رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی گنبدکاووس مطرح کرد

رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی گنبدکاووس با اشاره به بروز برخی مشکلات در کتابخانه‌های عمومی از تعطیلی و عدم بازگشایی دو کتابخانه در این شهرستان انتقاد کرد.

انتقاد از تعطیلی 2 کتابخانه عمومی گنبدکاووس

به گزارش گلستان24، زهرا نقی‌نسب صبح امروز در جمع مدیران شهرستان گنبدکاووس با اشاره به برگزاری چندین جلسه پیرامون مشکلات کتابخانه‌های عمومی شهرستان گنبدکاووس، اظهار کرد: متاسفانه در جلسات قبلی نتوانستیم به نتایج قطعی و اجرایی برسیم و این موجب شده است که برخی مشکلات کوچک حل نشده باقی‌مانده و برخی از آنها بزرگ شود.

وی با بیان اینکه بزرگترین مشکل امروز ما در حوزه کتاب و کتابخوانی در گنبدکاووس تعطیلی دو کتابخانه عمومی است، افزود: متاسفانه تعطیلی کتابخانه امام جعفر صادق (ع) به دلیل توسعه عمرانی مصلی و درمانگاه مجاور آن فاقد مکان و فضا برای ادامه فعالیت است و از این رو بیش از دو سال است که فعالیتی در آن صورت نمی‌گیرد.

رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی گنبدکاووس با تاکید بر اینکه کتابخانه شهید مطهری واقع در مسجد قائمیه نیز مدت‌هاست تعطیل شده است، خاطرنشان کرد: متاسفانه به علت عدم توجه و برخی مشکلات در دسترسی و مسائل شهری بنا به تصمیم مسوولان مسجد و برخی مسؤولان شهرستان این واحد فرهنگی نیز تعطیل شده و از دسترس اهالی کتاب خارج شده است.

نقی‌نسب از ارائه دو پیشنهاد برای ادامه فعالیت کتابخانه امام جعفر صادق (ع) در محل مصلی نماز جمعه گنبدکاووس خبر داد و گفت: پیشنهاد اول ما این بود که بخشی از محوطه نمازگزاری بانوان را در انتهای مصلی که عموما فاقد استفاده است در اختیار ما قرار داده تا با پارتیشن‌بندی و تغییرات جزیی عمرانی آن را به کتابخانه عمومی تبدیل کنیم.

وی پیشنهاد دوم اداره کتابخانه‌های عمومی گنبدکاووس را برای راه‌اندازی مجدد کتابخانه امام جعفر صادق (ع) استفاده از فضای غیرقابل استفاده درمانگاه مصلی است، اضافه کرد: ما با باز کردن درب دیگری در مسیر راهرو فضایی ایجاد کرده‌ایم که بدون مزاحمت برای درمانگاه امکان استفاده از فضا را برای کتابخانه مهیا می‌کند.

رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی گنبدکاووس با اشاره به اینکه پیشنهاد اول ما به دلیل استفاده از مکان انتهایی سالن نمازگزاری بانوان در نماز عید سعید فطر و قربان مورد موافقت قرار نگرفته است، ادامه داد: در برابر پیشنهاد دوم ما نیز درمانگاه مصلی ضمن اعلام اینکه مکان را برای قرار دادن تجهیزات پزشکی نوین لازم دارد حتی حکم تخلیه قانونی نیز برای ما گرفته و اعلام کرده است ظرف مدت 10 روز باید مکان را تخلیه کنیم.

نقی‌نسب از برگزاری جلسات متعدد با ادارات و نهادهای مختلف فرهنگی برای تامین مکان جایگزین برای این کتابخانه‌ها خبر داد و افزود: متاسفانه هیچ ارگانی به جز بنیاد علوی برای همکاری با ما در این زمینه اعلام آمادگی نکرده است که البته آن هم به دلیل واگذاری کوتاه‌مدت مکان‌ها موجب شده انتقال مکان و تجهیز برای ما را به ریسکی بزرگ تبدیل کند.

وی با تاکید بر اینکه کتابخانه شهر اینچه‌برون نیز در وضعیت مبهمی به سر می‌برد، تصریح کرد: پس از تمام هزینه‌هایی که برای ساخت و اصلاح مسیر برای این کتابخانه صورت گرفته است به بهانه عدم واریز مبلغی به عنوان عوارض به شهرداری از ارائه پایان کار و افتتاح آن جلوگیری شده است و این در حالی است که کتابخانه‌ها از پرداخت عوارض معاف هستند.

رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی گنبدکاووس با بیان اینکه شهرداری طی نامه‌نگاری‌های انجام شده این معافیت را پذیرفته است، گفت: اما شهرداری در حال حاضر اعلام کرده است به دلیل اینکه درخواست پروانه از سوی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ارائه شده است معافیت به این مکان تعلق نمی‌گیرد در حالی‌که این یک روال معمول برای فعالیت‌های عمرانی کتابخانه‌هاست که درخواست پروانه از سوی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان متبوع ارائه می‌شود.

منبع: فارس

ارسال نظر

آخرین اخبار