اخبار اعلام می‌کند، برودت هوای اوایل آذر 95در استان مرکزی بی‌سابقه بوده است.

سهم ما چند درجه بالای صفر!

 به گزارش گلستان24، در پی آن می‌شنویم، گاز و برق و آب چند شهر مازندران قطع می‌شود و این داستانی است که هر سال تکرار می‌شود بی آن‌که در صدد رفع نقاط ضعف و عادات اسراف‌گرایانه خود برآییم، بازنگری و ارزیابی در هر سیستم ما را قادر می‌سازد تا در آینده کمتر دچار آزمایش و خطا شویم.

سهم ما چند درجه بالای صفر!

 چندی قبل، رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور رسماً اعلام کرد که میزان مصرف انرژی (اسراف آن) در ایران 80 میلیونی، 7 برابر قاره اروپای 300 میلیونی است! یعنی جمعیت 80 میلیونی ما معادل یک جمعیت دو میلیارد نفری انرژی مصرف می‌کنند!

این جمله نه اغراق است و نه گزافه‌گویی. کافی است در کارخانه، خانه، ساختمان‌ها و... نگاهی عمیق و کاوشگرانه داشته باشیم. هم‌اکنون در سرمای پاییزی در داخل منازل، غالباً همان لباس‌هایی را می‌پوشیم که در فصول گرم سال بر تن داشتیم و به جبران این پوشش کم، انواع گرمایش‌ها را با حداکثر مصرف بکار می‌گیریم و تازه در صورت افزایش گرمای منزل، اقدام به باز کردن در و پنجره‌ها می‌کنیم تا رسالت‌مان را در خصوص گرم کردن هوای خارج منزل به نحو احسن انجام دهیم.

در حالیکه اهل فن و کارشناسان دمای آسایش منزل را در حدود 18 درجه در زمستان اعلام می‌کنند، چرا چنین پر شتاب بدنبال اتلاف انرژی هستیم؟!

در همین رابطه مدیرعامل موسسه مردم‌نهاد حافظان طبیعت ساوه در گفت‌وگو با ایسنا، ساده‌ترین، جامع‌ترین و کامل‌ترین پاسخ کوتاه به سوال فوق را دور بودن ما از سبک زندگی ایرانی - اسلامی دانست.

مهدی فرقانی‌پور با اشاره به این‌که این سبک زندگی ما را به دوری از اسراف و ریخت و پاش همراه با آسایش و آرامش دعوت می‌کند، افزود: این سبک زندگی هرگز مخالف مصرف درست و بجای مواهب الهی نیست. این سبک ریشه در فطرت، سنت حسنه، علم، اقلیم و مذهب ما دارد.

وی بیان کرد: هستند هنوز خانه‌هایی که با خشت خام ساخته شده، در تابستان‌ها خنک و در زمستان‌ها گرم می‌مانند. زیرا قدیمی‌ها بخوبی می‌دانستند خشت خام، عایق برودت و حرارت است.

وی با طرح این پرسش که به راستی سبک و تکنیک معماری و ساخت و ساز امروز ما چه سازگاری و تناسبی با اقلیم ایران دارد؟ گفت: صحبت بر سر این نیست که در ساخت خانه‌ها و آپارتمان‌ها از خشت خام استفاده کنند، اما آیا معماران و مهندسین ایرانی نمی‌توانند همچون کشورهای توسعه‌یافته نسبت به استفاده از مواد عایق نسبت به گرما و سرما اقدام کرده و باعث اتلاف کمتر انرژی شوند؟

فرقانی پور بیان کرد: البته مقرراتی نظیر استفاده از پنجره‌های دو جداره در سال‌های اخیر، روزنه امیدی برای شروع این حرکت است، اما کافی نیست. باید مهندسان ما چه زمانی، اقدام و عمل مناسب را انجام خواهند داد.

وی گفت: نکته مهم در اینجا سهم عمده 80 میلیون ایرانی یا بیش از 22 میلیون خانواری است که با همین وضعیت معماری نیز می‌توانند، سهم بسزایی در تقلیل و کاهش انرژی داشته باشند. بنظر می‌رسد پوشیدن لباس‌های ضخیم و زمستانی در داخل منازل، بسیار کم‌هزینه‌تر از پرداخت قبض‌های رقم بالای گاز و برق و انرژی باشد.

وی با بیان اینکه قدیمی‌ترهای ما پیش از آمدن گاز به منازل در هر فصل مطابق با آن لباس می‌پوشیدند، افزود: نصب یک دماسنج در ارتفاع یک متری کف منزل و کنترل دما در حد توصیه شده، گامی است در جهت کمک به اقتصاد خانواده و اقتصاد ملی. گاز و نفتی که می‌تواند با صادرات به سایر کشورها منبع ارزآوری و افزایش ثروت ملی باشد در شرایط موجود ایران را به نهمین کشور تولیدکننده گازهای گلخانه‌ای دنیا تبدیل می‌کند. کشوری که با یک درصد مساحت و همین حدود جمعیت علی القاعده می‌بایست صدمین رتبه را داشته باشد و نه نهمین آن را.

این فعال حوزه زیست محیطی با تاکید بر اینکه واقعیت این است که ما اسیر عادات خود هستیم، تصریح کرد: تنها کمی تفکر و سپس اقدام عملی و ترک عادت‌ها می‌تواند برای ما سعادت دنیا و آخرت را به ارمغان آورد.

به گزارش ایسنا، برای اینکه بدانیم اینکار در عمل، سخت و دشوار نیست در شب بسیار سرد چهارم آذرماه سال 95 در ساوه مهمان خانواده مهندس سیدجواد شیخ‌الاسلامی شدیم.

وی و همسرش مونیکا شیخ‌الاسلامی بعد از 20 سال تحصیل و زندگی در آلمان سال‌ها قبل راهی ایران شدند تا بحث انرژی‌های نو و تجدیدپذیر خورشیدی، بیوگاز و.. را در این کشور پیش ببرند.

این خانواده نمونه کاملی از یک خانواده مسلمان مومن دوستدار محیط زیست هستند. دماسنج منزل آنها، عدد 20درجه بالای صفر را نشان می‌دهد و تنها در منزل 110 متر مربعی‌شان یک بخاری گازی با درجه متوسط می‌سوزد.

این زوج متخصص بخوبی قدر انرژی و سرمایه‌های ملی را دانسته و با این اقدام عملی می‌توانند درس بزرگی به ما بدهند.  در سایر زمینه‌ها نظیر مصرف بهینه آب، رفتار آپارتمان نشینی، اخلاق رانندگی و... نیز اینها الگوی موفقی برای شهروندان ساوجی هستند.

پاسخ این سوال که براستی "سهم ما از انرژی چند درجه بالای صفر است؟"، در قالب گفت‌وگوی تفصیلی ایسنا با این زوج دوستدار محیط زیست بزودی منتشر خواهد شد.


منبع : فرهنگ

ارسال نظر

آخرین اخبار