا بخشی از مشکلات این شهر برطرف شود اما هنوز بسیاری از موضوعات به عنوان یک چالش فراروی شهروندان این شهر قرار دارد.

اهالی گرگان سالهاست که انتظاراتی همچون کاهش مشکل ترافیک، افزایش خودروهای حمل و نقل عمومی، توسعه فضای سبز و پارک‌ها، رفع مشکل خانه های بافت فرسوده ، حمایت از ورزش ها، ایجاد شهری هوشمند و خلاق را از مدیران شهری مطالبه می کنند اما این نیازهای به حق شهروندان به دلایل مختلفی ابتر مانده است.

شرایط خاص گرگان از نظر بافت جمعیتی و سکونت قومیت های مختلف در شهر چند صد هزار نفری گرگان موجب شد تا از همان دوره نخست تا انتخابات سال ۱۴۰۰ و دوره ششم بخش زیادی از منتخبان بر اساس گرایش های قومیتی و محله ای انتخاب شوند و مقوله شایسته سالاری و توانمندی افراد چندان تعیین کننده نباشد.

 حدود ۹ ماه از شروع فعالیت اعضای ششم شورای شهر گرگان می گذرد، منتخبانی که با شعار خدمت وارد پارلمان شهری شدندکه به تاکید شهروندان باید عملکرد  شاخص  شان را به شهروندان ارایه کنند.

محمد جهانتیغ یکی شهروندان ساکن گرگان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا  معتقد است که بسیاری از وعده های اعضای شورا در حد شعار باقی ماند.

وی افزود: گرگان به شهر پروژه های نیمه تمام تبدیل شده و هر گوشه و کنار شهر شاهد اجرای پروژه های به نسبت بزرگ هستیم که بر اساس ظواهر امر ، مدت زمان زیادی  تا بهره برداری از آنها در پیش است.

وی تصریح کرد: در زمانی که شهر گرگان با سرپرست اداره می شد شاهدآن بودیم که نهضت آسفالت در گرگان شکل گرفت و بخشی از محلات و کوچه  خیابان های شهر پس از سال ها مرمت و آسفالت شدند.

حسن علی ویزواری یکی از فعالان حوزه ساختمان سازی در شهر گرگان هم به خبرنگار ایرنا گفت : گرگان به شهری با تصمیمات لحظه ای تبدیل شده است که با سیاست های کلی نظام و کشور همسویی ندارد.

 این مهندس ساختمان گفت : در حالی که مجموع نظام درصدد هستند تا از صنعت ساختمان حمایت کنند و مقوله جهش تولید مسکن را اجرایی کنند، اعضای شورای شهر گرگان به شکل یک جزیره منفک از مجموعه حاکمیت مواردی را تصویب می کنند که گویا از شرایط موجود و سیاست های کلان مملکت هیچ اطلاعی ندارند.

وی ادامه داد: افزایش چند برابری عوارض ساختمان یکی از تصمیماتی بود که نشان داد، اعضای شورای شهر اشرافیتی کاملی به رویکرد های کلی نظام ندارند.

به تاکید این شهروند اعضای شورای شهر باید بیشتر به فکر رفع مشکلات شهر باشد.

میثم عرب جلینی یکی دیگر از شهروندان گرگانی معتقد است : شورای ششم شهر باید نسبت به دوره های گذشته عملکرد به مراتب بهتری به نمایش بگذارد که لازمه تحقق این مهم  شناسایی آسیب های فرارو، برنامه ریزی و تلاش مضاعف است.

وی گفت : بر اساس آمارهای سازمان بازرسی کشور شهرداری ها به دلیل نوع ساختار خود آبستن تخلفات و قانون شکنی های بیشتری نسبت به سایر نهادهای دولتی هستند و شهرداری گرگان باید به این موضوع حساس باشد.

عرب جلینی گفت : کمیسیون نظارت شورا در ۹ ماهه گذشته هیچ گزارشی به مردم نداده و فقط به بیان مباحث کلی نظیر مکاتبه و نامه نگاری بسنده کرده است.

این دانشجوی گرگانی گفت :  در بخش خدمات شهر چالش های بسیاری فراروی گرگان است و با گذشت سالها از وعده مدیران هنوز طرح تفکیک زباله از مبدا در گرگان اجرا نشده است و مافیای زباله گردی در گرگان حرف اول و آخر را می زند.

وی یادآور شد: تلاش ها و اقدامات و دستاوردهای این دوره شورا باید به طرق مختلف به شهروندان معرفی شود تا مورد قضاوت قرار گیرند. 

در همین پیوند ، حمید رضا آقاملایی عضور شورای شهر گرگان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : تغییر مدیریت شهری پس از روی کار آمدن تیم جدید شورا زمان‌بر شد و این امر آسیبی جدی به گرگان وارد کرده است.

وی افزود: در همان چند ماهی که گرگان با سرپرست اداره شد، خلاهایی در پیگیری پروژه های کلان گرگان رقم خورد که شاید مهمترین آن ملغی کردن مجوز تله کابین بود.

آقا ملایی افزود : شورای دوره ششم پیگیری های لازم را برای اتمام پروژه های نیمه تمام شهر در حال انجام است و برخی از افراد چه در مجموعه شهروندان عزیر و چه در بین اعضای شورای شهر کم لطفی دارند و  حتی چشم بر اتفاقات و محاسن عملکرد چند ماهه شهر می بندند.

وی گفت : برای اثر بخشی فعالیت های شورای شهر گرگان به زمان بیشتری نیاز است تا هم افزایی و همدلی بیشتری بین اعضای رقم بخورد که به طور حتم شهروندان شاهد اتفاقات خوبی خواهند بود.

سخنگوی شورای شهر گرگان هم هم‌افزایی بیشتر بین شهرداری و شورای شهر را راهگشای بهبود خدمات به شهروندان می داند.

حجت الله مقسم بیان کرد : برخی ضعف های ساختاری در کنار رویکردهای یک جانبه شهرداری در اجرای پروژه ها مشکلی را برای عملکرد موفق اعضای شورا ایجاد کرده است.

وی ادامه داد: بسیاری از پروژه ها بدون مصوبه شورا انجام می شود، در حالیکه ابتدا باید شهرداری مصوبه این کار را از شورای شهر اخذ کرده و بعد پروژه ها را اجرایی کند.

مقسم اضافه کرد: در ماه های گذشته هم قصد کلنگ زنی تقاطع کاشانی را بدون مصوبه داشتند که این عمل توهین به شورای شهر است.

 باید بپذیریم که مجموعه اعضای شورای شهر در دوره های مختلف از جمله دوره کنونی تلاش های متعددی برای بهبود زیست شهروندان انجام داده اند اما برخی مباحث و البته ناتوانی تعدادی از اعضای شورای شهر اجازه نداده که گرگان به جایگاه واقعی خود دست یابد.

 شهر گرگان بیش از ۵۰ پروژه نیمه تمام نظیر احداث تله کابین در ناهارخوران و احداث پارک بازی مدرن و سورتمه و یا مجتمع گردشگری ملل و بازار موزه هفت شهر دارد که بر اساس برآوردهای اولیه بیش از هزاران میلیارد ریال اعتبار نیاز است که به طور حتم تامین آن از محل اعتبارت جاری و بودجه سالانه شهرداری میسر نیست.

ضرورت دارد تا اعضای شورای گرگان با بکارگیری از نظرات کارشناسان و صاحب نظران حوزه مدیریت شهری و با تعامل و البته نظارت بیشتر  بر مجموعه شهرداری روزهای روشن تری را برای شهرونددان گرگانی ترسیم کنند.

استان ۲ میلیون نفری گلستان ۱۴ شهرستان دارد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار