به مناسبت هفته حمل و نقل

صنعت حمل و نقل یکی از زیرساخت‎های اساسی در توسعه اقتصادی کشور محسوب می‎شود تا جایی که کارشناسان اقتصادی از این بخش به عنوان نیروی محرکه توسعه یاد می‎کنند و کارآمدی این بخش زمینه‌ساز توسعه همه‌جانبه کشور تلقی می‎شود.

افزایش 30 درصدی حمل و نقل بار و مسافر در استان

به گزارش گلستان24، 26  آذرماه سال 1362 بود که به فرمان امام خمینی رهبر کبیر انقلاب اسلامی تخلیه بارها از جنوب کشور در شرایط جنگ انجام شد، در واقع زمانی که مایحتاج کشور در بنادر معطل مانده بود و کشور درگیر جنگ نابرابر بود خیل عظیمی از ناوگان به بنادر گسیل شدند بعدها و در سال 1376 شورای فرهنگ عمومی کشور سالروز چنین فرمانی را روز حمل و نقل نامید.

 بدون شک صنعت حمل و نقل یکی از زیرساخت‎های اساسی در توسعه اقتصادی کشور محسوب می‎شود تا جایی که کارشناسان اقتصادی از این بخش به عنوان نیروی محرکه توسعه یاد می‎کنند و کارآمدی این بخش زمینه‌ساز توسعه همه‌جانبه کشور تلقی می‎شود.

اما در مهرماه سال جاری اتفاق بزرگی در اداره حمل و نقل استان رخ داد، طبق دستورالعمل وزارتخانه و مصوبه شورای عالی اداری کشور که توسط رئیس جمهور ابلاغ شد بخش راهداری از راه و شهرسازی جدا و با سازمان حمل و نقل و پایانه‎های استان ادغام شد، از این‌رو از 26 آذرماه تا اول دی هفته حمل و نقل، رانندگان و راهداری  نامیده شد.

کمبود اعتبار برای نگهداری از راه‌ها

در همین رابطه مدیرکل راهداری، حمل و نقل جاده‎ای گلستان ادغام بخش راهداری با سازمان حمل و نقل و پایانه‎های استان را یک تصمیم و سودمند عنوان کرد و در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از گرگان اظهار کرد: در حال حاضر سازمان نگهدار و بهره‎بردار آن یکی شده است و این امر نوید آینده روشنی را در سال‎های آتی می‎دهد چرا که با ادغام شدن اداره‎ها از کارهای موازی‌کاری پرهیز می‎شود.

مهدی میقانی با بیان اینکه صنعت نوپای حمل و نقل در کشور دوران پرفراز و نشیبی را پشت سر گذاشته است راهداری را یک مقوله مهم دانست و بیان کرد: ارزش راه‌های کشور 200 هزار میلیارد تومان برآورد شده است که تنها حدود 5 درصد ارزش راه‌ها باید برای نگهداری راه‌ها هزینه شود. در واقع برای نگهداری راه‌های استان به 10 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم که این اعتبار بسیار کم است و حدود هزار میلیارد تومان برای این امر بودجه تخصیص می‎یابد.

وی اضافه کرد: در حالیکه تمام ارگان‎ها با کمبود بودجه مواجه هستند باید با افزایش بهره‎وری در کارها سعی در رفع کمبود بودجه داشت و طرح راهداران افتخاری یکی از طرح‎هایی است که باید از ظرفیت آن استفاده کرد تا شاهد بهبود مستمر در کارها باشیم.

وی با اشاره به جایگاه ویژه حمل و نقل در کشور افزود: موقعیت قرارگیری گلستان طوری است که به عنوان یک حلقه واصله بین چندین استان کشور و قرار داشتن در مسیر مسافران به حرم امام رضا (ع) باعث شده تا مقوله راه و راهداری اهمیت بالایی داشته باشد.

کاهش تلفات تصادفی در گلستان

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‎ای استان در ادامه به آمار تصادفات جاده‎ای در استان اشاره کرد و افزود: متأسفانه سال گذشته 275 نفر در راه‌های استان جان خود را از دست دادند که این رقم بالایی است.

میقانی خاطرنشان کرد: 60 درصد از فوت‎شدگان را عابرین و موتورسواران تشکیل می‎دهند که برای کاهش این اتفاقات ناگوار هوشمندسازی و استفاده از سامانه حمل و نقل هوشمند را محور کار خود قرار داده‎ایم که تاکنون نقش بزرگی را در راهداری ایفا کرده است.

وی بیان کرد: این سامانه شامل دوربین‎های کنترل سرعت، نظارت جاده‎ای، تردد شمار و توزین در حرکت است که بسیار پیشرفته عمل می‎کند و سهم بزرگی را در راهداری ایفا کرده است در واقع با این روش و استفاده از تمهیدات دیگر در هفت ماه نخست سال جاری 5/6 درصد کاهش در تلفات تصادفی داشتیم.

افزایش 30 درصدی حمل و نقل مسافر و بار در گلستان

جابجایی بار و مسافر یکی از مسؤولیت‎های اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‎ای است گلستان به دلیل هم‎مرز بودن با چند کشور و از سویی قرار  داشتن  در مسیر مسافران امام هشتم از موقعیت ویژه‎ای برخوردار است از اینرو حمل و نقل دارای جایگاه مهمی در استان است.

معاون اداره حمل و نقل استان گلستان با بیان اینکه گلستان دارای 160 شرکت باربری و مسافربری است اظهار کرد: 7 هزار دستگاه کامیون و 11 هزار راننده در استان مشغول به کار می‎باشند.

ایوب میرشاهی در خصوص تعداد جابجایی مسافران از پانه‎های استان گفت: با توجه به تعداد بلیط‎های خریداری شده توسط مسافران از پایانه‎های استان، در سال گذشته 6 میلیون نفر از این ناوگان استفاده کردند، ضمن اینکه در بخش زائران کربلای معلی امسال شاهد استقبال چشمگیر گلستانی‎ها بودیم.

وی خاطرنشان کرد: در حالی‌که سال گذشته 9 هزار زائر به مقصد کربلا داشتیم اما امسال تعداد افرادی که از گلستان به کربلای معلی رفتند نزدیک به 20 هزار نفر بود.

معاون اداره حمل و نقل استان گلستان با بیان اینکه امسال افزایش 30 درصدی حمل و نقل مسافر و کالا در استان داشتیم، بیان کرد: برای نوروز 1396 نیز بخش‎های حمل و نقل استان برای ارائه خدمات آمادگی کامل دارد.

 در حالیکه میرشاهی از افزایش 30 درصدی حمل و نقل مسافر و کالا در استان خبر می‎دهد اما به گفته وی 35 درصد کاهش صادرات در استان داشتیم که این زنگ خطری برای گلستان محسوب می‎شود.

وی در این رابطه گفت: حمل و نقل با رشد و توسعه اقتصادی و ترانزیت در هم تنیده شده است زمانی که کاهش صادرات ترانزیت داشته باشیم این امر برای ما خطر است چرا که از قبل صادرات و ترانزیت سود نصیب ما می‎شود.

تجهیز و نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی

بدون تردید یکی از وظایف مهم و تعریف شده در ناوگان حمل و نقل عمومی ایمنی در سفر است اما با این وجود عدم تجهیز و نوسازی ناوگان حمل و نقل یکی از مهمترین مشکلات در این رابطه تلقی می‎‎شود. فرسوده بودن وسایل نقلیه عمومی علاوه بر آلودگی‌های محیط زیستی که به همراه دارد می‌تواند جان بسیاری از شهروندان را به خطر اندازد.در این میان نوسازی مینی‎بوس‎های بین شهری که روزانه حجم قابل توجهی مسافر را جابجا می‎کنند یکی از برنامه‌هایی است که باید در اولویت قرار گیرد.

معاون اداره حمل و نقل استان گلستان در همین رابطه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از گرگان گفت: فرسوده بودن مینی‌بوس‌ها تنها مختص به گلستان نیست و این مشکل در سرتاسر کشور وجود دارد در واقع در چند سال اخیر  به دلیل افزایش استفاده از سواری‌های شخصی توسط مسافران، استفاده از مینی‌بوس کم شده است و در نتیجه درآمد بخش اقتصادی مینی‌بوسران‌ها نیز کاهش یافته توسعه اقتصادی در این رابطه وجود نداشته است از سویی شرکت‎های سازنده مینی‎بوس در کشور وجود نداشت البته در این چند سال دو شرکت برای تجهیز و نوسازی مینی‌بوس‎ها اعلام آمادگی کردند اما به دلیل قیمت پیشنهادی بالا، رانندگان مینی‌بوس از آن استقبال نکردند چرا که برای این قشر صرفه اقتصادی وجود نداشت .

میرشاهی افزود: در چند سال گذشته دولت برنامه و اعتبار کافی برای نوسازی مینی‌بوس‎ها با کارمزد پایین در دست اجرا نداشته است اما سال گذشته دو شرکت برای بخش تجهیز و نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی مسافران بین شهری اعلام آمادگی کردند و البته تسهیلات مناسب با کارمزد پایین برای آن در نظر گرفته شده است که حداکثر میزان تسهیلات وام برای مینی‌بوس و میدل باس 70 درصد از قیمت خودرو تا سقف 120میلیون تومان با کارمزد 6 درصد و در قالب طرح نوسازی در نظر گرفته شده است.

بر اساس این گزارش، امروزه حمل و نقل یکی از اجزاء مهم اقتصاد ملی محسوب می‎شود و به دلیل داشتن نقش زیربنایی تأثیر فراوانی بر فرآیند رشد اقتصادی کشور دارد. این بخش در برگیرنده فعالیت‌هایی است که به شکلی گسترده در تمامی زمینه‌های تولید، توزیع و مصرف کالا و خدمات جریان داشته و در مجموعه فعالیتهای اقتصادی نقش غیرقابل انکاری برعهده دارد بنابراین لازم است به مشکلات این  بخش و تلاش برای رفع آن مسؤولان از هیچ تلاشی فروگذار نکنند.

منبع: فارس

ارسال نظر

آخرین اخبار