حجت الاسلام سلیمانی فرد گفت: ۳۰ هزار رقبه در استان گلستان در اختیار متولیان و امنای موقوفات است و به شکل مردمی اداره می شود.

۳۰ هزار رقبه در گلستان توسط مردم اداره می شود

به گزارش گلستان ۲۴؛ «حجت الاسلام روح الله سلیمانی فرد» امروز(پنجشنبه ۲ آبان) در نشست خبری با اصحاب رسانه استان گلستان، وقف را یک سنت ممتاز حسنه برشمرد و اظهار کرد: پیش از اسلام وقف به شکل مختلف انجام می شد ولی با طلوع اسلام وقف ماندگار به وجود آمد.

 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان گلستان ادامه داد: از مصادیق اعظم صدقه جاریه وقف است، وقف در گذر تاریخ جاودان و ماندگار می ماند.


حجت الاسلام سلیمانی فرد متذکر شد: در استان گلستان ۵ هزار و ۵۰۰ موقوفه در قالب ۶۷ هزار رقبه با نیات اجتماعی، فرهنگی و مذهبی وجود دارد و از نظر تعداد موقوفات جزو چهار استان برتر کشور به شمار می رویم.

 

وی گفت: در دوران پهلوی به موقوفات خیانت شد و با پیروزی انقلاب اسلامی و پس از گذشت ۷۰ روز از پیروزی انقلاب شاهد آن بودیم که امام خمینی(رحمه الله علیه) در فتوایی بیان داشتند که موقوفات باید بازگردد و لذا مجلس در آن زمان قانونی در قالب اصلاحات ارضی مصوب کرد و املاک موقوفه در تصرف  اشخاص باز گردانده شد.


مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان گلستان با بیان اینکه  ۳ هزار و ۷۰۰ مکان مذهبی که در استان گلستان وجود دارد، یادآور شد: از مجموع ۲ هزار و ۷۰۰ مسجد در استان، ۳۳ درصد  از طریق واقفان وقف در انقلاب اسلامی ساخته شده و در اختیار عموم مسلمانان قرار گرفته است.


حجت الاسلام سلیمانی فرد تاکید کرد: از جهت نوع کاربری موقوفات، ۳۷ هزار و ۴۴۶ رقبه متصرفی است و توسط ادارات و امور خیریه در استان اداره می شود.


وی بیان کرد: ۳۰ هزار رقبه در اختیار متولیان و امنای موقوفات است و مستقیم توسط مردم و امنایی که دارای شرایط بودند اداره می شود.

 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان گلستان خاطرنشان کرد: از مجموع ۳۷ هزار و ۴۴۵ رقبه که اداره آن در اختیار اوقاف استان است،  ۲۸ هزار و ۴۴۰ رقبه با کاربری مسکونی و یک هزار و ۵۹۱ رقبه با کاربری تجاری است.


حجت الاسلام سلیمانی فرد با بیان اینکه ۱۳۲ اداره و دستگاه های اجرایی مستأجر موقوفات هستند، افزود: ۱۳۳ مدرسه و مرکز آموزش عالی در استان موقوفه هستند.


وی گفت: ۷ هزار و ۳۰۶ موقوفه با کاربری کشاورزی در سطح استان گلستان وجود دارد که نزدیک به ۶ هزار هکتار اراضی کشاورزی در استان را شامل می شود.


مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان گلستان به وجود ۱۳۰ روستای موقوفه اشاره کرد و ابراز داشت: ۱۷ موقوفه اقامتی در استان وجود دارد و ۷۹ مرکز پزشکی و بهداشتی در سطح استان وقفی است و در بخش سلامت فعالیت می کنند.

/شبستان

ارسال نظر

آخرین اخبار