کارشناسان امور اجتماعی معتقدند که فرهنگ سازی پیشگیری از جرم و بالا بردن آستانه صبر و تحمل مردم از راهبردهای اساسی در حوزه کنترل اجتماعی و کاهش جرائمی همچون خشونت و درگیری و نزاع در بخش های مختلف جامعه است.

بالا بردن آستانه تحمل راهکار کاهش نزاع و درگیری

به گزارش گلستان24،به گفته آنان؛ مشکلات مختلف و نیز فقدان فرهنگ سازی موجب بروز آسیب ها و جرائم مختلف از جمله خشونت، نزاع و درگیری می شود. 
در این پیوند هفته گذشته مجمع استانی پیشگیری از وقوع جرم از سوی سازمان قضایی نیروهای مسلح در گرگان برگزار شد تا راهکارهای کاهش درگیری ونزاع و ضرب و شتم در سطح جامعه و بویژه در پادگان ها بررسی شود. 
هرچند در حوزه نیروهای مسلح در سالیان اخیر با تدابیر و برنامه ریزی سازمان قضائی نیروهای مسلح و اجرای احکام سنگین برای متهمین نزاع و درگیری کاهش بسیاری داشته است. 
در این مجمع تعدادی از مقامات قضایی، نظامی و انتظامی استان گلستان با بررسی علل بروز این نوع گونه جرم ها در جامعه و نیز در بین نیروهای پایور یا وظیفه به مسائلی همچون دور بودن از خانواده، ضعف در باورهای دینی و اعتقادی و کم توجهی به حقوق دیگران اشاره کردند و خواستار یافتن راهکارهایی برای رفع این آسیب ها شدند. 
رییس دادگستری کل گلستان در این پیوند با ابراز نگرانی از پایین آمدن آستانه صبر و تحمل مردم و درعین حال با اشاره به کاهش نزاع در استان ،گفت: میزان ورودی پرونده های ضرب و جرح به محاکم گلستان در 9 ماه گذشته به نسبت مدت مشابه سال قبل هفت درصد کاهش داشت. 
هادی هاشمیان اظهارکرد: از ابتدای فروردین تا پایان آذر سال جاری 12 هزار فقره پرونده ضرب و جرح در محاکم استان تشکیل شده که این آمار در مدت مشابه سال 95 حدود 13هزار مورد بوده است. 
وی با تاکید بر ضرورت یافتن راهکارهایی برای کاهش پرونده های ضرب و جرح و دیگر جرائم ،اضافه کرد: ایراد ضرب و جرح عمدی و جرائم خشن از دلایل اصلی مرگ و میر در سن 15 تا 44 سالگی شده است. 
هاشمیان ادامه داد: هم اینک تعداد زندانیان جرائم خشن بعد از جرم سرقت و مواد مخدر در رتبه سوم است. 
وی گفت: شکسته شدن حریم دینی و بی توجهی در خصوص حق و احترام به دیگران از دلایل بروز خشونت در جامعه است. 
رییس دادگستری کل گلستان یادآور شد: موضوع جرائم خشن و ایراد ضرب و شتم عمدی در جامعه در حال افزایش است و اقدامات انجام شده برای کاهش این جرم کافی نبوده است، زیرا باید فرهنگ سازی شده و با ارائه آموزش، آستانه تحمل و صبر مردم افزایش یابد. 
وی تاکید کرد: متاسفانه با کوچک‌ترین مشکل افراد به سمت افعال خشن روی می‌آورند، این اتفاقات نشان‌ می دهد که باید به سمت کاهش آسیب‌ های اجتماعی به ویژه ایراد ضرب و جرح عمدی به صورت عملی و کاربردی و با فرهنگ سازی به پیش برویم. 
هاشمیان اضافه کرد: موفقیت قوه قضائیه در موضوع پیشگیری از وقوع جرم نیازمند همکاری دیگر قوا و دستگاه‌ ها است. 
سرپرست سازمان قضائی نیروهای مسلح استان گلستان نیز گفت: با تلاش های انجام شده در 9 ماه امسال وقوع جرم ضرب و جرح کاهش 21 درصدی و میزان ورودی پرونده ها به شعبات دادسرای نظامی نیز کاهش 10 درصدی داشته است. 
به گزارش ایرنا رحیم رحیمی با بیان اینکه محاکم قضایی نقش پیشگیرانه دارند، افزود: پیشگیری قضایی به تنهایی کافی نیست و آموزش، مراقبت و پیشگیری غیرکیفری باید همراه آن باشد تا موثر واقع شود. 
وی علل گرایش به خشونت را درون و برون سازمانی دانست واظهارکرد: عوامل محیطی، تجربه خشونت وعوامل‎ نو پدید، استرس، شکست عشقی، فراق والدین، بدسرپرستی و بزهکاری، افت تحصیلی، فرار از مدرسه، زندگی درمحل ‎های پرخطر و شبیه سازی با قهرمانان از جمله دلایلی است که پیامدهایی همچون اعتیاد، فرزندان طلاق، مشکلات مالی و اقتصادی برای خانواده ها و افزایش خشونت را در جامعه در پی دارد. 
فرمانده انتظامی گلستان نیز گفت: ضرب و شتم در نیروی انتظامی استان صفر بوده و پرونده ‎ای در این پیوند تشکیل نشده است. 
سرتیپ دوم ستاد علی اکبر جاویدان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: ارتکاب این جرم در ناجا سبب قانون ‎گریزی، افزایش ناهنجاری ‎های رفتاری و عاطفی، توسعه بی ‎انضباطی، هدررفت نیروی انسانی و در جامعه تخریب ناجا، فشار رسانه ‎ها، بی اعتمادی مردم، کاهش مشارکت اجتماعی، ترس از پلیس و توسعه فرهنگ خشونت را در پی دارد. 
وی تصریح کرد: ضعف در اعتقادات دینی، پایین بودن آگاهی برخی از کارکنان، مدیریت نداشتن در مواجه شدن با متهمان پرخاشگر و تحریک کننده، تندخویی و غرور کاذب از دلایل وجود جرم ضرب و شتم در نیروهای مسلح است. 
جانشین فرمانده سپاه نینوای گلستان گفت: سپاه در مسیر دفاع از کیان انقلاب اسلامی ابتدا باید بتواند خود را محافظت کند که در این مسیر برنامه‎های صیانتی برای پیشگیری از جرم اجرا می کند. 
سرهنگ عبدالله عین علی افزود: برگزاری سخنرانی‎ در حوزه اخلاق، کلاس‎ های عقیدتی، رعایت مقررات و تشویقات، سرکشی از خانواده‎ کارکنان، توجه به امور رفاهی سربازان از موضوعاتی است که در سپاه نینوا استان به آن اهتمام داریم. 
وی عنوان کرد: برگزاری 90 کلاس در زمینه پیشگیری از وقوع جرم از ابتدای سال جاری تا پایان آذر و 523 مورد برخورد با متخلفان و تشویق در راستای اقدامات و 20 نشست با قضات برای آگاه سازی کارکنان از جمله این برنامه ها بوده است. 
ارشد نظامی آجا در استانهای گلستان و مازندران نیز گفت: دیدار چهره به چهره فرماندهان با کارکنان وظیفه و پایور نقش موثری در کاهش جرم ضرب و شتم در بین نیروهای مسلح دارد. 
امیرسرتیپ دوم ستاد مهدی معمارباشی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در بررسی علل وقوع این نوع جرم، مسائل برون‎ سازمانی و درون ‎سازمانی باید مورد توجه قرار گیرد. 
وی اظهار داشت: امروزه آستانه صبر و تحمل جامعه هدف پایین آمده و این مساله از شرایط خانواده و جامعه سرچشمه می گیرد. 
سرتیپ معمارباشی گفت: مطلع نبودن از گذشته افراد، توجه نداشتن به مطالبات کارکنان، فقدان اعتماد به نفس، باورهای کم معنوی و دینی و آگاه نبودن از قوانین و مقررات از دلایلی است که منجر به بروز جرم ضرب و شتم می‎‎ شود. 
فرمانده قرارگاه عملیاتی لشگر 30 پیاده گرگان، فعالیت کانون‎ های مشاوره را در کاهش جرم ضرب و شتم در نیروهای مسلح موثر دانست و گفت: تکریم شخصیت کارکنان، تامین اوقات فراغت و برگزاری آئین های مذهبی از دیگر موضوعاتی است که سبب پیشگیری از جرم می شود. 
معاون نظارت و ارزشیابی سازمان عقیدتی سیاسی ناجا نیز ماموریت اصلی نیروی انتظامی را پیشگیری از وقوع جرم دانست و گفت: توجیه و آگاه‎ سازی مستمر افراد در خصوص آسیب ‎های پیشرو، برگزاری کلاس ‎های آگاه‎ سازی، آشنا ساختن با مقوله ‎های قضایی و تبعات کیفری جرم و استفاده نکردن از افراد غیرمجاز در مشاغل حساس از مسائلی است که منجر به حذف بهانه برای بروز جرم ضرب و جرح می شود. 
حجت الاسلام غلام حیدر حیدری افزود: محدود و شفاف کردن اختیارات ماموران، شفاف‎ سازی فعالیت‎ ها، اجرایی کردن قوانین نظارتی، آشنایی مردم با حقوق خود، نصب فرآیند انجام امور در کلانتری ‎ها و پاسگاه ها، کنترل گردش مالی افراد در مشاغل حساس در کاهش منافع منجر به ارتکاب این جرم موثر است. 
وی تصریح کرد: پرداخت به موقع حقوق و مزایا، استفاده نکردن از افراد مساله دار، کاهش مراجعات حضوری به مردم و کاهش امور از حالت انفرادی نیز می‎ تواند در کم شدن وقوع جرم ضرب و شتم تاثیرگذار باشد. 
معاون نظارت و ارزشیابی سازمان عقیدتی و سیاسی ناجا با بیان اینکه توجه به امر به معروف و نهی از منکر منجر به کاهش جرم ضرب و جرح است، اضافه کرد: تقویت عوامل نظارتی و افزایش ابزارهای بازرسی‎ و بازدیدها، فراهم شدن امکان نظارت الکترونیکی بر امور اداری و سازمانی نیز از راهکارها برای کاهش ضرب و جرح است. 

 

ارسال نظر

آخرین اخبار