طی روز های گذشته استان سیستان و بلوچستان با بارندگی های سیل آسا مواجه شده است و خسارات زیادی را در پی داشته که مردم این استان از عدم پیگیری و بی تدبیری مسئولین به زبان آمدند و خواستار رسیدگی به خسارات و مشکلات بوجود آمده شدند.

امدادرسانی به بیش از 4 هزار نفر در سیل سیستان و بلوچستان

 به گزارش گلستان24؛ در پی بارش سیل آسای باران در نواحی جنوبی استان سیستان و بلوچستان و با وجود هشدارها و پیش بینی های صورت گرفته مبنی بر وقوع سیلاب و بارش شدید باران در سیستان و بلوچستان، باز هم غفلت دستگاههای امدادی و اجرایی زمینه ساز گسترش عمق خسارات شد.

امداد رسانی و اسکان به سیل زدگان

 با وجود هشدارها و پیش بینی های صورت گرفته مبنی بر وقوع سیلاب و بارش شدید باران در سیستان و بلوچستان، باز هم غفلت دستگاههای امدادی و اجرایی زمینه ساز گسترش عمق خسارات شد به نظر می رسد انگار غافلگیری به اصل تغییرناپذیری در مدیرت بحران تبدیل شده که حتی پیش بینی و اطلاع رسانی های قبلی نیز تاثیر چندان تاثیری در نحوه مواجهه با بلایای طبیعی و کاستن از میزان خسارات جانی و مالی ندارد! وارد شدن خسارت به واحدهای مسکونی و در کنار تخریب جادههای روستایی و عشایری و صدمات وارده به تاسیسات زیربنایی استان تنها بخشی از خساراتی است که رقم مالی آن تاکنون برآورد نشده است.

معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان  گفت: از ابتدای بارش ها در استان، به 993خانواده شامل 4635نفر خدمات رسانی شده است.

حسن مصفا اظهار کرد: در این رابطه 724خانواده شامل 3هزار و 3299نفر در چادر های هلال احمر اسکان داده شده اند.

وی با بیان اینکه مواد غذایی و اقلام اولیه مورد نیاز یک خانواده بین آسیب دیدگان توزیع شده است، اظهار کرد: در طی این مدت 122خودرو گرفتار در سیلاب توسط نیروهای جمعیت هلال احمر رهاسازی شده اند.

وی خاطر نشان کرد: تمامی نیروهای جمعیت هلال احمر از ابتدای بارش ها به حالت آماده باش قرار گرفته اند و تا پایان وقت امروز نیز در آماده باش کامل قرار خواهند داشت.

معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان  گفت: از ابتدای بارش ها در استان، به 993خانواده شامل 4635نفر خدمات رسانی شده است.

حسن مصفا  اظهار کرد: در این رابطه 724خانواده شامل 3هزار و 3299نفر در چادر های هلال احمر اسکان داده شده اند.

وی با بیان اینکه مواد غذایی و اقلام اولیه مورد نیاز یک خانواده بین آسیب دیدگان توزیع شده است، اظهار کرد: در طی این مدت 122خودرو گرفتار در سیلاب توسط نیروهای جمعیت هلال احمر رهاسازی شده اند.

وی خاطر نشان کرد: تمامی نیروهای جمعیت هلال احمر از ابتدای بارش ها به حالت آماده باش قرار گرفته اند و تا پایان وقت امروز نیز در آماده باش کامل قرار خواهند داشت.

تمام محورهای اصلی سیستان و بلوچستان باز است

ایوب کرد مدیرکل راه و شهرسازی جنوب سیستان و بلوچستان  بیان داشت: در حال حاضر همه محورهای اصلی باز است و هیچ مکشلی در این خصوص نیست.

وی از بازگشایی راه های فرعی فنوح اسپکه، دلگان-ایرانشهر و کنارک- جاسک خبر داد و گفت: محور

خیرآباد-ایرانشهر نیز تا ساعات دیگر بازگشایی می شود.

مدیرکل راه و شهرسازی جنوب سیستان و بلوچستان از مسدود بودن برخی از جاده فرعی در حال حاضر خبر داد و گفت: مسیرهای فرعی جلگه – ایرانشهر، بزمان – دلگان، فنوج – رمشک، نیکشهر – بنت، فنوج – بنت، جلگه – بمپور، دلگان – جلگه و ایرانشهر - مهرستان فعلا مسدود است.

وی ادامه داد: بعد از بازگشایی محورهای فرعی و فروکش کردن رودخانه ها راه های روستایی نیز بازگشایی خواهد شد.

 

امدادرسانی به بیش از 4 هزار نفر در سیل سیستان و بلوچستان/ اسکان اضطراری 3 هزار نفر+تصاویر

مرگ یک نفر بر اثر ریزش آوار

محمد امین حسین زهی رییس جمعیت هلال احمر شهرستان خاش در گفتگو با تفتان ما گفت: براثر بارندگی، سقف 100 منزل در شهرستان خاش ریزش کرد و امدادگران هلال احمر به این خانوارها اسکان موقت داده اند و همچنان کار امدادرسانی ادامه دارد.

وی با بیان اینکه6 اکیپ امدادی هلال احمر خاش با تجهیزات لازم برای امدادرسانی  مشغول به امدادرسانی هستند، گفت: تاکنون بیش از 200 باب منزل در شهرستان خاش دچار آبگرفتگی کامل شده است.

حسین زهی بابیان اینکه به بیش از 400 شهروند آسیب دیده امداد رسانی شده است، تصریح کرد: امدادگران هلال احمر شهرستان خاش تاکنون به بیش از 100 خانوار خاشی در محلات حیدرآباد، محمدآباد، اسلام آباد، آبترش و نیز ناصری و نصرت آباد اسکان دادند و همچنان کار امدادرسانی ادامه دارد.

وی تصریح کرد: در این عملیات 4 تیم، 16 نیروی عملیاتی، 7 خودروی امدادی و 7 موتور پمپ به کار گرفته شد.

رییس جمعیت هلال احمر شهرستان خاش خاطرنشان کرد: از روز گذشته تاکنون کلیه تیم های امدادی هلال احمر خاش شروع به توزیع وسایل مورد نیاز از جمله 45 موکت، 45 چادر، 225 پتو، 45 چراغ، 170 پلاستیک و به ازای هر خانوار 10 کنسرو ماهی در مجموع 450 کنسرو کرده اند.

در حال برآورد خسارت ها هستیم

غلامرضا اربابی مدیرکل بحران سیستان و بلوچستان در گفتگو با عصرهامون در خصوص آخرین وضعیت وقوع سیل در استان گفت: طبق آخرین خبرهای که به دست ما رسیده است یک نفر بر اثر تخریب خانه در حاشیه شهر خاش فوت کرده است.

وی با بیان اینکه اکیپ های ارزیاب در حال بررسی و برآورد خسارت در منطقه هستند بیان داشت: تاکید شده است با دقت خسارات وارده بررسی و ظرف چند روز آینده این موضوع بررسی می شود و به اطلاع مردم خواهد رسید.

مدیرکل بحران با بیان اینکه شهرهای جنوبی بیشترین آسیب را از وقوع سیل متحمل شده اند بیان کرد: شهرستان های کنارک، نیکشهر، قصرقند و دلگان بیشترین آسیب را از سیل اخیر داشته اند.

وی در پایان گفت: از کلیه نیروهای امدادی که با جان و دل و به صورت تمام وقت در حال خدمت رسانی به مردم جنوب سیستان و بلوچستان هستند تشکر می کنیم.

بی اعتنایی وزیر راه به مردم سیل زده سیستان و بلوچستان/ آخوندی سیل را دید و بی توجه رفت!

در حالی آخوندی در زمان وقوع بارش های سیل آسا و وقوع سیل در چابهار حضور داشت که ترجیح داد چراغ خاموش از کنار مردم سیل زده جنوب سیستان و بلوچستان عبور کند.

با وجود هشدارها و پیش بینی های صورت گرفته مبنی بر وقوع سیلاب و بارش شدید باران در سیستان و بلوچستان، باز هم غفلت دستگاههای امدادی و اجرایی زمینه ساز گسترش عمق خسارات شد به نظر می رسد انگار غافلگیری به اصل تغییرناپذیری در مدیرت بحران تبدیل شده که حتی پیش بینی و اطالع رسانی های قبلی نیز تاثیر چندان تاثیری در نحوه مواجهه با بلایای طبیعی و کاستن از میزان خسارات جانی و مالی ندارد! وارد شدن خسارت به واحدهای مسکونی و در کنار تخریب جادههای روستایی و عشایری و صدمات وارده به تاسیسات زیربنایی استان تنها بخشی از خساراتی است که رقم مالی آن تاکنون برآورد نشده است.

همه اینها در حالی است که وقوع این سیلاب پیش بینی شده و ستاد حوادث غیرمترقبه کشور نیز همواره میزان آمادگی خود را در برابر چنین حوادثی بالا عنوان کرده بود.

اما نکته عجیب اینکه وزیر راه در هنگام شروع باران های سیل آسا و جاری شدن سیلاب در جنوب سیستان و بلوچستان حضور داشت اما حتی به خود اجازه نداد تا برای مدت کوتاهی در جمع مردم سیل زده حاضر شود.

این بی اعتنایی وزیر راه به مردم سیستان و بلوچستان در حالی بود که بسیاری از راه های ارتباطی جنوب استان بر اثر وقوع سیل از بین رفته و بسیاری از ساکنان این شهرها و روستا بی خانمان شده اند.

آخوندی که به منظور شرکت در همایش توسعه سواحل مکران به چابهار سفر کرده بود ترجیح داد طبق برنامه ریزی قبلی وقت خود را صرف بازدید از نمایشگاه کند و این در حالی بود که ساکنان روستای آپکان در جوار محل استقرار وزیر راه دولت بر اثر وقوع سیل به صورت کامل تخلیه شده بود.

البته در این بین استاندار سیستان و بلوچستان نیز که در چابهار حضور داشت ترجیح داد به جای حضور در بین مردم سیل زده کنارک، چابهار، ایرانشهر و ... از میهمان داخلی و خارجی در چابهار استقبال کند.

مسئولان کشوری حاضر در سیستان و بلوچستان لازم بود با مردم سیل زده همدردی می کردند/ خدمات رسانی به آسیب دیدگان صورت نمی گیرد

رئیس شورای اسلامی سیستان و بلوچستان گفت: حداقل انتظار از مسئولانی که برای شرکت در همایش ملی توسعه سواحل مکران در چابهار حاضر شده اند این بود که در کمترین کار از چند روستای آسیب دیده ناشی از سیل بازدید و به بررسی خسارت ها و مشکلات مردم می پرداختند.

عبدالعزیز بلوچزهی  با انتقاد از مسئولان در  خدمات رسانی به آسیب دیدگان در سیلاب های استان، افزود: هیچ گونه خدمات رسانی به آسیب دیدگان نشده و تنها جمعیت هلال احمر استان تعدادی چادر و مقداری اقلام دیگر را که در انبارهای خود داشته اند را بین آسیب دیدگان توزیع کرده اند.

وی ادامه داد: مسئولان کشوری که به مثل وزیر راه و معاون رئیس جمهور و دیگر مسئولانی که برای شرکت در همایش توسعه سواحل مکران به چابهار آمده بودند، باید به بررسی مشکلات آسیب دیدگان می پرداختند.

این مسئول اظهار کرد: در چابهار فرمانداری با سرپرستی اداره می شود، در کنارک فرمانداری فاقد معاون بوده و زرآباد نیز از نبود بخشدار ماه ها است که رنج می برد و با این حال بیشترین خسارت مربوط به این مناطق است و خسارت های قابل توجهی نیز به زیرساخت ها وارد آمده است و نیازمند رسیدگی از سوی مسئولان است.

وی با اشاره به حضور وزیر راه و شهرسازی در استان به دلیل شرکت در این همایش، خاطر نشان کرد: بسیاری از شهرها و روستاها به دلیل بارندگی راه مواصلاتیشان بسته و پرواز ها در چند روز اخیر کنسل و یا با تاخیر انجام شده است که تاخیر در پرواز ها از مشکلات همیشگی مردم این خطه از کشور می باشد، بد نبود اگر وزیر راه از نزدیک با مردم سیل زده سیستان و بلوچستان دیدار و دلجویی می کرد.

وی با بیان اینکه نمایندگان استان در مجلس در بسیاری از موارد کم کاری کرده اند، با انتقاد از قطعی خطوط تلفن های ثابت و همراه در جنوب استان طی صبح روز گذشته، خاطر نشان کرد: در بخش مرکزی نیکشهر عملا روستاها فاقد تلفن ثابت هستند و شبکه تلفن های همراه نیز اصلا آنتن ندارد، طی چند روز اخیر نیز آن نقاطی که در جنوب استان آنتن دهی خطوط تلفن های همراه و تلفن های ثابت داشته اند نیز با مشکل برخورد کرده اند و باید این موارد بررسی و رسیدگی شود.

بلوچزهی خاطر نشان کرد: مردم استان سیستان و بلوچستان همیشه چه در دوران تر سالی و چه خشکسالی با مشکلات عدیده ای دست و پنجه نرم کرده و می کنند.

وی بیان کرد: در زمان خشکسالی که به دلایل کمبود اعتبار و امکانات پروژه های راه و شهرسازی تعطیل بود و عملا ما حتی حرکتی جزئی از آنها ندیدیم.

این مقام مسئول در ادامه تصریح کرد: بارندگی های اخیر باعث خوشحالی مردم و خصوصا قشر کشاورز شد اما باید روستاهایی که دچار آسیب شد اند مورد رسیدگی قرار گیرند.

وی خطاب به مسئولان تاکید کرد: باید از شعار دادن بپرهیزیم و اگر مردم را ذینفع خود میدانیم باید برای آنان تا جایی که امکان دارد خدمات ارائه کنیم.

رئیس شورای اسلامی استان گفت: برخی از مسئولان به مثل فرماندار زاهدان به لجبازی و دهن کجی با شورای اسلامی ادامه دادن است و حتی در جلسات شورا شرکت نمی کنند، واقعا اگر مردم ملاک عملند باید به مردم خدمت کرد.

وی خاطر نشان کرد: برخی دوست ندارند ما در شورای اسلامی این گونه حرف ها را بزنیم، ولی ما این حرف ها را با سند می زنیم و چون وظیفه ما براساس قسمی که در ابتدای ورود به شورا خورده ایم بیان حقیقت است، حرف ها و انتقادات را تا کنون مطرح کرده ایم و خواهیم گفت اما این صحبت های ما مغرضانه نیست، ما در کنار دولت و همراه آن هستیم و به نمایندگی از مردم رفع مشکلات آنان را پیگیری می کنیم.

 وی با بیان اینکه از وضعیت فعلی روسایی استان راضی نیستیم، گفت: فلسفه وجودی نظام به خاطر وجود مردم است اگر مردم نباشد، نظام و دولتی در کار نخواهد بود، باید برای مردم ارزش گذاری کرد و به آنان حرمت گذاشت و برای آنان خدمتگذاری کرد.

انتهای پیام/

بی اعتنایی وزیر راه به مردم سیل زده سیستان و بلوچستان/ آخوندی سیل را دید و بی توجه رفت!

منبع:عصرهامون

ارسال نظر

آخرین اخبار