طرح تفکیک زباله از مبدا در شهر گرگان بارها با شکست مواجه شده است؛ اما کارشناسان می گویند با واگذاری قرارداد به چند پیمانکار و طرح تشویقی، این طرح موفق خواهد شد.

طلسم تفکیک زباله از مبدا در گرگان

به گزارش گلستان24؛مدیریت زباله یکی از حیاتی‌ترین کارهایی است که روزانه در هر شهری انجام می‌شود و بر همین اساس طرح تفکیک زباله از مبدأ هم در سال­ های اخیر بسیار مورد توجه مدیران شهری قرار گرفت.

این طرح که با هدف جداسازی مواد از یکدیگر و به منظور جلوگیری از آلودگی بیشتر طبیعت، برنامه ریزی شده بود که در شهری مانند گرگان هنوز به درستی اجرا نشده است.

از پیشینه این طرح با جستجو در رسانه های استان تنها به گلایه شهروندان و وعده های مسئولان می رسیم و در عمل می بینیم که اقدامی انجام نشده است.

طرح تفکیک زباله از مبدأ سال ۸۷ با انتخاب پیمانکار از سوی شهرداری گرگان آغاز شد که در یک دوره کوتاه‌مدت یک‌ساله با شکست مواجه شد. پس از آن بار دیگر مسئولان شهری سال ۹۲ کمر به اجرای این طرح بستند اما این بار هم تفکیک زباله از مبدا موفق ظاهر نشد شاید به همین خاطر است که رئیس کمیسیون گروه خدمات شهری، فضای سبز و زیست شهری شورای اسلامی شهر گرگان از واگذاری این طرح به سازمان پسماند خبر می دهد و می گوید: قرار بود در قرارداد جدید پیمانکارانی که در حوزه خدمات شهری و جمع آوری زباله فعالیت دارند کار تفکیک زباله از مبدا را هم انجام دهند اما سازمان پسماند استان مسئولیت این کار را بر عهده گرفت.

 

واگذاری طرح تفکیک زباله از مبدا

علی اصغر یوسفی در گفتگو با خبرنگار مهر از موفق نبودن این طرح در دفعات گذشته یاد می کند و می گوید: امیدواریم سازمان پسماند در این حوزه موفق شود زیرا با اجرا طرح تفکیک زباله از مبدا بخشی از هزینه­ های شهرداری هم کاهش می یابد. برای جلوگیری از رانت و دادن قدرت به یک شرکت باید طرح تفکیک زباله از مبداء در هر شهر به دو یا چند پیمانکار واگذار شود

از آنجایی که در شرح وظایف سازمان پسماند، برنامه‌ریزی برای تفکیک زباله در مبدا با هدف تولید و ایجاد ارزش افزوده برای پسماند و بهبود کیفیت زباله ورودی به طرح‌های تولیدی کمپوست گنجانده شده است واگذاری طرح تفکیک زباله از مبدا شهر گرگان به سازمان پسماند استان منطقی به نظر می رسد موضوعی که مدیر عامل سازمان پسماند استان گلستان هم آن را تائید می کند و می گوید: با توجه به هزینه بر بودن این طرح برای شهرداری ها، تفکیک زباله تمام شهرهای استان توسط این سازمان انجام می شود.

اجرای طرح تفکیک زباله در شهرو روستاهای استان

محسن سمیعی از حمایت استاندار گلستان برای اجرایی شدن این طرح در استان خبر می دهد و می افزاید: تفکیک زباله از مبدا، مدت­هاست که ناتمام رها شده است به همین خاطر سازمان پسماند برای اجرایی کردن این طرح در شهرهای گلستان قدم جلو گذاشت.

وی با بیان اینکه یکی از الزامات ما در سال ۹۷ اجرای این طرح است، ادامه می دهد: برای گرگان این طرح در تابستان امسال، منطقه به منطقه اجرا می شود.

 

طرح به چند پیمانکار داده شود

اما یک کارشناس ارشد برنامه ریزی شهری در گفتگو با خبرنگار مهر، به واگذاری این طرح به چند پیمانکار در هر یک از شهرهای استان تاکید می کند و می گوید: برای جلوگیری از رانت و دادن قدرت به یک شرکت باید این طرح در هر شهر به دو یا چند پیمانکار واگذار شود.

مجتبی محبی معتقد است، طرح تفکیک زباله از مبدا در بالاشهر در مقایسه با پائین شهر به دلیل مشکلات اقتصادی مردم این منطقه توجیه ندارد اما اگر قرار باشد طرح به یک پیمانکار داده شود به دلیل نبود رقیب رانت ایجاده شده و شهر به هدف مورد نظر از طرح تفکیک زباله، دست نمی یابد.

وی استفاده از ظرفیت بانوان برای جمع آوری زباله از مبدا را مهم ارزیابی می کند و ادامه می دهد: با توجه به اینکه صبح بانوان در منزل هستند بهتر است به جای استفاده از کارگران مرد در شهرداری، از بانوان در این بخش استفاده شود.

به گفته این کارشناس ارشد برنامه ریزی شهری، مشابه این اقدام در شیراز انجام شده و تعدادی از بانوان شهری برای مراجعه به درب منازل و جمع آوری زباله آموزش دیده اند.

محبی ارائه بسته های تشویقی را در ابتدای اجرای طرح را عامل موفقیت می داند و می گوید: بهتر است برای جلب رضایت و توجه شهروندان بسته های تشویقی مانند قرعه کشی لوازم خانگی پیش بینی شود.

نبود نظارت و کنترل بر پسماند و زباله ها در مناطق صنعتی، شرکت ها و مناطق شهری باعث افزایش روز افزون، زیان های بهداشتی و اقتصادی شده است تا جاییکه روزانه به حجم انباشته شدن زباله ها و پسماند ها در این نقاط مختلف استان افزوده می شود که حاصل این امر به یقین هزینه های گزافی برای  جمع آوری و دفع زباله به بار می آورد بنابراین به نظر می رسد که نهادهای متولی به اجرایی شدن طرح تفکیک زباله از مبدا نگاهی جدی داشته باشند تا هزینه های بهداشتی و زیست محیطی استانمان در آینده به پائین ترین رقم ممکن برسد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار