تالاب،‌ برکه طبیعی یا مصنوعی با خدمات متعدد و بی‌شمار در اکوسیستم است که حفاظت و نگهداری مناسب آن از جهات مختلف اهمیت شایانی دارد.

نقش کم تالاب های گلستان در رونق گردشگری

به گزارش گلستان ۲۴؛ از دیگر سو تالاب ها نقش بسزایی در توسعه گردشگری و تقویت بنیه اقتصادی مناطق پیرامونی دارند که این مهم تاکنون در استان گلستان کمتر مورد توجه بوده است.
بر اساس تعریف کنوانسیون رامسر 'تالاب شامل باتلاق ها، لجنزارها، آب های طبیعی و مصنوعی اعم از دائمی یا موقت که آب های شور یا شیرین یا تلخ در آن به صورت راکد یا جاری یافت می‌شود و از جمله شامل آبگیرهای دریایی است که عمق آن ها در پایین ترین حد جزر از 6 متر تجاوز نکند'.
آلماگل، آلاگل، آجی گل و گُمیشان جزو تالاب های بین المللی و صوفی کم تالاب ملی در پهنه جغرافیایی استان گلستان است.
تالاب ها به عنوان مناطقی بکر و دست نخورده شناخته می شوند و این صفت خاص باعث شده مردم علاقه مند باشند تالاب ها به عنوان منبعی طبیعی برای نسل های آینده حفظ شود.
در سال های اخیر سودجویی آزمندانه پا به پای گسترش جوامع انسانی افزایش یافته و بدون توجه به خسارتی که در طولانی مدت حاصل می شود، خشکاندن و اجرای طرح های توسعه در تالاب ها نیز گسترش یافت و نمونه هایی از آن در گلستان هم قابل مشاهده است.
از جمله طرح هایی که می تواند زمینه معرفی بیشتر تالاب ها به مردم و بهره برداری صحیح از این جاذبه طبیعی را فراهم کند، رونق دادن اجرای طرح های مرتبط با جذب گردشگری است.
پیاده روی در حاشیه تالاب، قایق سواری، ماهیگیری، شکار و مشاهده اجتماعات گیاهان مردانی و چشم اندازهای تالابی اگر با سرمایه گذاری برای فراهم شدن زیرساخت های مورد نیاز همراه شود می تواند درآمد سالانه قابل توجهی را برای منطقه به خصوص جوامع محلی ساکن حاشیه تالاب ها به همراه داشته باشد.
در حال حاضر به جز آلماگل آن هم به صورت محدود از دیگر تالاب های گلستان به جز استفاده های جنبی مانند آب، شکار و یا صید استفاده دیگری نمی شود و امکانات تفرجگاهی برای آنان مشخص نشده است.
کنترل سیلاب ها، بهبود کیفیت آب، غنی کردن لایه های آبده زمین، تثبیت جریانات آب نهرها و رودخانه ها و فراهم کردن امکان زیست حیات وحش از جمله کارکردهای مهم تالاب ها به شمار می روند.
در دهه های اخیر اطلاعات مربوط به اهمیت اکولوژی تالاب ها در حال افزایش است و هر چه تحقیقات بر روی تالاب ها بیشتر انجام می شود، گوشه های تاریک و ناشناخته ارزش های تالاب ها روشن و شناخته تر می گردد.
شاید در گذشته اهمیت تالاب ها فقط به محلی برای ذخیره آب محدود می شد اما امروزه گسترده این کاردکردها بیشتری شده و اهمیت ویژه تالاب ها در ارتباط با زیستگاه های پرندگان و حیات وحش نیز به آن افزوده شده است.
تالاب ها به عنوان یکی از مهمترین زیستگاه‌‌‌های طبیعی جهان نقش زیادی در دوام بقای حیات وحش، تامین آب شیرین و حفظ تعادل زیستی دارند و با توجه به نیاز فزاینده و کاهش زیستگاه‌‌‌های پرندگان مهاجر و محل‌‌‌های مناسب برای تخم‌‌‌ریزی ماهی‌‌‌ها، ارزش تالاب های موجود به مرور زمان بیشتر شده است.
حفظ این سیستم های پیچیده اکولوژیک و سود جستن از منابع بی شمار اقتصادی، تفرجگاهی و ژنتیکی در گرو مطالعه و شناخت دقیق هر تالاب است و بدون اندیشیدن به محیط زیست، بهبود و ارتقای کیفیت زندگی انسان ها در چارچوب هر گونه هدف بهره وری از طبیعت امکان پذیر نخواهد بود.
تصاویر آرشیوی خبرگزاری جمهوری اسلامی به مناسبت روز جهانی تالاب ها در ستون عکس ایرنا قابل دیدن است.
تالاب گمیشان در دوره پرآبی نیز از جمله این عکس ها است که دیدن آن به خوانندگان توصیه می شود.

ایرنا

ارسال نظر

آخرین اخبار