بخشی از پارک ملی گلستان واقع در شهرستان گالیکش به همت موسسه سبزگامان دکتر غلامعلی بسکی گنبدکاووس و با مشارکت برخی ادارات و نهادهای گالیکش از جمله فرمانداری، بخشداری و دهیاران لووه و نیز شهرداری صادق‌آباد این شهرستان از وجود زباله پاکسازی شد.

بخشی از پارک ملی گلستان از زباله پاکسازی شد

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از پایگاه اطلاع رسانی فرمانداری گالیکش، در پاکسازی بخشی از طبیعت پارک ملی گلستان که دیروز جمعه سوم آبان و در محل چشمه گلستان این پارک زیبا در حوزه شهرستان گالیکش برگزار شد، علاوه بر تعدادی از اعضای تشکل مردم‌نهاد سبزگامان دکتر بسکی و برخی فعالان محیط زیست، فرماندار و تعدادی از مسوولان این شهرستان نیز حضور داشتند.

فرماندار گالیکش درحاشیه پاکسازی بخشی از پارک ملی گلستان درسخنانی با ناکافی دانستن زیرساخت‌های لازم برای پاکسازی و جمع‌آوری زباله‌ها از جمله سبدهای زباله و تابلوهای فرهنگی و هشدار دهنده به شهروندان برای نریختن زباله در طبیعت و محیط زیست پارک، اظهار داشت که متولیان پارک ملی بایستی برای رفع کمبودها تلاش و برای ریخته نشدن زباله در آن، فرهنگ سازی کنند.

حسین مایلی با قدردانی از حضور فعال سمن‌ها و مردم در برنامه پاکسازی بخشی از طبیعت پارک ملی گلستان از زباله، گفت: این مشارکت و همکاری فعالان محیط زیست، گروه‌های مختلف مردم و ادارات و نهادها با یکدیگر، تاثیر زیادی برای اشاعه فرهنگ حمایت و حفاظت از منابع طبیعی و محیط زیست به همراه دارد.

وی ابراز امیدواری کرد که با نصب سطل‌ها و مخازن زباله بیشتر در فواصل معین در محور پارک ملی گلستان و نیز استراحتگاه‌های آن دیگر شاهد ریخته شدن زباله در این پارک زیبا نباشیم.

پارک ملی گلستان قدیمی ترین پارک ملی ثبت شده در ایران و پناهگاهی کم‌نظیر برای حیات وحش است که ۱۳۵۰ گونه گیاهی و ۳۰۲ گونه جانوری از جمله نیمی از گونه‌های پستانداران ایران را در حدود ۹۰۰ کیلومتر مربع گستره خود جای داده و به همین دلیل به عنوان ذخیره‌گاه زیست‌کره در میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

پارک ملی گلستان بدون تردید ارزشمندترین منطقه ایران چه از لحاظ کمیت و چه از نظر تنوع زیست جانوری و گیاهی است و تنوع زیستی این پارک حتی فراتر از برخی کشورهای اروپایی است که صدها برابر این پارک وسعت دارند.

پارک ملی گلستان از بهترین زیستگاه‌های پستانداران بزرگی چون پلنگ، خرس قهوه‌ای، گرگ، وشق، مرال، شوکا، گوسفند وحشی و بز وحشی، آهوی ایرانی و گراز است و به ویژه به خاطر جمعیت فراوان قوچ و میش اوریال معروف است.

گلستان در سال ۱۳۵۴ نخستین پارک ملی ایران شد که در فهرست میراث جهانی یونسکو به عنوان یکی از ۵۰ ذخیره گاه زیست محیطی کره زمین به ثبت رسیده است.

بیشتر گستره پارک در استان گلستان، حدود ۳۴ درصد آن در استان خراسان شمالی و بخش ناچیزی نیز در استان سمنان قرار دارد.

شهرستان گالیکش با  افزون بر ۶۳ هزار نفر جمعیت در شرق گلستان واقع است.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار