نابودی آثار تاریخی به معنای از دست دادن دانش‌ها و اطلاعات بشر است، اخیراً پس از سال‌ها انتظار در نهایت سکوت خبری، مقبره «ملا رضای استرآبادی» از علما قدیمی گرگان بازسازی شد.

بازسازی مقبره رئیس العلماء استرآباد

به گزارش گلستان ۲۴؛ نابودی آثار تاریخی به معنای از دست دادن دانش‌ها و اطلاعات بشر است، اخیراً پس از سال‌­ها انتظار در نهایت سکوت خبری، مقبره ملارضای استرآبادی از علما قدیمی گرگان بازسازی شد، در این راستا برای آشنایی با مزار و شخصیت نامبرده به سراغ محمد انصار از پژوهشگران استان گلستان رفتیم.

نویسنده کتاب محله سبزه مشهد گرگان گفت: در حوالی ورودی مصلی «درب سرچشمه» مقبره‌هایی داشت که یکی از آنها، مقبره ملامحمدرضا استرآبادی امام جماعت مصلی و معروف به رئیس‌العلما بود. به گفته مورخین قدیمی این مقبره، مطاف عام و خاص است. پس از انقلاب اسلامی این مکان، در حریم مصلی نمازجمعه واقع شد و مقبره در داخل اتاقکی در بسته قرار گرفت. تا اینکه پس از تذکرات علما و بازماندگان آن مرحوم، این مقبره ، بازسازی شد.

محمد انصار درباره بنای قدیمی مقبره گفت: مقبره رئیس العلماء پنجره‌ای چوبی به سمت محله سرچشمه با یک متر و نیم عرض و دو متر طول تقریبی داشت، در گذشته، مردم از پشت آن فاتحه‌ای برای آن شهید می‌خواندند. قرآن‌هایی برای این مکان وقف شده بود که نمونه‌ای از آن، اکنون در قدمگاه امام حسن عسکری (ع) موجود است.

انصار درباره شخصیت ملارضای استرآبادی گفت: ایشان در روستای فوجرد به دنیا آمد اما بعداً به گرگان آمد و در محله سرچشمه زندگی می‌کرد. علوم دینی را در عتبات عالیات فرا گرفت، سرانجام در اغتشاشات سال 1244 شمسی به شهادت رسید، علامه امینی در کتاب شُهَداءُ الفَضیلَة از ایشان به بزرگواری یاد می‌کند، بازماندگان ایشان با فامیلی شهیدی در گرگان مشهور هستند که برخی از آنها قبل از انقلاب،  امام جماعت و متولی مصلی و مدرسه صالحیه گرگان بودند.

نویسنده کتابشناسی استان گلستان تأکید کرد: از دیگر مقبره‌های مصلی، مقبره شیخ محمدباقر فاضل استرآبادی از علما دوره مشروطیت بود که او همانند رئیس‌العلما در محله سرچشمه زندگی می‌کرد و در مصلی مدفون شد، اما اکنون اثری از مقبره او نیست.

/فارس

ارسال نظر

آخرین اخبار