رئیس اتاق بازرگانی تهران گفت: حذف ۴ صفر از پول ملی کشور مفید است، اما مشروط به اینکه همزمان ساختار‌های اقتصادی نیز اصلاح شود

حمایت مشروط اتاق بازرگانی از حذف ۴ صفر پول

به گزارش گلستان ۲۴؛ مسعود خوانساری در نشست ماهانه اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی تهران افزود: اتاق و فعالان اقتصادی، از اقدام دولت در این زمینه استقبال می‌کند به ویژه عملاً در کشور از ریال استفاده نمی‌شد بلکه باعث سردرگمی و اشتباه محاسباتی می‌شد.

وی گفت: اگر همزمان با حذف 4 صفر اصلاح ساختار­ اقتصادی انجام نشود ممکن است بعد از چند سال، ​زمانیکه تورم به 20 یا 30 درصد رسید دوباره مجبور به افزایش صفر و پس از دوره‌ای هم مجددا حذف صفر شویم.

خوانساری افزود: بنابراین چاره‌ای جزء اصلاح ساختار‌های اقتصادی همزمان با این اقدام دولت نداریم.

رئیس اتاق بازرگانی صنایع، ­معادن و کشاورزی تهران همچنین از استمرار پرداخت ارز 4200 انتقاد کرد و گفت: همه روسای کمیسیون‌های مختلف اتاق، مخالف ادامه این روند هستند و پیشنهاد اعضا این­ است که دولت برای کمک به اقشار آسیب پذیر،​ از یارانه نقدی استفاده و ارز 4200 تومانی را نیز حذف کند.

خوانساری افزود: ارز 4200 تومانی خود به خود فساد آور است و باعث بی عدالتی در پرداخت آن به فعالان و همچنین رانت نیز می‌شود­ از سوی دیگر با ادامه پرداخت این ارز، ​ما شاهد افزایش قاچاق خواهیم بود.

وی اضافه کرد: از سوی دیگر با توجه به وضعیت نامناسب نظام توزیع، در عمل​ ارز 4200 تومانی به دست مصرف کننده نمی‌رسد بلکه عملاً قیمت‌ها بالاتر از حد­ متعارف در اختیار مصرف کننده قرار می‌گیرد.

عضو دیگر اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران هم گفت: حذف چهار صفر از پول ملی، پول ایران را در برابر ارز‌های جهانی قدرتمند نشان می‌دهد.

محمد لاهوتی در حاشیه نشست ماهانه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران درباره حذف 4 صفر از پول ملی افزود: این موضوع در دنیا تجربه شده است و در دهه‌های گذشته، آلمان و پس از آن ترکیه اقدام به حذف چند صفر از پول ملی خود کرد که نتیجه آن موفقیت آمیز بود.

وی اضافه کرد: بعنوان نمونه اگر یک دلار امروز را معادل 120 هزار ریال ایران در نظر بگیریم با حذف چهار صفر عملا یک دلار معادل 12 تومان ایران می‌شود.

لاهوتی گفت: البته حذف چهار صفر زمانی موفقیت آمیز خواهد بود که همزمان شاهد رشد اقتصادی و کاهش تورم باشیم که در غیر این صورت، ممکن است دوباره به جایگاه قبل برگردیم.

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران با بیان اینکه​، ​ریال در طول یکصد سال گذشته مورد اقبال جامعه ایرانی قرار نگرفت، افزود:​ تبدیل ریال به تومان همزمان با حذف چهار صفر، ​اقدام مثبتی به منظور همراهی با افکار عمومی و نظرات مردم در موضوع پول ملی است.

وی تصریح کرد: حذف چهار صفر به خودی خود باعث افزایش تورم و همچنین بالا رفتن قدرت خرید نمی‌شود و این مهم به مسائل دیگری بر می‌گردد، اما به هر حال این اقدام باعث تسهیل نقل و انتقالات پولی و آسان شدن عملیات حسابداری و همچنین کاهش هزینه‌های بانکی به ویژه در تولید صکوک بانکی خواهد بود چرا که هم اکنون هزینه تولید سکه بانکی بیشتر از ارزش همان سکه است.

/تسنیم

ارسال نظر

آخرین اخبار