لرستان غرق در بی‌تدبیری : وقتی ستاد بحران اعتباری برای مقابله با سیل ندارد

بازهم باران و بازهم سیل و قربانی شدن مردم در استانی که نه تجهیزات مقابله دارد و نه زیرساخت هایی که از جان مردم محافظت کند

بازهم سیل و قربانی شدن مردم در لرستان

به گزارش گلستان24، بارندگی و تگرگ شدید عصر روز گذشته سبب آب‌گرفتگی معابر، ایجاد مشکل در تردد مردم، بسته شدن برخی محورهای اصلی و فرعی شهر خرم‌آباد شد.

لرستان غرق در بی‌تدبیری

در پی وقوع بارندگی و تگرگ شدید سیلاب در مسیل‌ها و معابر شهر جاری شد به‌طوری‌که  تردد در سطح شهر مختل و چندین خودرو در آب غرق شد، زیرگذرهای شهر نیز دچار آب‌گرفتگی شدید شد و خودروهای در حال عبور از این زیرگذرها به زیرآب رفت.

به علت بالا آمدن سطح آب رودخانه خرم‌آباد تردد خودروها از روی پل‌های موقت شهر متوقف شد؛ با آب‌گرفتگی شدید معابر و خیابان‌ها آب روانه بسیاری از مغازه‌ها و واحدهای های صنفی این شهر شد و خروش سیلاب خیابان‌های شهر را تبدیل به رودخانه کرد.

با جاری شدن سیلاب برخی از منازل مسکونی شهر خرم‌آباد دچار آب‌گرفتگی شد و زندگی مردم را مختل کرد؛ در پی سیلاب رخ‌داده خسارت‌هایی به بخش‌های مختلف عمرانی، مسکونی و معابر شهری و خودروها وارد شد.

سیل باز هم جان گرفت

ولی خسارت‌های سیلاب شهر خرم‌آباد به همین‌جا ختم نمی‌شود و قربانی گرفت؛  خوشحالی بارش باران به کام همه تلخ شد، دختر جوانی که با افتادن در داخل کانال آب جان خود را ازدست‌داده و  یک نفر دیگر مجروح و به بیمارستان منتقل شد.

وقوع سیلاب‌هایی که در استان لرستان طی سال‌های اخیر اتفاق افتاد و خسارت‌هایی ایجاد کرد به‌خوبی نشان داده که باوجود زیرساخت‌های نامناسب استان، مسئولان باید نسبت به این مهم هوشیار باشند و برای رفع مشکلات و خطراتی که به همراه دارد چاره‌ای بیندیشد.

متأسفانه علاوه بر مشکلات زیرساختی، هیچ‌گونه امکانات و تجهیزاتی در اختیار استان نیست و هرسال شاهد این‌گونه اتفاقات در استان هستیم و سیلاب‌های لرستان قربانی می‌گیرد.

نبود زیرساخت مناسب و چاره‌اندیشی مسئولان

هنوز از خسارات میلیاردی سیلاب‌های لرستان خبری نیست؛ از سیلاب کوهدشت و جان گرفتن خانواده سه نفره، از سیلاب دلفان و قربانی شدن سه نفر در رودخانه شهر و مسیل‌های این شهرستان یک سال می‌گذرد اما مسئولان استان تاکنون کجا بودند که امروز نیز باید شاهد جان دادن مردم در خیابان‌های شهر خرم‌آباد بود.

مسئولان هرساله در زمان رخ‌داده اتفاقات ناگواری مانند سیلاب‌هایی که همچنان جان می‌گیرند بیان می‌کنند اعتبار، تجهیزات و امکانات نداریم ولی باز به‌جای اینکه بی‌تدبیری وندانم کاری‌های خود را بپذیرند و  چاره‌اندیشی برای رفع مشکلات کنند تنها به دنبال مقصر می‌گردند و از طرفی مردم قربانی می‌شوند.

در پی سیلاب رخ‌داده در شهر خرم‌آباد ستاد بحران استان تشکیل جلسه داد تا مسئولان استان چاره‌ای برای مشکلات رخ‌داده بیندیشند ولی باز مسئولان همدیگر به متهم کرده و به دنبال مقصر سیلاب بودند؛ در این جلسه رضا آریایی مدیرکل مدیریت بحران استان با اشاره به باران‎های سیل‎آسای تابستان امسال در شمال کشور و جان باختن 15 نفر اظهار داشت: همان زمان بلافاصله در جلسات مدیریت بحران استان و شهرستان‎های مختلف به دستگاه‎های اجرایی تأکیدات لازم را اعلام کردیم تا آمادگی لازم را برای فصل پاییز و رخ دادن سیلاب داشته باشند.

وی افزود: امسال پدیده "لانینو" متوسط را در خاورمیانه داریم که نقطه مقابل "ال‎نینو" بوده و مصادف با کم‎بارشی است و سازمان هواشناسی اعلام کرد؛ اگرچه امسال کم‎بارش خواهد بود اما با توجه به افزایش درجه دما امکان باران‎های تند، رگباری و زودگذر وجود دارد.

مشکلات زیرساختی در شهر خرم‌آباد

مدیرکل مدیریت بحران استان لرستان گفت: نخستین بارندگی هفته پیش اتفاق افتاد و در چند شهرستان استان مشکلاتی ایجاد کرد که دستگاه‎ها به‎موقع وارد عمل شده و عملکرد خوبی داشتند و روز گذشته در فرمانداری خرم‎آباد جلسه ستاد مدیریت بحران برگزار شد و نقاط ضعف و مشکلات را گوشزد کردیم و از وقوع سیلاب در این‌یکی دو روز هشدار دادیم.

وی عنوان کرد: واقعیت این است که در زیرساخت‎های شهر خرم‎آباد و به‎ویژه در بافت مرکزی مشکل‌داریم و در برخی خیابان‎ها، حفاری‎های زیاد اجازه عبور آب را نمی‎دهد و بعضی کانال‎ها گنجایش آب را ندارند و ازاین‌دست مشکلات زیاد وجود دارد.

آریایی تصریح کرد: زیرگذرها در خرم‎آباد جواب نمی‎دهد و معضل هستند و به‎ویژه زیرگذر میدان امام حسین(ع) در باران‎ها مسدود می‎شود و مشکلاتی به وجود می‎آورد که تا چند ساعت دیگر آب جمع شده آنجا تخلیه خواهد شد.

زیرگذرهای غیر اصولی و نامناسب شهر خرم‌آباد

وی بابیان اینکه باران تند و رگباری و تگرگ امروز بی‎سابقه بود اظهار داشت: متأسفانه آب در محدوده خیابان شورا به خاطر توپوگرافی نامناسب مشکلاتی ایجاد کرد و سبب سقوط دو دختر دانشجو به داخل کانال شد که یک نفر جان باخت و دیگری در بخش مراقبت‎های ویژه تحت درمان است.

مدیرکل مدیریت بحران لرستان تصریح کرد: اگرچه سهل‎انگاری افراد در سقوط به کانال مشخص است اما متأسفانه کانالی که در این خیابان نزدیک ایستگاه اتوبوس دانشجویان بوده، مشکلاتی به وجود آورده است.

امکانات و تجهیزات ضعیف آتش نشانی

وی خاطرنشان کرد: آتش‎نشانی با تجهیزات بسیار ضعیف دست‌وپنجه نرم می‎کند و قیمت وسیله‎ها بالاست و توان دستگاه‎ها کافی نیست و انبارهای برخی شرکت‎های خدماتی خالی است و انتظار داریم استاندار لرستان مشکل تأمین تجهیزات دستگاه‎ها را رفع کند.

آریایی با اشاره به مشکلات مالی ستاد بحران استان افزود: مدیریت بحران یک ریال اعتبار ندارد و در قانون بودجه نیز حذف‌شده است.

نبود مدیریت شهری علت آب‌گرفتگی در خرم‌آباد

محمد اصلانی در جلسه ستاد بحران لرستان با انتقاد از عملکرد شهردار خرم‌آباد در جریان وقوع سیلاب در این شهر اظهار داشت: زمانی که در مدیریت ناتوان هستیم بهتر است به قصور خود اعتراف و عذرخواهی کنیم.

وی با اشاره به گوشزد کردن خطرات به شهرداران افزود: به‌عنوان معاون امور عمرانی استانداری لرستان خطرات را در قالب 10 نامه به شهرداران گفته‌ایم اما متأسفانه اقدامی صورت نگرفته است.

معاون امور عمرانی استاندار لرستان گفت: شهردار باید یک سال قبل نبود طرح‌های مطالعاتی مهار آب‌های سطحی شهر خرم‌آباد را مطرح می‌کرد تا ما نیز در اجرای این طرح‌ها به او کمک کنیم.

وی با اشاره به مشکلات حوزه مدیریت شهری در خرم‌آباد عنوان کرد: صدها مشکل و ضعف در حوزه مدیریت شهری وجود دارد و من حاضرم در حضور رسانه‌ها این مشکلات را به مردم اعلام کنم.

مقصر اصلی خسارت‌های سیل خرم‌آباد کیست؟

اصلانی عمده‌ترین عامل آب‌گرفتگی در شهر خرم‌آباد را نبود مدیریت شهری دانست و اظهار داشت: کانال‌های آب لایروبی نشده و نخاله‌های ساختمانی در سطح معابر ریخته شده‌اند که همین موضوع سبب مسدود شدن کانال‌های آب‌شده است.

وی شهردار خرم‌آباد را توصیه به استعفا کرد و افزود: اگر من جای شهردار بودم شرافتمندانه همه‌چیز را قبول می‌کردم و استعفا می‌دادم درهرحال جمع‌آوری نخاله‌ها جزو وظایف شهرداری‌ها است.

اصلانی از وجود نخاله در کانال‌های آب سطح شهر خرم‌آباد انتقاد کرد و گفت: بارها از شهرداری خواسته‌ایم که پروفیل‌های طولی را اصلاح و نقص جداول را برطرف کنند.

معاون امور عمرانی استاندار لرستان از فرمانده نیروی انتظامی، دادستان و مدیرکل ستاد بحران این استان خواست با تشکیل تیمی مقصر اصلی خسارت‌های سیل خرم‌آباد را مشخص کنند.

پاسخگویی شهرداری در قبال مشکلات ایجاد شده

هوشنگ بازوند در نشست ستاد مدیریت بحران استان اظهار داشت: شهرداری خرم‌آباد باید در قبال کشته شدن دانشجوی دانشگاه لرستان پاسخگو باشد.

وی با انتقاد از شهرداری خرم‌آباد افزود: با توجه به هشدارهای مدیرکل ستاد بحران استان لرستان نسبت به وقوع سیل در خرم‌آباد انتظار داشتیم شهرداری با آمادگی بیشتری درصحنه حاضر شود.

استاندار لرستان گفت: مدیریت و ارائه خدمات شهری بر عهده شهرداری است بنابراین مدیران شهرداری باید در قبال مشکلات پیش‌آمده پاسخگو باشند.

وی با اشاره به مشکلات زیرگذر خرم‌آباد عنوان کرد: چرا پس از گذشت 6 سال نباید نقص‌های زیر گذار میدان امام حسین(ع) برطرف شوند تا دیگر شاهد جمع شدن آب در آن نباشیم.

مسئولان عذرخواهی کند

بازوند با اشاره به اینکه شهردار باید عذرخواهی کند تصریح کرد شهردار به‌جای اینکه از شهروندان و خانواده دانشجوی فوت‌شده عذرخواهی کند، مشکلات را به گردن دیگران می‌اندازد؛ من اگر مسئول این کار بودم از مردم عذرخواهی می‌کردم.

وی اظهار داشت: شهردار خرم‌آباد به دلیل نبودن پل در کنار ایستگاه اتوبوس یعنی محلی که دختر دانشجو گرفتار سیل شده است، باید تقصیر خود را بپذیرد.

استاندار لرستان افزود: شهردار زمان پذیرش مسئولیت از مشکلات و وضعیت توپوگرافی شهر خرم‌آباد خبر داشته است بنابراین نباید مشکلات را به گردن دیگران بیندازد.

وی دلیل سقوط دختر دانشجو به کانال و فوت شدن وی را فراهم نبودن شرایط تردد عابران پیاده از روی کانال دانست و گفت: جان یک انسان ازدست‌رفته است لذا یک عذرخواهی از سوی شهردار توقع بی‌جایی نیست.

بازوند افزود: در این نشست مصوب می‌شود پس از انجام کار کارشناسی، اگر سهل‌انگاری از سوی شهرداری بوده، شهردار به دادگاه تخلفات اداری معرفی شود.

استاندار لرستان با اشاره به دلایل غرق شدن دانشجوی دختر گفت: عمق آب در حدی نبوده که این دختر دانشجو نتواند از کانال عبور کند لذا نبود پل در مجاورت ایستگاه اتوبوس دلیل اصلی سقوط دانشجو و کشته شدن وی بوده است.

هشدار تخریب پل‌های موقت رودخانه خرم‌آباد

وی با اشاره به مشکلات زیرساختی در شهر خرم‌آباد عنوان کرد: قبول داریم که ساخت‌وسازهای غیرمجاز در خرم‌آباد وجود دارد و زیرساخت‌های موردنیاز در این شهر ایجاد نشده‌اند اما حوادث امروز ربطی به این مسائل که از سوی شهردار مطرح شدند، ندارد.

بازوند با انتقاد از ریخته شدن نخاله‌های ساختمانی در بلوار 60 متری خرم‌آباد گفت: سال گذشته باوجوداینکه بارها هشدار دادیم که شهرداری پل‌های موقت بر روی رودخانه خرم‌آباد را تخریب کند اما این اقدام صورت نگرفت و با وقوع سیل دیدیم که چه خسارت‌هایی به مردم وارد شد.

وی افزود: اکنون نیز می‌گوییم پل‌های موقت بدون مطالعه و غیرقانونی ساخته‌شده‌اند و باید تخریب شوند البته نمی‌دانیم شاید شهرداری به خاطر ترس از افزایش ترافیک نسبت به تخریب این پل‌ها اقدام نمی‌کند.

استاندار لرستان گفت: درهرحال می‌دانیم که بضاعت شهرداری و میزان درآمد سرانه آن کم است؛ بنابراین از سایر دستگاه‌های اجرایی می‌خواهیم هنگام وقوع حوادث طبیعی مانند سیل به کمک شهرداری بیایند.

حال باید دید که مسئولان به جاری مقصر کردن یکدیگر و حرف های تکراری هرساله آیا چاره ای برای رفع مشکل زیرساختی مرکز لرستان و تجهیز امکانات می کنند یا باید دوباره با امدن بارانی قربانی بدهیم؟
منبع : تسنیم

ارسال نظر

آخرین اخبار