نابودی 90 درصد از مرکبات غرب گلستان در اثر سرمازدگی

سرما و یخبندان اخیر خسارت فراوانی را به کشاورزی و باغات استان گلستان وارد کرده که به نظر می‎رسد رفع مشکلات و دغدغه‎های قشر زحمت‎کش کشاورز و باغدار ورود و حمایت مسؤولان کشوری است.

باغداران گلستانی نیازمند حمایت ویژه مسؤولان کشوری

به گزارش گلستان24، جلسه شورای اداری شهرستان‎های غرب استان گلستان امشب با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی، فرمانداران غرب استان، نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی و مدیران ادارات غرب استان گلستان در تالار ارشاد شهرستان کردکوی برگزاری شد.

یکی از مباحث مهمی که در این جلسه مطرح شد پیگیری جبران خسارت به باغداران گلستانی به‎ویژه کشاورزان و باغداران غرب استان گلستان بود.

رئیس مجلس شورای اسلامی در این جلسه بر اصلاح چرخه کشاورزی در استان‎ها تاکید کرد و با اشاره به خسارت تحمیل شده به باغات گلستان، گفت: مشکل کشاورزان استان گلستان با تخصیص منابع ویژه استان‎ها هنگام برزو حوادث حل خواهد شد.

علی لاریجانی با بیان اینکه بیمه در جامعه نیازمند فرهنگ سازی است، بیان کرد: در صورتی که ساختار بیمه‎ای در کشور حاکم شود مشکلات کشاورزان حل می‎شود و اقتصاد کشور نیز پایدار خواهد شد.

نماینده مردم غرب استان گلستان در مجلس در این جلسه با اشاره به سرما و یخبندان اخیر در استان گلستان، اظهار کرد: در جریان سرما و یخبندان خسارات زیادی به باغات، محصولات کشاورزی همچون کلزا و دام‎های استان گلستان وارد شده است.

رامین نورقلی‎پور یادآور شد: در جریان سرما و یخبندان اخیر در استان گلستان بالغ بر 220 میلیارد تومان به بخش‎های مختلف کشاورزی و دامی خسارات وارد شده است.

وی افزود: مجمع نمایندگان استان گلستان به صورت جدی پیگیر خسارات وارده به کشاورزان گلستانی هستند و در این موضوع نیز جلساتی را با معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور داشتیم که امیدواریم بتوانیم با تلاش‎های انجام شده خسارات باغداران گلستانی را جبران کنیم.

فرماندار کردکوی نیز در این جلسه به مشکل باغداران گلستانی به‎ویژه غرب استان گلستان اشاره کرد و افزود: در جریان یخبندان و سرمای شدید در سوم الی ششم آذرماه جاری خسارت فراوانی به بخش کشاورزی به‎ویژه باغات غرب استان وارد شده است.

مجتبی جمالی با بیان اینکه مسؤولان استانی اعم از استاندار و مدیریت بحران در حال پیگیری و رفع مشکل باغداران هستند، یادآور شد: با روند تدریجی که در بخش کشاورزی وجود دارد تحول خاصی مشاهده نمی‎شود که رفع مشکلات این بخش مستلزم یک نوع رویکرد انقلابی است.

فرماندار کردکوی همچنین به بیمه صندوق کشاورزان اشاره و بیان کرد: بیمه صندوق کشاورزی پاسخگوی نیازهای این بخش نیست و باید همانند بیمه سایر بخش‎ها رقابتی شود.

وی در این جلسه خواستار پیگیری و مشکلات بخش کشاورزی به‎ویژه باغات غرب استان گلستان به طور خاص شد.

امام جمعه کردکوی نیز در این جلسه به سرما و یخبندان اخیر و به دنبال آن خساراتی که به بخش کشاورزی به‎ویژه باغات استان وارد کرده، اشاره و اذعان کرد:  60 درصد از فعالیت‎های اقتصادی غرب گلستان را باغداری و کشاورزی تشکیل می‎دهد که متاسفانه بخش اعظمی باغات در جریان سرما دچار یخ‎زدگی شده است.

حجت‎الاسلام موسی شاعری با بیان اینکه انتظار باغداران و کشاورزان استان گلستان پیگیری سریع و اقدام عاجل برای جبران خسارت باغداران است، خواستار پیگیری سریع از سوی دولت و مجلس شد.

یک کشاورز گلستانی در این جلسه ابراز کرد: در جریان یخبندان در سوم آذرماه جاری خسارت شدیدی به باغات استان گلستان تحمیل شده است.

وی با بیان اینکه غرب استان گلستان مهم‎ترین بخش استان در مرکبات است، گفت: 90 درصد از مرکبات غرب استان در جریان یخبندان از بین رفته که علاوه‎بر نابودی مرکبات درختان مرکبات نیز در حال نابودی است.

این کشاورز با بیان اینکه پس از بروز این مشکل مسؤولان استانی و شهرستانی در کنار باغداران قرار گرفتند، تصریح کرد: اما باغداران تاکنون چیزی برای جبران خسارات وارده دریافت نکردند.

وی افزود: باغداران این منطقه با از دست دادن تمام مرکبات خود در شام شب خود نیز محتاج هستند و در سالی که توسط مقام معظم رهبری به نام «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» نامگذاری شده است، نیازمند توجه ویژه مسؤولان کشوری به کشاورزان و باغداران گلستانی است.

منبع:فارس

ارسال نظر

آخرین اخبار