سفر رییس سازمان اوقاف و امور خیریه به گلستان در سکوت خبری، تحویل ۵۰۰ خانه نوساز به سیل‌زدگان، آغاز فصل صید ماهیان استخوانی، کشف ۶۵۰ کیلو مواد مخدر، برپایی نمایشگاه ادوات کشاورزی و برگزاری سومین جلسه رسیدگی به پرونده کلاه‌برداری بزرگ پرهام از مهمترین رویدادهای خبری هفته گذشته استان بود.

گلستان در هفته‌ای که گذشت

به گزارش گلستان ۲۴؛ روز چهارشنبه گذشته بهره‌برداری متمرکز از ۵۰۰ خانه نوساز در مناطق سیل زده استان گلستان در روستای " قانقرمه" شهرستان آق قلا با حضور علی‌رضا تابش رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی آغاز شد.

برای بهره‌برداری از این تعداد خانه نوساز در گلستان ۴۱۰ میلیارد ریال اعتبار کم بهره با دوره بازپرداخت طولانی از سوی بانک‌های عامل به سیل زدگان پرداخت شد؛ همچنین تا این روز کار تعمیر  ۱۳ هزار و ۶۰۰ واحد مسکونی با هزینه کرد یک هزار و ۷۸۰ میلیارد ریال به پایان رسید.

گفتنی است در سیل گلستان افزون بر ۲۱ هزار و ۱۰۰ واحد مسکونی استان خسارت دید که ۱۴ هزار و ۴۱ خانه در ۵۰۰ روستا و بقیه در شهرهای آق قلا، گمیشان، سیمین شهر و گنبدکاووس بود.

برای شتاب بیشتر در روند تعمیر و نوسازی ساختمان های مسکونی خسارت دیده از سیل گلستان، دو ستاد معین از استان های خراسان رضوی و گیلان به ترتیب در گنبدکاووس و گمیشان مستقر بوده و مشغول ارایه خدمات هستند.

علیرضا تابش در سفر به آق قلا اعلام کرد که ساخت و ساز در مناطق سیل‌زده گلستان به نسبت سایر مناطق سیل‌زده کشور عقب‌تر است. 

صید ماهیان استخوانی از ۱۵ مهرماه در دریای خزر آغاز و به مدت شش ماه ادامه خواهد داشت.

معاون صید و بنادر ماهیگیری شیلات گلستان اظهار داشت: امسال یک هزار و ۴۲۰ صیاد در قالب ۲۱ شرکت تعاونی و به روش صید پره در دو منطقه میانکاله و گمیشان اقدام به صید ماهیان استخوانی خواهند کرد.

محسن یحیایی بیان کرد: صیادان به کمک ۷۴ فروند شناور تور و طناب ریز و ۵۷ شناور موتوری، تور پره را داخل آب انداخته و به کمک ۶۷ تراکتور تورها را به ساحل می کشند.

گونه های هدف صید به طور عمده شامل گونه های ماهیان سفید، کفال، کپور، کلمه و شگ ماهی است.

پارسال ۸۱۱ تن ماهی استخوانی از آبهای گلستان صید شد که از این میزان ۲۲۳ تن ماهی سفید، ۵۲۹ تن ماهی کفال، ۲۱ تن ماهی کپور و ۳۸ تن سایر ماهیان بود.

 

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گلستان اعلام کرد که ۴۹ پروژه شامل احداث هتل و مهمانپذیر، مراکز پذیرایی و اقامتی بین‌راهی و مجتمع‌های گردشگری باهزینه سه هزار میلیارد ریال در گلستان آماده بهره‌برداری است.

ابراهیم کریمی گفت: این پروژه‌ها که با بهره‌برداری از آن برای ۵۰۰ نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم فرصت شغلی ایجاد می‌شود، ۲۱ آبان امسال با حضور وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به بهره‌برداری می رسد.

فرمانده انتظامی گلستان همزمان با هفته گرامی‌داشت نیروی انتظامی با حضور در خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز گرگان اظهار داشت: در ۶ ماه نخست امسال ۴.۵ تن مواد مخدر توسط پلیس گلستان از ۱۱ باند قاچاق کشف شد که این میزان کشفیات نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۱ درصد رشد داشت.

سرتیپ دوم ستاد روح الامین قاسمی گفت که در آخرین مورد کشفیات همین هفته (گذشته) ۶۵۰ کیلوگرم مواد مخدر شامل تریاک و حشیش از داخل یک دستگاه خودرو سمند در گرگان کشف و ضبط شد. 

وی با تاکید بر ضرورت همراهی همه دستگاه ها در تامین امنیت گفت که توسعه امنیت در راستای جامعه محوری و مردم مداری راهبرد پلیس است.

سردار قاسمی اظهار داشت: از جمله عوامل موثر در تولید، حفظ و گسترش امنیت، رسانه ها هستند که با اطلاع رسانی به موقع و درست نقش مهم و بی بدیلی در گسترش و احساس امنیت ایفا می کنند.

 

سومین جلسه دادگاه علنی رسیدگی به پرونده کلاهبرداری لیزینگ خودرو معروف به پرهام امروز در اوایل هفته گذشته به ریاست قاضی حجت‌الاسلام محمدرضا مزیدی و با حضور ۳ متهم اصلی پرونده و تعدادی از شاکیان در ساختمان دادگاه تجدیدنظر استان در گرگان برگزار شد.

پرونده موسوم به لیزینگ خودرو شرکت پرهام آزادشهر ۲ هزار و ۸۰۸ شاکی در گلستان و استان سیستان و بلوچستان دارد که متهمان افزون بر یک هزار و ۵۶ میلیارد ریال در گلستان و یک هزار و ۶۳۷ میلیارد ریال در سیستان و بلوچستان کلاهبرداری کردند که به همه این شکایت ها در گلستان رسیدگی می شود.

این پرونده ۳۳ هزار صفحه و ۲۶۰ جلد دارد که حداکثر در هشت نشست در روزهای یکشنبه و چهارشنبه هر هفته با طرفیت اتهام مهدی و نادر قوانلو و سید احمد میرمحمدی ۳ متهم اصلی پرونده با موضوع اخلال در نظام اقتصادی رسیدگی خواهد شد.

معاون حمل و نقل اداره‌کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گلستان گفت که تاکنون ۱۵۰ اتوبوس از پایانه های مسافربری استان برای انتقال زائران در عراق و راهپیمایی اربعین، راهی مرز مهران در استان ایلام شد.

ایوب میرشاهی اظهار داشت: عملیات جابجایی زائران گلستان تا پایان راهپیمایی بزرگ اربعین ادامه خواهد داشت.

به گفته وی سال قبل ۵ هزار گلستانی از ظرفیت اتوبوس برای اعزام به مرز مهران و حضور در راهپیمایی بزرگ اربعین استفاده کرده بودند.

معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای گلستان، استقرار سه گروه راهداری با ۲۷ نفر در مهران و همدان برای مدیریت ناوگان مسافری و راهنمایی زائران از ۲۳ تا ۲۹ مهر و ایجاد کشیک ۲۴ ساعته در پایانه‌های مسافربری گرگان و گنبدکاووس را از دیگر خدمات این اداره کل در ایام اربعین حسینی اعلام کرد.

پانزدهمین نمایشگاه تخصصی ماشین‌های کشاورزی، تجهیزات و سیستم‌های آبیاری گلستان با حضور ۸۰ شرکت داخلی و خارجی عصر سه‌شنبه گذشته با حضور معاون امور زراعی وزیر جهادکشاورزی در محل نمایشگاه های بین‌المللی گرگان آغاز به‌کار کرد.

در این نمایشگاه ۸۰ شرکت از جمله ۳۸ شرکت در بخش ماشین آلات، ادوات کشاورزی و پهپاد، ۳۱ شرکت با زمینه فعالیت تجهیزات و سیستم های آبیاری و ۴ مشارکت کننده در بخش حامیان دولتی  از ۱۶ استان و نمایندگانی از ۳ کشور جهان حضور دارند.

مهار آتش در سطح پنج هکتار از مراتع منطقه حفاظت شده جهان نمای گرگان؛ سفر رییس سازمان اوقاف و امور خیریه به گرگان در سکوت خبری و بدون اعلام به رسانه ها؛ ضدعفونی کامل سایت میگوی گمیشان؛ تخلیه بخشی از آب سدهای گلستان به منظور انجام تعمیرات و بازدیدهای دوره ای و وقوع دو زلزله با قدرت بالای چهار ریشتر در نوکنده از دیگر رویدادهای هفته گذشته استان بود.

همچنین در این هفته ۱۲ نفر دیگر از جان باختگان حادثه رانندگی در محور اینچه برون - گنبد از طریق آزمایش پیشرفته دی ان ای دندان تعیین هویت شدند. 

در این حادثه ۱۵ نفر کشته (کاملا سوخته) و ۱۸ نفر مصدوم شده بودند.

برگزاری هفته ششم کورس سوارکاری پاییزه آق قلا با یک میلیارد دو ۵۰۰ میلیون ریال جایزه نقدی و اختصاص یک هزار میلیارد ریال اعتبار برای احداث شبکه زهکشی دشت گمیشان به منظور پیشگیری حوادث احتمالی ناشی از بارندگی‌های شدید از دیگر خبرهای هفته گذشته استان گلستان بود.

هفته گذشته جانشین فرماندهی انتظامی گلستان بدون اشاره به آمار دقیق گفت که ۴۰ درصد فوت شدگان سوانح رانندگی استان موتورسواران هستند. 

در این هفته یک دستگاه سی تی اسکن به ارزش ۱۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال با احتساب ارز ۴۲ هزار ریالی به بیمارستان رسول اکرم (ص) کلاله اختصاص یافت. 

همچنین کنترل خشونت در گلستان برای نخستین بار به میزان دو میلیارد ریال اعتبار گرفت تا این طرح روال نظام‌مندتری به خود گیرد. 

/ایرنا

ارسال نظر

آخرین اخبار