رئیس مجلس: لایروبی خلیج گرگان از طریق وزارت نیرو و سازمان محیط زیست پیگیری می‌شود.

پیگیری مسائل و مشکلات گلستان در جلسه مشترک رئیس مجلس با نمایندگان و استاندار

به گزارش گلستان ۲۴؛ علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در این دیدار به موضوع لایروبی خلیج گرگان اشاره کرد و گفت: لایروبی این منطقه از طریق وزارت نیرو و سازمان حفاظت از محیط زیستپیگیری می‌شود.


علی لاریجانی از پیگیری و مذاکره فاینانس و سرمایه گذاری برای احداث راه آهن گرگان- مشهد هم خبر داد.


دکتر لاریجانی همچنین با تأکید بر اینکه باید ظرفیت‌های استان گلستان شناسایی شده و از سرمایه گذاران حمایت شود، عنوان کرد: یکی از مزیت‌های کشور ما نیروی برق خورشیدی است که باید اشکالات راه اندازی نیروگاه آن در گلستان برطرف شود.


وی با تأکید بر تقویت حوزه گردشگری افزود: وزارت میراث فرهنگی بعد از تشکیل می‌تواند در این حوزه کمک شایانی به استان گلستان که دارای ظرفیت‌های گردشگری بسیار است، داشته باشد.


استاندار گلستان هم در این جلسه با بیان اینکه سه سد گلستان برای احداث و تکمیل نیازمند ۲ هزار میلیارد تومان اعتبار است، گفت: در سیل اخیر ۵ هزار میلیارد تومان خسارت به دلیل نبود این سد‌ها به استان وارد شد که اگر هرچه سریع‌تر این طرح‌ها تکمیل نشوند با یک سیل دیگر، ۲۰ هزار میلیارد تومان خسارت به استان وارد می‌شود که می‌توان از فاینانس استفاده کرد.


هادی حق شناس افزود: ۵۰۰ هزار هکتار اراضی داریم که بخشی از آن‌ها که زهکشی شده بود آسیب ندید، اما ممکن است در سیل بعدی آسیب ببیند لذا هرچه سریع‌تر باید شرایط تکمیل این سد‌ها ایجاد شود.


وی با اشاره به اهمیت لایروبی ۴۵۰ کیلومتر از رودخانه‌های استان که تنها بخشی از آن انجام شده است، گفت: اگر این لایروبی انجام نشود سیل می‌آید و به جای عبور از رودخانه از اراضی مردم عبور می‌کند.


دکتر حق شناس ادامه داد: خلیج گرگان که ۴۰۰ کیلومتر مربع مساحت داشته و یک دهم دریاچه ارومیه است حدود ۲۰ درصد دچار خشکسالی شده و ریزگرد دارد که علت آن ایجاد سد نکارود بود که ضمن دادن حق آبه باید این خلیج نیز لایروبی شود تا مشکل خشکسالی آن برطرف شود و مشکل هزینه در این زمینه وجود ندارد بلکه محیط زیست مجوز لایروبی نمی‌دهد.


استاندار گلستان گفت: منطقه آزاد اینچه برون مزیت نسبی برای کشور دارد چرا که رابطه میان ایران و ترکمنستان را تقویت می‌کند و با توجه به ظرفیت مواد اولیه و خام می‌تواند صنایع تبدیلی را در این منطقه ایجاد کرد و کالا‌های تولید شده را به طرفِ ترکمنستانی فروخت.


حق شناس افزود: لایروبی خلیج گرگان برای جلوگیری از خشکسالی و بروز پدیده ریزگرد‌ها ضرورت دارد.

/باشگاه خبرنگاران

ارسال نظر

آخرین اخبار