فاضلاب و نخاله گرگان مدیریت می‌شود/ کلنگ‌زنی سایت پشتیبان آشوراده

به گزارش گلستان 24 ؛ امیر عبدوس ظهر شنبه در نشست خبری به مناسبت روز هوای پاک در پاسخ به خبرنگار مهر اظهار کرد: پس از حذف محل تخلیه فاضلاب و نخاله در هزارپیچ که با دستور استاندار گلستان و مشارکت همه دستگاه های اجرایی انجام شد، سازمان مدیریت پسماند تا فراهم شدن تمام زیرساخت ها و تکمیل شبکه فاضلاب در گرگان، مدیریت فاضلاب گرگان را بر عهده گرفت.

وی با اشاره به این که هم‌اکنون فاضلاب گرگان به سایت زون غربی منتقل می شود، افزود: از سال گذشته تخلیه فاضلاب و نخاله در هزارپیچ متوقف شده و هیچ گزارشی در این خصوص نداشته ایم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست گلستان با بیان این که نخاله‌های گرگان هم مدیریت می شود، ادامه داد: نخاله های گرگان هم اکنون به گودال های محل برداشت شن و ماسه منتقل و فاضلاب گرگان هم تا زمانی که حجم فاضلاب کش‌ها و لجن کش ها به صفر برسد، توسط سازمان پسماند مدیریت می شود.

وی با اشاره به این که پایش و نظارت مستمر از واحدهای تولیدی در استان انجام می شود، اضافه کرد: هر سه ماه یکبار وضعیت واحدهای آلاینده در استان مورد بررسی و پایش قرار می گیرد و در نهایت در پایان سال از  سوی سازمان مرکزی نام واحدهای آلاینده به سازمان امور مالیاتی ارسال می شود.

وی تعداد واحدهای آلاینده استان را ۱۵ واحد اعلام کرد و گفت: مرتب در حال پایش هستیم و در هر بررسی تعدادی به واحدهای آلاینده افزوده و تعداد از فهرست خارج می شوند.

عبدوس از افتتاح تلویزیون شهری اداره کل محیط زیست برای ارسال اطلاعات ایستگاه سنجش آلودگی که سال هاست در میدان ولی عصر (کاخ) گرگان نصب شده خبر داد.

وی به وضعیت اعتبار سازمان حفاظت محیط زیست در بودجه ۹۸ هم اشاره و بیان کرد: اعتبارات این سازمان نسبت به سال گذشته ۴۲ درصد افزایش داشته و از ۲۸۳ میلیارد تومان در لایحه ۹۷ به ۴۰۲ میلیارد تومان در بودجه ۹۸ رسیده است.

پارک ملی گلستان در بودجه ۹۸ ردیف اعتباری دارد

عبدوس تصریح کرد: در لایحه بودجه ۹۸ دو اتفاق خوب رقم خورده و برای نخستین بار برای حفاظت از پارک ملی گلستان ۸۰ میلیارد تومان ردیف اعتباری در نظر گرفته شده که این مهم در راستای تشکیل شورای راهبری و بهبود حفاظت از پارک ملی انجام شده است.

وی گفت: همچنین در بودجه ۹۸ برای نحستین بار هزار میلیارد تومان اعتبار برای صندوق ملی محیط زیست جهت ایجاد تاسیسات منطقه ای تبدیل پسماند به انرژی و مواد با اولویت مشارکت بخش خصوصی پیش بینی شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست گلستان همچنین به موضوع نگهداری گوزن های قرمز در پارک جنگلی قرق اشاره کرد و گفت: منابع طبیعی گلستان در روزهای اخیر نامه ای را به محیط زیست ارسال کرده که توانایی تامین علوفه برای مرال ها را ندارد از اینرو تصمیم گیری شد تا اردیبهشت ماه به شهرداری قرق فرصت داده شد تا بتواند پارک جنگلی قرق را از منابع طبیعی تحویل بگیرد.

وی ادامه داد: اگر شهرداری نتواند تا آن زمان حفاظت از مرال ها را عهده دار شود، گوزن های قرمز را به متقاضیان بخش خصوصی برای نمایش عموم تحویل می دهیم.

عبدوس همچنین به آخرین وضعیت طرح طبیعت گردی آشوراده و حواشی پیرامون آن اشاره و اضافه کرد: آشوراده منطقه حفاظت شده و بخشی از پناهگاه حیات وحش میانکاله است و انجام مطالعات طرح گردشگری آن منطبق با استانداردهایی که محیط زیست بر آن اصرار دارد سه سال طول کشید.

وی تصریح کرد: در اجرای این طرح عرصه های منابع طبیعی در آشوراده واگذار نمی شود بلکه برای مدت ۱۰ سال و اجازه دو دوره تمدید (۳۰ یال) زمین در اختیار سازمان همیاری شهرداری ها قرار می گیرد تا با هزینه این سازمان زیرساخت های لازم برای ارائه و عرضه سوغات و غذاهای بومی و محلی اهالی فراهم شود.

به گفته عبدوس سازمان همیاری ها هنوز تضمین های بانکی را ارائه نکرده و پس از تحویل آن و ابلاغ قرارداد، سازمان همیاری شهرداری ها می تواند پروژه را آغاز کند.

وی گفت: آن چه به تازگی در ساحل بندرترکمن کلنگ زنی شده اجرای سایت پشتیبان منطقه آشوراده در وسعت ۱۳۸ هکتار است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست گلستان توضیح داد: در سایت پشتیبان فعالیت های هتلینگ، پارکینگ، فروشگاه و … انجام می شود و در آشوراده سازه سنگین و با ارتفاع زیاد نخواهیم داشت.

انتهای پیام /

 

ارسال نظر

آخرین اخبار