طی سالهای اخیر شاهد نوسانات زیادی در بازار بودیم به طوریکه این نوسان هر روز گریبان یک کالا یا محصول کشاورزی را می‌گیرد. نوسان در بازار سکه، طلا و ارز، بازار خودرو و مسکن و ارزاق مهم مردم پدیده‌ای است که این روزها امری طبیعی در کشور شده است.

علت گرانی سیب زمینی چیست؟
به گزارش گلستان ۲۴؛ همدان یکی از قطب‌های اصلی تولید سیب‌زمینی در کشور است به‌طوریکه یک پنجم تولیدات کشور در این استان صورت می‌گیرد اما امسال سیب‌زمینی وضعیت خوشی در بازار ندارد و قیمت آن با قیمت موز که میوه‌ای لوکس و وارداتی است، برابری می‌کند.
 
نکته‌ای که تعجب همدانی‌ها را برانگیخته است گرانی این محصول در فصل تولید آن است. چرا وقتی همدان خود تولیدکننده سیب‌زمینی است، باید مردمانش این محصول را با قیمت 9000 تا 10 هزار تومان خریداری کنند؟
 
موضوع دیگری که در بین زبانها می‌چرخد بحث صادرات این محصول است. با باز شدن مرزها برای صادرات سیب‌زمینی کشاورزان رغبت بیشتری برای صادرات تولیدات خود به خارج از کشور دارند.
 
هیچ کس مخالف صادرات و ارزآوری محصولات کشاورزی نیست اما مگر نباید این روند به‌گونه‌ای مدیریت شود که ابتدا نیاز داخلی کشور تأمین سپس مازاد بر نیاز به کشورهای دیگر صادر شود؟
 
در سال‌های گذشته تولیدات سیب‌زمینی روی دست کشاورزان می‌‎ماند و صادراتی صورت نمی‌گرفت اما در زمانیکه مردم کشور هر کیلو سیب‌زمینی را به قیمت 9000 تا 10 هزار تومان خریداری می‌کنند چرا باید این محصول صادر شود؟
 
از نیمه دوم تیر قیمت سیب‌زمینی کاهش می‌یابد
 
مدیر تنظیم بازار سازمان جهادکشاورزی استان همدان معتقد است صادرات تأثیر چندانی در بحث افزایش قیمت سیب‌زمینی نداشته و به خبرنگار ایسنا گفت: از نیمه دوم تیرماه با برداشت سیب‌زمینی همدان قیمت‌ها کاهش می‌یابد.
 
احد ظفری اظهار کرد: امسال به علت بارش‌های فروردین تاریخ کشت سیب‌زمینی همدان عقب افتاد و از طرفی استانهای گلستان و خوزستان با افت عملکرد مواجه شدند.
 
وی با بیان اینکه به محض اینکه برداشت سیب‌زمینی همدان آغاز شود بازار به تعادل می‌رسد، خاطرنشان کرد: بیشترین عامل گرانی سیب‌زمینی را تأخیر در کشت و آسیب دیدن مزارع می‌دانند هر چند در حال حاضر سیب‌زمینی استان از گلستان، گرگان و خوزستان تأمین می‌شود.
 
صادرات، قیمت سیب زمینی را به 10 هزار تومان رسانده
 
رئیس اتحادیه میوه و تره‌بار همدان نیز در این باره به خبرنگار ایسنا، با تأکید بر اینکه صادرات علت اصلی گرانی سیب‌زمینی است، گفت: صادرات این محصول باعث شده قیمت سیب‌زمینی بین 8000 تا 10 هزار تومان باشد.
 
محمد فامیل‌متقی با بیان اینکه سرما و بارندگی باعث عقب افتادن تاریخ برداشت محصولات کشاورزی همدان شده است، اظهار کرد: 70 درصد از سیب‌زمینی استان گلستان به علت سیل از بین رفته و این موضوع باعث کمبود سیب‌زمینی در بازار شده است.
 
وی با اشاره به اینکه استان همدان بزرگترین قطب تولید سیب‌زمینی کشور است، تصریح کرد: همدان یک پنجم سیب‌زمینی کشور را تولید می‌کند و استانهای اصفهان و اردبیل نیز تولیدات سیب‌زمینی دارند اما با صادرات مدیریت نشده و بازار داخل تأمین نشده، این محصول صادر می‌شود.
 
فامیل‌متقی با بیان اینکه هزینه‌های تولید محصولات کشاورزی نیز افزایش داشته است، افزود: کشاورزان هزینه‌های زیادی برای تولید می‌پردازند که این موضوع نیز در قیمت نهایی محصول تأثیرگذار است.
 
قیمت هر کیلو سیب زمینی باید 3000 تومان باشد
 
وی یادآور شد: براساس نظرات کارشناسان قیمت هر کیلوگرم سیب‌زمینی باید 3000 تومان باشد درحالیکه درحال حاضر بین 8 تا 10 هزار تومان به فروش می‌رسد که با توقف صادرات در هفته اول به 5000 تومان و بعد از آن به 4000 تومان خواهد رسید.
 
رئیس اتحادیه میوه و تره‌بار همدان با تأکید بر اینکه در بازار گرانفروشی نداریم، اعلام کرد: قدرت خرید مردم بسیار کاهش یافته است و منکر وجود گرانی نیستم اما گرانفروشی در بازار همدان نداریم.

/ایسنا

ارسال نظر

آخرین اخبار