امروز زیبایی نیمه‎جان زیارت حسرت را بر دل بسیاری از گردشگران و طبیعت ‎دوستان گذاشته و باعث آلام و دردهای زیادی از مسئولان دلسوز نظام از جمله مقام معظم رهبری شده است

اکران پرده آخر نابودی زیارت/ حرکت اسلوموشنی برخورد با مختلفان سرعت می گیرد

به گزارش گلستان ۲۴؛ شاید بتوان رشد زیرزمینی ‎ساخت و سازهای بدون مجوز را با چکش عدالت تخریب کرد ولی ساخت ‎و سازهای مجاز که به دلیل نبود قوانین در دهه‎ های گذشته شکل گرفته معمایی راز آلود برای آرایش خرابی ‎های بشری در دل طبیعت زیارت به وجود آورده است.

 

وقتی عصاره‎ای از زیبایی بی‎کران طبیعت در یک نقطه به نام زیارت جمع می‎شود ولع و طمع برای کانون‎های قدرت و ثروت به وجود می آید و این شد که زیارت در چنگ زمین‎خواری و کوه‎خواری قرار گرفت و ذره ذره این زیبایی رنگ باخت و جای خود را به ساختمان‎های کریه‎شکل شهری داد.

 

حال امروز زیبایی نیمه‎جان زیارت حسرت را بر دل بسیاری از گردشگران و طبیعت ‎دوستان گذاشته و باعث آلام و دردهای زیادی از مسئولان دلسوز نظام از جمله مقام معظم رهبری شده است.

 

گرچه در سال ‎های اخیر چنگال عدالت همچون عقابی برفراز کوه ‎های زیارت گسترده شده و بسیاری از زمین‎خواری ‎ها در شکار پنجه پرقدرت عدالت قرار گرفته اما این اتفاقات هنوز هم برای برخی از افراد درس عبرت نشده است.

 

برخی از این کانون‎ های قدرت قوانین را هم به سخره گرفتند و می ‎تازند و از انفال تا جایی که دستشان می‎ رسد، می ‎برند و متاسفانه حتی مجریان قانون هم در بند و تبصره‎هایی که سالیان گذشته وجود نداشته به دام افتادند.

 

برخی از متولیان با ترک فعل و عدم برخورد در هنگام شروع یک تخلف هزینه ‎هایی زیادی را برای اجرای قانون قلع و قمع بنا به وجود آورند و گرچه دیر هنگام و پس از آنکه هزینه‎های زیاد تخریب روی دست متولیان ماند اما برای جلوگیری از این تخلفات پلیس انفال در این منطقه با ابتکار دادستان مرکز استان گلستان شکل گرفت.

 

تیغ عدالت در برخورد با متخلفان زیارت کند شده است

حالا برای تخریب آثار وقیح برخی سودجویان دستگاه‎ های متولی با کمبود امکانات و مشکلات امنیتی روبه‎رو شدند یا لودر ندارند و یا اینکه مجوزهای قانونی و نیروی انتظامی برای قلع قمع به کندی می ‎رسد و این داستان سر دراز دارد، اکران صحنه نابودی زیارت را باید با موشکافی از لا به ‎لای بسترهای قانونی در دستگاه‎های اجرایی و شهرداری گرگان به پرده نمایش افکار عمومی کشاند.

 

در سال 1392 طرح جامع شهر گرگان به تصویب شورای عالی معماری و شهرسازی کشور رسید، این طرح که بنا بود افق اقدامات شهرداری گرگان در چشم انداز 1404 باشد از  محور زیارت تا آبشار در حریم شهر گرگان قرار گرفت و شهرداری گرگان در مورد این محور طرح تفصیلی ویژه برای تعیین تکلیف ساخت و سازهای موجود و هم چنین برنامه‎ های آتی آن ابلاغ کرد.

 

اما به نظر می رسد هزینه های زیاد تهیه این طرح ها تنها برای کلکسیون مدل های انباشته شهرداری مفید واقع شده و به گفته یکی از اعضای شورای شهر گرگان ساخت و سازها و دیوار کشی ها در گرگان از متر به هکتار رسیده چه برسد به اینکه شهرداری توان مقابله با متخلفان زیارت را داشته باشد.

 

از سویی در جلسه شورای شهر گرگان نیز یکی از اعضای شورای شهر عنوان می کند که شهرداری در مقابله و برخورد با متخلفان که دیوار کشی می کنند و ساخت بنای غیر مجاز دارند جایگاه قانونی ندارد.

 

به نظر می رسد تاکیدات معاون عمرانی استاندار گلستان در ابلاغ بودجه سال 97 شهرداری گرگان نیز برای اهتمام طرح تفصیلی شهر گرگان تا کنون بی فایده بوده است.

 

«میر محمد غراوی» در این جلسه به تهیه طرح تفصیلی شهر گرگان اشاره کرد و گفت: براساس این سند توسعه شهروندان در ساخت و سازها هدایت می‎شود و افق چشم‎انداز آن 10 ساله است.

 

از سویی دیگر به گفته «حسین ربیعی» عضو شورای شهر گرگان، شهرداری درآمد 50 میلیارد تومانی از طریق کمیسیون ماده 100 بدست آورده و شاید این مهم منجر به آن شده است که بساط بی قانونی در این محور برچیده نشود و جای سوال است که چرا تا کنون دستگاه قضائی نسبت به بررسی آرای کمیسیون ماده  100 شهرداری گرگان  اقدام نکرده است.؟

 

بر اساس طرح جامع محور زیارت تا آبشار بنا بود شهرداری گرگان از سال 92 قوانین و مقررات شهرسازی را در این محور اعمال کند، بر اساس این طرح هر نوع نقل وانتقال، تغییر کاربری و ساخت و ساز بدون اخذ مجوز از شهرداری ممنوع و در صورت مشاهده تخلف، موضوع از طریق کمیسیون ماده 100 و مراجع قضایی پیگیری می‎شود.

 

ماده 100 قانون شهرداری می‎گوید مالکین اراضی و املاک واقع در محدوده شهر یا حریم آن باید قبل از هر اقدام عمرانی یا تفکیک اراضی و شروع ساختمان از شهرداری پروانه اخذ کنند و در این راستا شهرداری می‌تواند از عملیات ساختمانی ساختمانهای بدون پروانه یا مخالف مفاد پروانه بوسیله مأمورین خود اعم از آنکه ساختمان در زمین محصور یا غیرمحصور واقع باشد، جلوگیری کند.

 

توسعه ساخت‎وسازهای غیرمجاز در گرگان منجر به آن شد که «هادی حق‎شناس»، استاندار گلستان هم تنها پس از دو ماه  تکیه زدن بر سکان استانداری گلستان نسبت به این مهم واکنش نشان دهد.

 

حق‎شناس در نهمین همایش و کارگاه آموزشی روابط عمومی دستگاه‎های اجرایی استان گلستان هر گونه تغییر کاربری و رای ماده 100 را تخلف دانست و تأکید کرد: در جلسه شورای تأمین تأکید کردم که به هیچ عنوان در کمیسیون ماده 100 با تراکم و تغییر کاربری موافقت نشود و اگر کسی این کار را انجام داد قطعاً بدانید که فردی پشت آن قضیه است، مگر تخلفات ساخت‎وساز غیرمجاز را چه کسی انجام می‎دهد؟!

 

استاندار گلستان معتقد است متأسفانه گاهی اوقات برخی مدیران دستگاه‎های اجرایی با تخلفات موافقت می‌کنند و مردم هم با مشاهده تخلف و ساخت‌وساز غیرمجاز یک فرد، خود را هم مستحق می‌دانند که چرا ما نتوانیم چنین کاری انجام دهیم.

 

زیارت دیگر مفهوم اولیه یک روستا را ندارد

در این خصوص با استاندار گلستان گفتگو کردیم، «هادی حق شناس»  در پاسخ به خبرنگاران گفت: بحث روستای اولیه زیارت دیگر آن معنا و مفهوم را ندارد و ساخت و سازهایی که قبل و بعد از روستای زیارت اتفاق افتاده قابل مقایسه با سطح خود روستای زیارت نیست.

 

استاندار گلستان ادامه داد: تصور من این است که یک خلعی وجود دارد و باید به این پرسش پاسخ داد که آیا قبل از روستا و پس از آن در حریم شهر گرگان است و شهرداری نسبت به این موضوع مسئولیت دارد؟ و یا دهیاری، مسکن و شهرسازی، امور اراضی و اداره کل راه و شهرسازی مسئول هستند.

 

تشکیل کمیته ای با محوریت اداره کل فنی استانداری به منظور برخورد با ساخت و سازهای غیر مجاز در زیارت

حق شناس بیان کرد: این عدم مسئولیت مستقیم منجر به آن شده که ساخت و سازهای عمده اتفاق بیفتد و پس از حساسیت مقام معظم رهبری جلسه ای در استان تشکیل شد و هیئتی از تهران به استان آمد و از منطقه زیارت بازدید داشت.

 

وی گفت: در هفته گذشته جلسه ای در استانداری تشکیل شد و مبنا این است که فعلاً کمیته ای با محوریت اداره کل فنی استانداری از همه دستگاه های اجرایی متولی در موضوع زیارت تشکیل شود و نمایندگان آنها در این کمیته عضو باشند.

 

استاندار گلستان افزود: این کمیته به شکل روزانه رصد خواهند داشت و با هر گونه ساخت و ساز به شکل روزانه برخورد خواهند کرد.

 

حق شناس بیان کرد: این تدبیر در حال حاضر شکل گرفته و امیدواریم از این به بعد برخورد درستی با متخلفان ساخت و ساز در محور زیارت شود و  تاکید داریم که دستگاه های اجرایی به کسانی که در گذشته با تخلف در این محور ساخت و ساز داشته هیچ گونه خدماتی ارائه نکنند و براساس تصمیمات دستگاه قضائی نسبت به این تخلفات رسیدگی شود.

 

از توقف ساخت چند شهرک در زیارت تا مخالفت استاندار با تغییر کاربری و رای کمیسیون ماده 100

وی گفت: دو سه شهرکی که در منطقه زیارت ساخته شده بنا است منابع طبیعی در عوض آن به آنها زمین بدهد و این ساخت و سازها ادامه پیدا نکند و همچنین مجوزهای بلندمرتبه سازی دریافت کرده بودند بنا شد این مجوزها حذف شود و از یک تا سه طبقه این ساختمان ها ارتفاع نداشته باشد.

 

استاندار گلستان بیان کرد: در جلسه شهرداری ها به شهرداران بیان کردم کاری کنید که هیچ پرونده ای به کمیسیون ماده 100 نرود و شهرداری از نظر من موفق است که پرونده در کمیسیون ماده 100 نداشته باشد و دهیاری موفق است که در کمیسیون ماده 99 پرونده ای نداشته باشد.

 

حق شناس افزود: در این سه ماه حضور خود تلاش کردم نه کمیسیون ماده 100 و نه کمیسیون ماده 5 اضافه بنا و نه تغییر کاربردی داده نشود و حتی بنا بود در هفته دولت بیمارستانی ساخته شود و گزارش شد که چند نهال در آن مکان بوده و اجازه کلنگ زنی را برای این پروژه ندادم و بیان کردم در فضای بازتر ساخت این بیمارستان در نظر گرفته شود.

/شبستان

ارسال نظر

آخرین اخبار