نقطه سیاه دیگر در سابقه مالی عضو شورای شهر تهران:‌ هدف رحمت الله حافظی از افراط و تندروی ها در شورای شهر در آستانه انتخابات چیست؟

با باز شدن پای رحمت الله حافظی به پرونده سهام وزارت بهداشت در پالایشگاه اصفهان،‌ پرونده تخلفات و شبهات مالی این عضو شورای شهر حجیم تر شد.

زمزمه اختلاس 1000 میلیارد تومانی در سازمان تامین اجتماعی دوره حافظی

به گزارش گلستان24،​ عضو پرحاشیه شورای شهر تهران بار دیگر خبرساز شد و در حالیکه سعی می کند چهره  ای مردمی منتقد و مبارز با فساد از خود به نمایش بگذارد،‌ پرونده های خاک خورده دوران حضور وی در دولت نهم و دهم یکی پس از دیگری جنجال آفرین می شوند.

در جدیدترین گزارش، در زمان حضور رحمت الله حافظی به عنوان معاون وزیر بهداشت در سا ل1387،‌ وی مامور فروش سهام پالایشگاه نفت اصفهان می شود اما در نهایت این معامله به تضییع بیت المال می انجامد. حافظی؛ معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت دولت نهم با حکم وزیر بهداشت وقت مسئول فروش سهام پالایشگاه اصفهان می‌شود تا ظرف یک هفته معادل ریالی آن را به وزارت بهداشت باز گرداند، اما این سهام فروخته نشد و مشخص نیست اصل و سودش در چه مسیری هزینه شده است.

حافظی در طول فعالیتش در وزارت بهداشت از امور اقتصادی گرفته تا امور پدافند غیرعامل را بر عهده داشت. این یار نزدیک رئیس دولت نهم و دهم،  در زمان تصدی‌گری دکتر لنکرانی در سمت وزارت بهداشت،  به عنوان کلیدی‌ترین معاون نقش قائم مقامی وی را در مقاطع مختلف ایفا می‌ کرد.  وی تام الاختیار وزیر بهداشت وقت می‌شود تا ظرف یک هفته سهام را فروخته و مطالبات کارکنان این وزارتخانه را پرداخت و از وضعیت بحرانی خارج کند، اما به دلایلی که مشخص نیست از این کار امتناع می‌کند و دیون فوق باقی می‌ماند. همچنین باید دید سود حاصله از گردش مالی اصل و سود این سهام چقدر است و بر اساس کدام قانون و نظارت در کجا هزینه شده است.» طی قرار داد دیگری رحمت‌اله حافظی نماینده وزارت بهداشت و محمود محمدی به عنوان نماینده شرکت تعاونی معرفی می‌شود که مسئولیت تعیین تکلیف این سهام‌ها و انتقال سریع معادل ریالی آن به وزارت بهداشت را برعهده دارند. 

البته شایعاتی درباره ارتباط خویشاوندی بسیار نزدیک حافظی و محمودی نیز به گوش می‌رسد. برخلاف تصمیمات فوق شرکت تعاونی مسکن که سهام امانی وزارت بهداشت را در اختیار داشته است از فروش و انتقال کامل وجه سهام مذکور به دستگاه‌های تابعه وزارت بهداشت در خلال سال‌های 87 لغایت 95 خودداری کرده؛ و همچنین آنطور که گفته می‌شود حتی در چنین شرایطی سودهای حاصل از مالکیت سهام مذکور نیز به واحدهای تابعه وزارت بهداشت پرداخت نشده است.

البته در کنار این تخلف و شبهات درباره سهام وزارت بهداشت، سازمان تامین اجتماعی در زمان ریاست حافظی نیز شاهد فساد کلان مالی بود. رحمت‌الله حافظی، مدیرعامل سابق سازمان تامین‌اجتماعی به ابوالمشاغل دردولت سابق معروف بود. وی 5 سال پیش از ورود به تامین اجتماعی دارای 23 عنوان شغلی بود که از این میان برخی از آنها به واسطه معاونت توسعه مدیریت وزارت بهداشت به او محول شده بود و برخی دیگر ارتباطی با وزارت بهداشت ندارد و در وزارتخانه‌های دیگر مانند اقتصاد یا نهاد ریاست‌جمهوری تعریف شده بودند!

اما یکی از مهمترین بحث ها در فضای رسانه ای سال 89، حقوق دریافتی رحمت الله حافظی فقط از سازمان تامین اجتماعی بود. وی در آن زمان ماهیانه 8 میلیون تومان دریافت می کرد. در سال های قبل از 1390،‌ بحث تحقیق و تفحص از این سازمان عریض و طویل مطرح شد و زمزمه های از اختلاس 1000 میلیاردی شنیده می شد. تفحص از تامین اجتماعی درست در زمانی بود که رحمت الله حافظی بر کرسی ریاست تکیه زده بود.

هدف رحمت الله حافظی از افراط و تندروی ها در شورای شهر در آستانه انتخابات چیست؟/زمزمه اختلاس 1000 میلیارد تومانی در سازمان تامین اجتماعی دوره حافظی

رسانه ها همزمان با استعفای حافظی از سازمان تامین اجتماعی در دیماه 1390،‌ ماجرای اختلاس هزار میلیارد تومانی در تامین اجتماعی و تشکیل هیات تحقیق و تفحص از سازمان تامین اجتماعی در مجلس هشتم را دخیل می دانستند. هرچند گزارشات نشان می داد، مبلغ اختلاس از هزار میلیارد تومان بیشتر بود. در آن زمان هیات تفحص از شستا، شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی که حافظی نیز به صورت غیرقانونی عضو هیات مدیره آن بود‌، تحقیقاتی به عمل آورده بود که در راستای تفحص از سازمان تامین اجتماعی قرار گرفت.

 ورود حافظی به شورای شهر تهران نیز با لابی های متعددی همراه بود

سلیمان جعفرزاده،‌رییس کمیته تحقیق و تفحص از سازمان تامین‌اجتماعی مجلس هشتم در آن زمان در مصاحبه با مهر، ابعاد فساد در این سازمان را بسیار بیشتر از 1000 میلیارد عنوان کرده بود:‌ "اگر هیات رییسه مجلس از ادامه کار جلوگیری نمی‌کرد، می‌توانستیم بیش از سه‌هزار میلیارد تومان اسناد و مدارک تخلف در این شرکت‌ها را اثبات کنیم. چالش‌های پیش‌رو در این پرونده آنقدر زیاد است که بنده با وجود اینکه دو دوره نماینده مجلس شورای اسلامی بوده‌ام در این هشت سال هیچ موردی مانند تحقیق و تفحص از سازمان تامین‌اجتماعی اینچنین سیاسی نشده بود. در حالی که داشتیم به سرنخهای بیشتری در این پرونده بزرگ اختلاس پیمی‌بردیم هیئت رئیسه مجلس از ادامه تحقیق و تفحص جلوگیری کرد.»

ولی ادامه حضور حافظی در عرصه سیاسی یعنی شورای شهر نیز بدون حاشیه نبوده و وی در این سال ها دهها شرکت اقتصادی تاسیس کرده که هدف از راه اندازی قارچی این شرکت ها مشخص نیست. حافظی از همان سال 92 که وارد شورای شهر شد، "شرکت پیشگامان عمران پایدار ایرانیان" را تاسیس کرد که حوزه کاری آن سرمایه گذاری و اجرای انواع پروژه های ساختمانی و جذب سرمایه گذار خارجی،‌احداث شهرک های مسکونی،‌ تجاری و صنعتی،‌احداث اتوبان‌ و آزادراه است. وی سال بعد "شرکت راه آشنای سلامت کیش" را ثبت کرد که حوزه کاری آن خدمات گردشگری و احذ ویزا و چارتر هواپیما،‌ هتل،‌ واردات و صادرات تجهیزات پزشکی است. یکی دیگر از شرکت های حافظی "شرکت همراهان سلامت و تدبیر یاران" است که به خرید و فروش تجهیزات و کالاهای پزشکی و اعطای نمایندگی شرکت های تولیدکننده واردکننده تجهیزات پزشکی می پردازد.

هرچند باید عنوان داشت ورود حافظی به شورای شهر تهران نیز با لابی های متعددی همراه بود و وی برای اینکه بتواند به هر صورتی شده یکی از نامزدهای راه یافته به صحن شورا باشد،‌ دست به هر کاری زد. حضور همزمان وی در چند لیست انتخاباتی،‌ نشانه ای واضح از چندگانگی سیاسی و فکری وی داشت. حضور در لیست جبهه پایداری،‌ خدمتگزاران آبادانی و پیشرفت و جبهه متحد کارگران ایران اسلامی،‌ برای وی پیوند قدرت،‌ ثروت و وجهه انقلابی و حزب اللهی را رقم زد. در این میان قرار گرفتن در لیست جبهه متحد کارگران ایران اسلامی، با شبهات فراوانی همراه بود. در این جبهه علاوه بر حافظی،‌ عبدالرضا شیخ الاسلامی، وزیر پرحاشیه دولت دهم و هما فلاح تفتی،‌ همسر سعید مرتضوی، و چندین مدیر دولت احمدی نژاد حضور داشتند. این لیست را می توان حاصل زدو بندهای مالی و حمایت های اقتصادی سازمان تامین اجتماعی دانست.

به نظر می رسد حافظی برای اینکه گذشته پرشبهه خود را در زمینه مالی در وزارت بهداشت و سازمان تامین اجتماعی پاکسازی کند،‌ در ماه های اخیر و در آستانه انتخابات شورای شهر،‌ موضع گیری ها و اظهاراتی بر زبان می آورد که طیف عجیبی را در برمی گیرد. از یکسو پرچم مبارزه با فساد را بلند کرده و از سوی دیگر در حوزه های مانند ترافیک شهری،‌ بحث های تخصصی را با توهماتی مانند ایجاد ترافیک مصنوعی همراستا می سازد و تحلیل های بی اساسی ارائه می دهد.

افراط و تندروی حافظی را می توان در ارائه بحث های حاشیه ای در شورای شهر و فضای رسانه ای به دلیل وجود پرونده های متعدد مالی و شبهاتی در این زمینه دانست که وی سعی می کند خود را به عنوان فردی در شورای شهر تهران معرفی کند که در مبارزه با تخلفات و فسادمالی عزم راسخ دارد ولی با کنکاشی در پرونده های متعدد حافظی در وزارت بهداشت و سازمان تامین اجتماعی،‌ غبارها کنار می رود و چهره واقعی اش مشخص می شود،‌ چهره ای که نمی توان با نقاب مصلح اجتماعی جامعه آن را به فراموشی سپرد.

سخنگوی کمیسیون بهداشت مجلس: بلاتکلیفی سرنوشت سهام پالایشگاه اصفهان را پیگیری می کنیم/ احتمال حضور حافظی در کمیسیون بهداشت

محمدنعیم امینی فرد قول داد کمیسیون بهداشت مجلس به بلاتکلیفی سرنوشت سهام پالایشگاه اصفهان که در سال 87 به رحمت الله حافظی نماینده تام الاختیار این وزارتخانه جهت فروش واگذار شد رسیدگی خواهد کرد.

محمدنعیم امینی فرد سخنگوی کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی در خصوص بلاتکلیفی سرنوشت سهام پالایشگاه اصفهان گفت: طی دو تا سه هفته آینده کلیت مجلس درگیر برنامه ششم توسعه خواهد بود، اما پس از فراغت از این برنامه، موضوع بلاتکلیفی سرنوشت سهام پالایشگاه اصفهان در دستور کار کمیسیون وزارت بهداشت قرار خواهد گرفت.

وی افزود: این پرونده در کمیسیون به رای گذاشته خواهد شد و پس از به حد نصاب رسیدن جزو اولویت های کمیسیون بهداشت مجلس قرار خواهد گرفت. با تحقق این امر، از آقای حافظی به عنوان نماینده تام الاختیار دکتر لنکرانی وزیر بهداشت وقت دعوت می شود تا در کمسیون حضور پیدا کنند  و نسبت به بحث های مطرح شده توضیحات خود را ارائه کند.

 پس از رحمت‌اله حافظی در سال 87 نماینده تام الاختیار وزیر بهداشت وقت می‌شود تا ظرف یک هفته سهام پالایشگاه اصفهان را فروخته و مطالبات کارکنان این وزارتخانه را پرداخت و از وضعیت بحرانی خارج کند، اما به دلایلی که مشخص نیست از این کار امتناع می‌کند و دیون فوق باقی می‌ماند.

اینکه سود حاصله از گردش مالی اصل و سود این سهام چقدر است و بر اساس کدام قانون و نظارت در کجا هزینه شده است نیز موضوعی مهم و اساسی است که سخنگوی کمیسیون بهداشت مجلس قول داد این موضوع در کمیسیون بهداشت طی هفته های آینده و پس از پایان بررسی لایحه ششم توسعه مورد بررسی قرار خواهد گرفت.


منبع : تهران پرس

ارسال نظر

آخرین اخبار