در حالیکه که کشور و گلستان با معضل بیکاری و مشکلات اقتصادی مواجه است توسعه و البته ایجاد زیرساخت‎های لازم برای صنعت گردشگری می‎تواند بحران اشتغال کشور را کمتر و به توزیع درآمد و افزایش درآمد دولت نیز کمک بسزایی کند.

ناکافی بودن زیرساخت‎ها برای توسعه صنعت گردشگری در گلستان

به گزارش گلستان ۲۴؛ امروزه صنعت جهانگردی و گردشگری به عنوان بزرگترین و متنوع‎ترین صنعت دنیا محسوب می‎شود کشور ما در ردیف 10 کشور برتر دنیا از نظر وجود جاذبه‎های گردشگری است ولی تاکنون نتوانستیم از این جایگاه شایسته حداکثر استفاده را داشته باشیم.

گلستان با دارا بودن قابلیت‎های مختلف از جمله جاذبه‎های تاریخی و طبیعی در کنار تنوع قومی و نژادی همیشه به عنوان استان هدف گردشگری در کشور قرار گرفته است با این وجود این استان هنوز در توسعه صنعت گردشگری که اتفاقأ یکی از محورهای مهم توسعه گلستان نیز محسوب می‎شود چندان شاهد رونق نبوده و نتوانسته جایگاه اصلی خود را به دست آورد.

*لزوم اطلاع‌رسانی دقیق در خصوص جاذبه‎های گردشگری گلستان/ بافت قدیمی به پارکینگ خودورهای شهروندان تبدیل شد

در همین رابطه یکی از شهروندان گرگانی نیاز به توسعه فرایند گردشگری در سطح استان به خصوص مرکز آن را امری لازم دانست و در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: هنوز بسیاری از اماکن و مراکز باستانی موجود در گرگان به مردم این شهر معرفی نشده و مردم  از وجود آن آگاه نیستند از این رو باید سازمان گردشگری برای اطلاع‌رسانی بیشتر برنامه‎ریزی داشته باشد.

امین یوسفی، هدایت مسافران و برقراری امنیت مراکز اقامتی گردشگری و فرهنگی را دو پارامتر مهم در توسعه گردشگری استان عنوان کرد و گفت: باید به بافت قدیمی و تاریخی شهر گرگان توجه بیشتری شود متأسفانه بافت قدیمی شهر به پارکینگی برای خودورهای شهروندان تبدیل شده است از سویی در بعضی از نقاط شهر که دارای بافت تاریخی هستند از جمله محله «شیرکش» که بافت آن تخریب شده با سیمان و مصالحی که متناسب این بافت نیست نسبت به ترمیم آن اقدام می‎شود، بافت تاریخی متعلق به دوران‎های قدیم است و برای حفظ و احیا آن به آیندگان باید ملاحظات بیشتری صورت گیرد.

وی بیان کرد: مهمترین مسأله‎ای که در گردشگری استان مورد غفلت واقع شده سواحل ماست ساحل بندرترکمن امکانات رفاهی و شرایطی که یک گردشگر را تشویق به اقامت در آن منطقه کند را ندارد و گردشگر نمی‎تواند این شهر و ساحل آن را به عنوان یک جاذبه گردشگری تلقی کند.

این شهروند گلستانی خاطرنشان کرد: نباید تنها به واسطه داشتن جاذبه‎های طبیعی و وجود جنگل‎های سرسبز، مسافران و گردشگران را به سمت این جنگل‎ها سوق دهیم بلکه لازم است اطلاع‌رسانی مناسبی در خصوص مکان‎های زیارتی و باستانی بیشتر انجام شود.

*اقامت 33 هزار نفر در اقامتگاه‌های بوم‌گردی گلستان

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان در خصوص رونق گردشگری در استان گفت: اساسأ برای رونق گردشگری در هر منطقه و کشور نیاز به یکسری اقدامات زیرساختی است این اقدامات شامل دو بخش خواهد بود یک بخش تأسیسات و فضاهای گردشگری، مراکز پذیرایی و اقامتی و بخش دیگر به اقدامات نرم‌افزاری و موضوعاتی که به معرفی ظرفیت‎های گردشگری استان باز می‎شود طی چند سال اخیر نیز اقدامات خوبی در توسعه فضاهای گردشگری اتفاق افتاد.

احمد تجری با اشاره به تعداد مراکز اقامتی در گلستان گفت: در استان 32 هتل و هتل آپارتمان، 130 خانه مسافر، 90 اقامتگاه بوم‌گردی وجود دارد که در مجموع ظرفیت اقامتی در سطح استان طی یک شب 85 هزار نفر می‎باشد.

وی با بیان اینکه توسعه گردشگری می‎تواند اشتغال مناسبی نیز برای استان فراهم کند، افزود: در اقامتگاه‌های بوم‌گردی که مورد استقبال گردشگران قرار گرفته طی 6 ماه نخست سال جاری ضریب اشتغال 100 درصدی را برای این مناطق به وجود آورده است با این وجود این نوع اقامتگاه‌ها درجه‌بندی هستند و بازدیدهای مشترک از سازمان صمت، اماکن، نیروی انتظامی و گردشگری انجام می‎شود.

قائم مقام اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان بیان کرد: گلستان در کنار مواهب خدادادی خوبی که در خصوص دشت،کوه، جنگل و دریا دارد یکی از ظرفیت‎های خوب استان در بحث اکوتوریسم است در 6 ماه اول سال 33 هزار نفر در اقامتگاه بوم‌گردی اقامت داشتند.

*نیاز به حضور بخش خصوصی در احیا و بازسازی بافت تاریخی گرگان/ ایجاد زیرساخت‎های گردشگری امری فرابخشی است

تجری بافت تاریخی گرگان را خاص‌ترین و پویاترین بافت تاریخی ایران عنوان کرد و گفت: بافت تاریخی به لحاظ گستردگی ابنیه و ساختمان‎ها و جاذبه‎های متعدد، برای تملک، احیا و بازسازی آن از لحاظ اعتباری سقف بالایی را نیاز دارد.

وی اضافه کرد: برای احیا و بازسازی بافت تاریخی نیاز به حضور و مشارکت بخش خصوصی و دولتی در کنار هم داریم این اتفاق در سایر کشورها رخ داده و اتفاقأ موفق نیز عمل شده است.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان خاطرنشان کرد: به سرمایه‎گذارانی که به بافت تاریخی ورود پیدا کرده‎اند تسهیلات با کارمزد 6 درصد تعلق می‎گیرد.

تجری با بیان اینکه ایجاد زیرساخت‎های گردشگری یک اقدام فرابخشی است، گفت: گلستان ظرفیت‎های مختلفی در حوزه گردشگری دارد با توجه به اینکه اساسأ یکی از محورهای توسعه استان گردشگری است باید تمام دستگاه‌ها دست به دست هم دهند تا شاهد ساماندهی ظرفیت‎های گردشگری استان باشیم.

وی اذعان کرد: زمانی که موضوعی به عنوان محور توسعه استان انتخاب می‎شود باید تمام دستگاهای اجرایی در آن مسیر ورود پیدا کنند.

* ایجاد زیرساخت‌های گردشگری می‎تواند بحران اشتغال کشور را کمتر و به توزیع درآمد و افزایش درآمد دولت نیز کمک بسزایی کند

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان در ادامه به برنامه‎های مهم که در روز پنجم مهر ماه مصادف با روز جهانی گردشگری در سطح استان برگزار خواهد شد، گفت: بازدید رایگان از تمام موزه‎های سطح استان، اهدای گل و بسته‎های تبلیغاتی به مسافرانی که از حمل و نقل ریلی استفاده می‎کنند، تخفیف 30 درصدی جامعه هتل‎‎داران استان و برگزاری دور‎ه‎های آموزشی رایگان برای تمام مخاطبان جامعه گردشگری از جمله برنامه‎های مهم در هفته گردشگری استان محسوب می‎شود.

براساس این گزارش اگر چه صنعت گردشگری در اکثر کشورهای توسعه‌یافته اشتغال و درآمد فراوانی را برای آن کشور به ارمغان می‎آورد اما در کشور ما و طبق آمار صنعت گردشگری تنها نیم درصد از اشتغال را به خودش اختصاص داده است. در حالیکه که کشور و گلستان با معضل بیکاری و مشکلات اقتصادی مواجه است توسعه و البته ایجاد زیرساخت‎های لازم برای این صنعت پول‌ساز می‎تواند بحران اشتغال کشور را کمتر و به توزیع درآمد و افزایش درآمد دولت نیز کمک بسزایی کند.

/فارس

ارسال نظر

آخرین اخبار