برف و برودت هوا به بخش کشاورزی استان گلستان خسارات زیادی وارد کرد و از 130 هزار تن مرکبات در استان تنها 10 هزار تن برداشت شد و مابقی روی درخت یخ زد که با پیگیری تعاون روستایی از فردا خرید تضمینی مرکبات در استان آغاز می‎شود.

تعاون روستایی مسؤولیت قانونی در سرمازدگی مرکبات ندارد

به گزارش گلستان24، مرکبات تولیدی استان گلستان در سال جاری به 130 هزار تن رسید و تا قبل از سرمازدگی 10 هزار تن برداشت شد و 120 هزار تن از مرکبات استان روی درخت یخ زد، برای اینکه هنوز زمان برداشت فرا نرسیده بود و سرمای پیش از موعد، باغداران و کشاورزان گلستان را غافلگیر کرد، این وضعیت مسؤولان استانی را به تکاپو انداخت تا برای جبران خسارت راهکاری بیندیشند و از دولت برای این حادثه غیرمترقبه استمداد بطلبند و اینکه سرانجامِ این تکاپو به کجا رسید در ماحصل گفت‎وگوی تفضیلی خبرنگار فارس با محمدتقی رجایی مدیر تعاون روستایی استان گلستان اشاره شده است.

*تعاون روستایی نسبت به سرمازدگی، یخ‎زدگی و خسارت به مرکبات مسؤولیتی ندارد

فارس: تعاون روستایی گلستان در جریان برف و سرمای اخیر و پیگیری و جبران خسارت به مرکبات باغداران استان چه اقداماتی انجام داده است؟

رجایی: تعاون روستایی از لحاظ قانونی نسبت به سرمازدگی، یخ‎زدگی و خسارت به مرکبات هیچ مسؤولیتی ندارد با این وجود و علیرغم مسؤولیت قانونی در 17 آذرماه جاری نامه‎ای به حسین صفایی مدیرعامل سازمان تعاونی روستایی کشور تنظیم و ارسال کردیم تا در جریان خسارات ناشی از سرمازدگی مرکبات استان گلستان باشند.

این در حالی است که انجام خرید تضمینی، برآورد و پیگیری خسارات محصولات کشاورزی به عهده سازمان جهاد کشاورزی است، سازمان تعاون روستایی استان گلستان صرفا به منظوری حمایت و دلسوزی وضعیت خسارات به کشاورزان استان را به سطح ملی گزارش داده است.

در همان زمان برای بررسی وضعیت سرمازدگی مرکبات استان گلستان جلسه‎ای با دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی، مرکز تحقیقات کشاورزی، سازمان جهاد کشاورزی و اداره تعاون روستایی گذاشته شد.

* مرکبات گلستان قابلیت ماندگاری ندارد/ تلخ بودن مرکبات ایراد بهداشتی ندارد

فارس: آماری دارید که چه میزان از مرکبات استان گلستان دچار سرمازدگی شدند؟

رجایی: طبق مطالعات کارشناسان در صورتیکه دما از 2.6- درجه سانتیگراد بگذرد و به 2.7- درجه برسد پرتقال یخ می‎زند این در حالی است که دمای استان به بیش از 4- تا 12- درجه سانتیگراد رسید و مرکبات استان دچار یخ‎زدگی و سرمازدگی شد، در حال حاضر پرتقال‎های استان گلستان غیرقابل ماندگاری هستند و باید مصرف روزانه شوند، تلخ بودن مرکبات ایراد بهداشتی ندارد و حتی مصرف آن خوب است.

مرکبات تولیدی استان گلستان در سال جاری 130 هزار تن بود که تا قبل از سرمازدگی 10 هزار تن برداشت شد و 120 هزار تن از مرکبات استان روی درخت یخ زد، برای اینکه هنوز زمان برداشت فرا نرسیده بود و سرمای پیش از موعد باغداران را غافلگیر کرد.

تعاون روستایی مسؤولیت قانونی در سرمازدگی و یخ‎زدگی مرکبات ندارد اما این سازمان از روی حس نوع‎دوستی و کاهش آلام کشاورزان و باغداران نامه‎ای به مقامات ملی نوشت و تقاضای رسیدگی به وضعیت مذکور را داشت.

با توجه به اینکه دولت به استان مازندران 35 میلیارد تومان کمک بلاعوض کرد و استان گلستان از تسهیلات بلاعوض دولت برخوردار نشد این انتظار از دولت می‎رود تا عدالت در بین استان‎های خسارت دیده برف و سرمای اخیر رعایت شود.

* پرتقال‎های گلستان درجه یک و دو نیستند/ گلستان کارخانه فرآوری میوه ندارد

فارس: تکلیف باغداران و مرکبات یخ‎زده در استان گلستان چه می‎شود؟

رجایی: دستورالعمل خرید تضمینی پرتقال 30 دی‌ماه جاری به استان گلستان اعلام شد و خرید پرتقال در قالب درجه یک، درجه دو و درجه سه انجام می‎شود پرتقال درجه یک و درجه دو؛ بنا به ابلاغ وزیر جهاد کشاورزی نباید سرمازده، یخ‎زده و یا آفت‎زده باشند، با این شرایط پرتقال‎های استان گلستان از رده درجه یک و درجه دو خارج شدند و ما خریدی در این زمینه نداریم.

برای خرید پرتقال درجه سه ابلاغیه‎ای در تاریخ 30 دی ماه جاری دریافت کردیم و بلافاصله جلسه خرید تضمینی پرتقال درجه سه را آغاز کردیم، کارگروه بازرگانی تشکیل جلسه داد نخستین‎کاری که پیگیری شد این بود که مقصد حمل پرتقالی که می‎خریم مشخص شود مقصد نیز کارخانه‎های فراوری بودند اما در داخل استان گلستان کارخانه فرآوری میوه وجود ندارد در استان مازندران که تعداد محدودی کارخانه فراوری فعال است اما هیچ کارخانه‎ای حاضر نبود که با سازمان تعاون روستایی کار کند و عمده فعالیت آنها با بخش خصوصی بود.

نزدیکترین و تنها واحد فراوری آبمیوه‎گیری پرتقال در واحد رامسر بود که این واحد به دلیل سال‌ها تعطیلی بنا به ضرورت بازگشایی شد، این کارخانه یک‎هزار و 500 تن پرتقال را از استان مازندران خریداری کرده بودند و ظرفیت‎شان تکمیل شده بود و ظرفیت انبار به آنها اجازه خرید بیشتر را نمی‎داد.

بنا به گفته مسؤولان استان مازندران 800 هزار تن میوه آنها دچار خسارت سرمازدگی و یخ‎زدگی شد، این وضعیت نشان می‎دهد کارخانه‎های مازندران جوابگوی خودشان نیست و تنها 10 هزار تن معادل یک درصد از مرکبات توسط بخش خصوصی و تعاونی خریداری شد که این وضعیت مشکل مازندران را نیز حل نکرد.

وقتی برای استان گلستان مشخص شد کارخانه‎ای در مازندران برای خرید مرکبات وجود ندارد با استان خراسان رایزنی کردیم تنها کارخانه‎ای که ابتدا به ساکن به استان گلستان پاسخ مثبت داد آستان قدس رضوی بود آنها گفتند که بعد از سه روز بررسی نتیجه را به استان اعلام می‎کنند اما بعد از سه روز اعلام کردند که امکان آبمیوه‎گیری و کنسانتره وجود ندارد و کارخانه آنها آبمیوه‎گیری سیب را انجام می‎دهد.

ما ناامید نشدیم و با سایر استان‎ها از جمله ارومیه وارد مذاکره شدیم آنها پاسخ دادند که حاضر هستند با استان گلستان همکاری کنند پیش‎نویس قرارداد روز گذشته تنظیم شد و اکنون معاون فنی بازرگانی، رئیس اداره شهرستان و معاون اتحادیه تعاون روستایی در تهران هستند و برای هماهنگی و تدوین قرارداد عازم ارومیه خواهند شد در صورتیکه این اتفاق بیفتد خرید تضمینی مرکبات از فردا در گلستان آغاز خواهد شد.

* پرتقال با ضایعات حداکثر 23 درصد مشمول خرید تضمینی می‎شود

فارس: چه تعداد مرکز برای خرید تضمینی مرکبات در استان در نظر گرفته شده است؟ آیا تمام مرکبات استان مشمول خرید تضمینی می‎شوند؟

رجایی: از جهاد کشاورزی استان خواسته شد تا باغداران را به تعاون روستایی معرفی کنند ما در سه شهرستان کردکوی، بندرگز و گرگان مرکز خرید مرکبات را پیش‎بینی کردیم، باغداران لازم نیست که حمل بار مرکبات خود را انجام دهند ما پس از بازدید از انبار آنها عملیات حمل بارگیری را آغاز خواهیم کرد.

پرتقال درجه سه نیازی به سبد ندارد ما به صورت فله و داخل گونی مرکبات را از آنها خریداری خواهیم کرد، خرید تضمینی پرتقال درجه سه کیلویی 550 تومان اعلام شد، مشخصات پرتقال درجه سه این است که میوه عاری از آفات و بیماری بوده، نارس نباشد و لهیدگی و ضایعات آن حداکثر 15 درصد، خشکی و پوسیدگی میوه حداکثر تا پنج درصد باشد.

حداکثر ضایعاتی که پرتقال درجه سه را از کشاورز بخریم 23 درصد است اگر کارشناس کنترل کیفی تشخیص دهد میزان ضایعات مرکبات بیشتر از حد تعیین شده است مشمول خرید تضمینی نخواهد بود و در نهایت باغدار باید در بازار مرکبات خود را به صورت توافقی بفروشد.

* عملکرد تعاون روستایی گلستان به دور از گرایشات سیاسی است

رجایی: هر کسی در هر مسؤولیتی باید بدون پرداختن به حاشیه‎ها کار خود را درست انجام دهد مردم از ما خدمت می‎خواهند از ما فعالیت سیاسی نمی‎خواهند، سازمان تعاون روستایی یک سازمان فنی و تخصصی است.

تمام رفتار و عملکرد تعاون روستایی گلستان به دور از گرایشات سیاسی است سلامت کار و کارآمدی مهمترین مؤلفه است که آن را با جدیت پیگیری می‎کنیم.

منبع: فارس

ارسال نظر

آخرین اخبار