سیلاب و رانش در گلستان راه دسترسی به ۱۸۰ هزار هکتار از اراضی را قطع کرد و اکنون که فصل برداشت رسیده کشاورزان نمی توانند محصولات خود را جابجا و حمل کنند.

قطع راه ۱۸۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی/امکان حمل محصولات نیست

به گزارش گلستان 24 ؛ زهرا بهرامی: بر اثر سیلاب و رانش در روزهای پایانی سال گذشته هزار و ۶۰۰ کیلومتر جاده بین المزارع در گلستان تخریب شد اما با گذشت دو ماه و فرا رسیدن فصل برداشت محصولات کشاورزی کار مرمت این جاده‌ها آغاز نشده است و مسئولان جهادکشاورزی نبود اعتبار و نداشتن مصوبه را دلیل تأخیر در آغاز کار مرمت جاده‌های آسیب‌دیده اعلام می‌کنند.

در روزهای پایانی سال ۹۷ و نوروز امسال سیل مهمان ناخوانده گلستانی‌ها شد و به بیش از ۳۰ هزار بهره‌بردار کشاورزی بین ۱۰ تا ۱۰۰ درصد خسارت زد.

اما خسارت هزار و ۹۲۰ میلیارد تومانی به بخش‌های مختلف کشاورزی پایان خسارت‌های ناشی از سیل و رانش در گلستان نبود و با بی‌تدبیری مسئولان و مرمت نشدن هزار و ۶۰۰ کیلومتر جاده بین المزارع هم‌اکنون امکان تردد ادوات کشاورزی در ۱۸۰ هزار هکتار از مزارع گندم و کلزا فراهم نیست و دسترنج یکساله کشاورزان روی دست آن‌ها مانده است.

یکی از کشاورزان مینودشتی به خبرنگار مهر اظهار کرد: هم‌اکنون فصل برداشت کلزا و گندم در استان آغاز شده و مراکز خرید در شهرهای مختلف دایر شده‌اند اما امکان برداشت محصول در بسیاری از مزارع فراهم نیست.

عبدالله گلوی افزود: از زمان وقوع رانش در گلستان دو ماه می‌گذرد اما جهادکشاورزی گلستان نسبت به مرمت جاده‌های بین المزارع اقدام نکرد و این بی‌تدبیری باعث شده امکان جمع آوری محصول برای بسیاری از کشاورزان شهرستان فراهم نباشد.

وی ادامه داد: خسارت بی‌تدبیری مسئولان نسبت به کشاورزان بیش از خسارت بلایای طبیعی در گلستان است چراکه دولت برای پرداخت بخشی از خسارت‌های ناشی از سیل و رانش به کشاورزان غرامت پرداخت می‌کند اما خسارت بی‌تدبیری مسئولان دیده نمی‌شود و داد کشاورزان شنیده نمی‌شود.

کسی پاسخگوی کشاورزان نیست

یکی از کشاورزان گنبدی هم در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: قصور جهادکشاورزی گلستان در فراهم نبودن زمینه برداشت محصولات کشاورزی در منطقه مشهود است.

قصور جهادکشاورزی گلستان در فراهم نبودن زمینه برداشت محصولات کشاورزی در منطقه مشهود است محمد قانقرمه اضافه کرد: بسیاری از جاده‌های بین المزارع برای نجات از سیل شکافته شد اما حالا امکان تردد کمباین برای برداشت محصول و کامیون برای جابه‌جایی محصولات کشاورزی وجود ندارد و هزینه‌های حمل در این مناطق چندین برابر شده است.

وی تصریح کرد: هرچند در آن زمان همه به راه حلی برای کاهش خسارت سیل فکر می‌کردند اما جهادکشاورزی باید نسبت به این موضوع تذکر می‌داد چرا که می‌دانست فصل برداشت محصول در راه است.

این کشاورز گلستانی خاطرنشان کرد: بخشی از جاده‌های تخریب شده توسط برخی از دستگاه‌های خدمات رسان مرمت شده‌اند اما بازهم با بی‌تدبیری‌های موجود شرایط و امکان تردد ادوات کشاورزی فراهم نیست و کسی پاسخگوی کشاورزان و ماندن محصول بر روی دست آن‌ها نیست.

این موضوع را از معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهادکشاورزی گلستان جویا شدیم و آمنه جمشیدی رودباری به خبرنگار مهر اظهار کرد: طبق آمار دریافتی از شهرستان‌های مختلف حدود هزار و ۶۰۰ کیلومتر از جاده‌های بین المزارع گلستان بر اثر سیل و رانش تخریب شده و راه دسترسی به حدود ۱۸۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی قطع شده است.

وی افزود: بخشی از این جاده‌ها به ویژه در مینودشت بر اثر رانش کاملاً تخریب شده‌اند و بخشی هم برای عبور سیلاب شکافته شدند که با قرار گرفتن در فصل برداشت باید با سرعت تعمیر شوند.

اعتبار درخواست کردیم مصوب نکردند

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهادکشاورزی گلستان ادامه داد: در جلسه قرارگاه نوسازی و بازسازی استان که در فروردین ماه برگزار شد درخواست کردیم چون فصل برداشت محصولات کشاورزی گلستان در اردیبهشت ماه آغاز می‌شود اعتباری برای مرمت درنظر گرفته شود تا با پیمانکاران موجود کار مرمت جاده‌های بین المزارع اولویت‌دار استان را آغاز کنیم.

وی با این توضیح که در آن جلسه اعلام کردیم فعلاً اعتبار نمی‌خواهیم و فقط مبلغی را مصوب کنید تا کار آغاز شود، گفت: متأسفانه این موضوع در قرارگاه نوسازی و بازسازی مصوب نشد.

چون هنوز عدد مصوب برای مرمت نداریم باید با احتیاط حرکت کنیم چراکه ۲ یا سه میلیارد اعتبار شهرستانی هزینه‌های مرمت ۱۰۰۰ کیلومتر جاده اولویت دار را پوشش نمی‌دهد جمشیدی رودباری بیان کرد: چون مصوبه نداشتیم طبق قانون نمی‌توانستیم بدون مصوبه ابلاغی به شهرستان‌ها داشته باشیم تا عملیات اجرایی و عمرانی در منطقه داشته باشند؛ از طرفی از سوی سرپرست استانداری مطرح شد فرمانداری‎‌ها موظف هستند از محل اعتبارات تخصیصی که در خصوص هزینه‌های ایجاد شده در سیل پرداخت شده نسبت به مرمت جاده‌های بین المزارع اولویت‌دار اقدام کنند اما با وجود پیگیری‌های مکرر مدیران شهرستانی از جانب فرمانداری‌ها اقدامی صورت نگرفت.

وی با اشاره به اینکه بیشترین حجم خسارت وارده شده به جاده‌های بین المزارع از مینودشت، آق قلا و گمیشان گزارش شده است، تصریح کرد: برای بازگرداندن جاده‌های بین المزارع تخریب شده به حالت اولیه در گلستان ۲۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم اما با تصویب ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان اعتبار می‌توانستیم آن‌هایی را که نیاز اساسی بود، مرمت کنیم تا مشکل برای این فصل زراعی (برداشت محصولات و کشت دوم محصول) رفع شود.

وی یادآور شد: در کارگروه نوسازی و بازسازی مبلغی اعتباری تملکی برای کل استان‌های خسارت دیده از سیل مصوب شده اما چون این مصوبه در کارگروه استانی انجام نشده نمی‌توانیم بازهم کار را آغاز کنیم در شرایطی که اگر آن مصوبه در فروردین ماه اخذ می‌شد الان معطل آن مصوبه نبودیم و سریع‌تر حرکت می‌کردیم و از تبعات آن پیشگیری می‌شد.

مرمت جاده‌های اولویت‌دار مصوب شد؛ رقم اعتباری مشخص نشد

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهادکشاورزی گلستان با بیان اینکه کشاورزان وقتی مدام نیازشان را مطرح می‌کنند و کسی به دادشان نمی‌رسد دچار ناامیدی می‌شوند، گفت: در جلسه اخیر کارگروه نوسازی و بازسازی استانی که در روز چهارشنبه (اول خرداد) تشکیل شد مرمت جاده‌های بین المزارع اولویت دار استان مصوب شد.

وی افزود: در این جلسه رقمی مصوب نشد و مقرر شد جاده‌هایی که مسیر دسترسی زمین‌های بیشتری را شامل می‌شود و همچنین جاده‌هایی که دچار رانش و شکستگی شده و راه ارتباطی را قطع کردند، در اولویت شهرستان‌ها قرار گیرند.

جمشیدی رودباری ادامه داد: همچنین مصوب شد اگر اعتبارات ماده ۱۰ و ۱۲ (که در خصوص بحران است) به‌طور جداگانه به استان ابلاغ شد اعتبار مورد نیاز مرمت جاده‌های بین المزارع از آن محل پرداخت شود و اگر این اعتبار تخصیص نیافت از محل اعتبارات استانی بودجه ۹۸ این موضوع در شهرستان‌ها لحاظ شود.

وی با این توضیح که اعتبارات بودجه ۹۸ از اوایل مردادماه مصوب می‌شود، اضافه کرد: چون هنوز عدد مصوب برای مرمت نداریم باید با احتیاط حرکت کنیم چراکه دو سه میلیارد اعتبار شهرستانی هزینه‌های مرمت ۱۰۰۰ کیلومتر جاده اولویت دار را پوشش نمی‌دهد.

به گفته وی از هزار و ۶۰۰ کیلومتر جاده بین المزارع خسارت دیده حدود ۱۰۰۰ کیلومتر اولویت‌دار هستند که باید با سرعت مرمت شوند.

وی با اشاره به اینکه خسارات وارده به این هزار و ۶۰۰ کیلومتر راه دسترسی به حدود ۱۸۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان را قطع کرده است، توضیح داد: اینکه می‌گوئیم هزار و ۶۰۰ کیلومتر جاده بین المزارع آسیب دیده‌اند و نیاز به مرمت دارند این نیست که همه آن باید مرمت شوند بلکه به عنوان مثال در ۱۰ کلیومتر از جاده یک نقطه دچار خسارت شده اما دیگر در دسترس و قابل استفاده نیست.

جمشیدی دلیل تأخیر در آغاز مرمت جاده‌های بین المزارع تخریبی بر اثر سیل و رانش گلستان را عدم تصویب این موضوع در کارگروه بازسازی و نوسازی و مشخص بودن رقم اعتباری آن می‌داند اما به‌طور قطع و یقین ماندن محصول بر روی دست کشاورزان در فصل برداشت حاصل عدم پیش بینی به موقع مسئولان گلستان در این زمینه است.

انتهای پیام/

ارسال نظر

آخرین اخبار