مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان گفت: شرایط جنگل‎های استان گلستان نسبت به 10 ساله گذشته بسیار خوب است و تجدید حیات خوب و بی‎سابقه‎ای را شاهد هستیم.

توزیع سالانه یک میلیون نهال رایگان در گلستان

به گزارش گلستان ۲۴؛ جنگل‎ها را باید ریه زمین دانست و قطعاً زندگی‎ ما بدون یک ریه سالم خاکستری و بی‎روح خواهد شد.

اما جنگل‎ها به دلایلی چون افزایش روز‎افزون جمعیت، بهره‎وری‎ به عنوان منابع سوختی، تولید زغال، بهره‎وری از چوب، تبدیل مناطق جنگلی به اراضی، آتش‎سوزی، شیوع آفت‎ها و بیماری‎ها، فعالیت‎های صنعتی، تعلیف دام و ... در خطر قرار دارند و این موضوع باعث شد که طرح تنفس جنگل برای جنگل‎های کشور رقم بخورد.

 گرچه کارشناسان نسبت به این طرح انتقاداتی نیز دارند ولی قانون‎گذار به این نتیجه رسیده است که به مدت 10 سال از جنگل‎ها بهره‎وری نشود.

 

نابودی و تخریب چنین موهبت بزرگ الهی به ویژه در استان گلستان که پهنای بزرگی سرزمینی این استان را جنگل‎ها دربرگرفته خسارت‎های جبران ناپذیری خواهد داشت و قطعاً در زندگی نسل‎های آینده نیز اثر نامطلوبی می‎گذارد.

 از سویی حفظ و بهره‎وری درست جنگل‎ها به عنوان یک سرمایه ملی علاوه بر آنکه می‎تواند به ثروت‎آفرینی و جذب توریست و گردشگر ختم شود در بقای محیط‎زیست و کیفیت زندگی نیز نقش اساسی دارد.

اداره کل منابع‎طبیعی استان گلستان در راستای صیانت و حفاظت از جنگل‎های موجود و افزایش کیفیت آن گام‎هایی را برداشته و در این راستا اصحاب رسانه استان گلستان در قالب تور رسانه‎ای از ظرفیت‎های نهالستان‎های استان آشنا شدند.

همراه با کارشناسان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان از نهالستان «پالیزان» که در شهرستان علی‎آبادکتول قرار دارد بازدید کردیم.

 

این نهالستان در مساحت  هفت‎هکتار 25 نوع گونه درختی را پرورش می‎دهد.

*شرایط بهتر جنگل‎های گلستان

«ابوطالب قزلسفلو» در این خصوص وضعیت‎ جنگل‎های استان گلستان می‎گوید؛ شرایط جنگل‎های استان گلستان نسبت به 10 ساله گذشته بسیار خوب است و تجدید حیات خوب و بی‎سابقه‎ای را شاهد هستیم.

وی اعتقاد دارد با وجود تصور بسیاری از افراد جامعه که می‎گویند کیفیت جنگل‎های استان کاهش یافته براساس عکس‎های هوایی از برخی نقاط استان در طول 40 سال گذشته وضعیت  جنگل‎های استان ارتقاء یافته است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان به رمز چنین موفقیت‎ای اشاره می‎کند و یادآور شد: علاوه بر فعالیت‎های آبخیزداری که با سرعت بالایی در استان دنبال می‎شود در دهه‎های گذشته به موضوع خروج دام و جنگل‎کاری اهتمام داشتیم و با وجود خشکسالی‎ها با جنگل‎کاری و گونه‎های دست‎کاش توانستیم شرایط جنگل‎ها را بهبود ببخشیم.

*97 درصد مساحت گلستان عرصه‎های منابع طبیعی است

«علی احمدی» نیز در این بازدید یادآور شد:  97 درصد مساحت استان  گلستان را عرصه‎های منابع طبیعی تشکیل می‎دهند.

کارشناس اداره جنگل کاری منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان ادامه داد: اداره کل منابع طبیعی نهال خود را از دو بخش دولتی و خصوصی تأمین می‎کند.

احمدی بیان کرد: میزان نهال‎های تولیدی در بخش دولتی به صورت میانگین در طول یک سال 2 میلیون تا 3 میلیون نهال است و سالانه یک میلیون نهال خریداری و به شکل رایگان در اختیار مردم قرار می‎گیرد و  غرص می‎شود.

 

وی متذکر شد: ظرفیت خوبی برای تولید نهال داریم و استان گلستان یکی از قطب‌های تولید نهال کشور است.

کارشناس اداره جنگل‎کاری منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان به نهالستان پاریزان در علی‌آبادکتول  که یکی از نهالستان‎های بخش خصوصی است اشاره کرد و افزود: گونه‌های مختلف و متعددی را این نهالستان تولید می‎کند و  یکی از سیاست‌های آبخیزداری افزایش تنوع گونه‌ای در  نهالستان‎ها است.

احمدی بیان کرد: کلیه درختانی که در حوزه شمال جنگل‎های هیرکانی قرار دارند همه اینها در استان گلستان در بخش خصوصی و دولتی تولید می‎شود.

*تولید 54 نوع درخت در نهالستان‎های گلستان

وی تاکید کرد: تنوع درختان در نهالستان‎های استان به ۵۴ گونه رسیده است و نهالستان مرتعی نیز در مناطق شمال استان پرورش می‎یابد و نیم نگاهی به مرتعی در چنین نهالستانی انجام شده است.

کارشناس اداره جنگل کاری منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان افزود: نهالستان پلیزان در مساحت  هفت هکتار است و ۲۵ گونه درختی در این نهالستان تولید می‎شود.

احمدی بیان کرد: بسته به میزان اعتبارات که هر ساله در اختیار داریم و از محل صندوق ملی، صیانت و منابع استانی تامین می‎شود هر ساله نهال برای غرص خریداری می‎کنیم.

وی بیان کرد: در سال ۱۳۹۷  نزدیک به ۲۲۰ هکتار غرص نهال داشتیم و کشت این میزان درخت  از  محل اعتبارات صندوق توسعه  تامین شد.

کارشناس اداره جنگل کاری منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان یادآور شد: همچنین از منابع ملی و صیانت نیز ۱۲۰ هکتار توام با غنی‎سازی با بذر در شهرستان کردکوی و بخشی که دچار حریق شده بود اتفاق افتاد و خوشبختانه میزان سبزینگی آن ۷۰ درصد است و  با انجام عملیات واکاری به ۱۰۰ درصد خواهیم رسید.

به گزارش خبرنگار فارس؛ به طور قطع تنها کشت نهال در بخش‎های مختلف کافی نیست و آن چیزی که اهمیت دارد مراقبت از این نهال‎ها تا  تبدیل شدن به یک درخت تنومند است و مردم در این مسیر نقش‎به‎سزایی دارند.

در استان گلستان بالغ بر یک میلیون و 900 هزار نفر جمعیت وجود دارد و اگر فرهنگ درخت‎کاری را در جامعه توسعه دهیم و نسبت به منابع طبیعی که یک میراث برای همگان است اهتمام داشته باشیم فضای استان گلستان سبزتر از آن چیزی است که امروز می‎بینیم.

/فارس

ارسال نظر

آخرین اخبار