براساس گفته‎ مسوولان تا زمانی که جاده کردکوی به بندرترکمن به بهره‎برداری نرسد نمی‎توان اقدام عملی مناسبی در خصوص جاده مواصلاتی بندرترکمن به آق‌قلا که یکی از خطرناک‎ترین و مرگ بارترین جاده‎های گلستان محسوب می‎شود، انجام داد.

ناتمام ماندن پروژه جاده مواصلاتی«کردکوی-بندرترکمن-آق‎قلا» بعد از گذشت 10 سال/خطرناک‌ترین جاده گلستان بی‎نصیب از تخصیص اعتبار

به گزارش گلستان ۲۴؛ گلستان یکی از استان‎هایی محسوب می‎شود که به دلیل نداشتن جاده‎های ایمن و مناسب هر ساله شاهد تلفات زیادی در تصادفات جاده‎ای است.

بر اساس آمار 123 نقطه حادثه‎خیز در جاده‎های گلستان شناسایی شده که هنوز ایمن‎سازی این جاده‎ها به طور کامل به اتمام نرسیده است، در این میان یکی از محورهای حادثه‌خیز گلستان که تلفات جانی و تصادفات رانندگی بی‌شماری اتفاق می‎افتد جاده مواصلاتی بندرترکمن به آق‌قلا است.

جاده مواصلاتی بندرترکمن به آق‌قلا بخش از پروژه جاده کردکوی، بندرترکمن، آق‌قلا است که براساس گفته‎ مسوولان تا زمانی که جاده کردکوی به بندرترکمن به بهره‎برداری نرسد نمی‎توان اقدام عملی مناسبی در خصوص جاده مواصلاتی بندرترکمن به آق‌قلا که یکی از خطرناک‎ترین و مرگ بارترین جاده‎های گلستان محسوب می‎شود انجام داد، این در حالی است که طی سال‎های گذشته و بروز مشکلات اقتصادی در کشور، تخصیص اعتبار مناسبی برای اتمام این پروژه صورت نگرفته است.

*عدم تخصیص اعتبار، دلیل ابتر ماندن پروژه جاده مواصلاتی کردکوی، بندرترکمن، آق‌قلا

سرپرست معاونت مهندسی فنی و ساخت اداره راه و شهرسازی گلستان در خصوص مشکلات مربوط به جاده مواصلاتی بندرترکمن به آق‌قلا در گفتگو با خبرنگار فارس از گرگان اظهار کرد: پروژه بندرترکمن به آق‌قلا در قالب یک موافقتنامه از کردکوی شروع می‎شود این پروژه از سمت کردکوی از سال ۱۳۸۹  آغاز  و به صورت چهار باند است و برای هر کیلومتر از این پروژه ۴ میلیارد تومان هزینه برآورد شده است.

نبی‎الله داوودی تصریح کرد: در فاز نخست این پروژه 10 کیلومتر از زیرسازی جاده کردکوی به بندرترکمن اتمام پیدا کرده است، در سال جاری با اعتباری که از محل سیل بودجه به استان اختصاص یافت باند شمالی آسفالت می‎شود و تا سال ۱۳۹۹ اگر تخصیصات به همین منوال پیدا کند این پروژه به صورت کامل و با علائم به بهره برداری می‎رسد.

وی اضافه کرد: در فاز دوم کمربندی بندرترکمن به طول ۹ کیلومتر طراحی تفصیلی آن انجام شده است طبق برآورد هزینه کمربندی بندرترکمن ۱۶۰ میلیارد تومان هزینه دارد کمربندی به طول ۹ کیلومتر احداث شده و مصوباتی که طی سال‎ها به ما اختصاص یافته است نتیجه‎اش این شده که ابنیه فنی در مسیر کردکوی به بندرترکمن تعریف شود تا به مرحله آسفالت برسیم امسال نیز باند جنوبی به طول ۱۰ کیلومتر انجام خواهد شد.

معاون اداره راه و شهرسازی گلستان مشکل اصلی در روند کند بودن پروژه‎های مربوط به راه را بودجه و اعتبارات پایین عنوان کرد و گفت: حداکثر برای پروژه‌ای مانند جاده مواصلاتی بندرترکمن به آق‌قلا که ۵۴ کیلومتر دارد نیاز به ۲۵۰میلیارد تومان هزینه داریم و تنها ۱۰ میلیارد تومان مصوب گرفتیم که هنوز به طور کامل تخصیص نیافته است.

*شناسایی 13 نقطه حادثه‌خیز در جاده مواصلاتی کردکوی-بندرترکمن-آق‎قلا

فرماندار بندرترکمن نیز در خصوص تصادفاتی که در جاده مواصلاتی بندرترکمن به آق‌قلا ایجاد می‎شود، گفت: یک بخش از این تصادفات خارج از حوزه استحفاظی بندرترکمن است به دلیل همین مشکلات اداره راهداری و پلیس شهرستان بازدیدهای مشترکی از مسیر و راه‌های ورودی و خروجی  شهرستان انجام دادند و 13 نقطه حادثه‌خیز شناسایی شد که پنج نقطه مربوط به مسیر بندرترکمن به آق‌قلا است.

الیاس هیوه‌چی تصریح کرد: برای اینکه نقاط حادثه‌خیز را پوشش بدهیم دوربین‎های نظارتی برای پایش ترافیک، نصب دستگاه‌های تردد شمار برای پایش راهداری، انجام شانه سازی در محور بندرترکمن- آق‌قلا انجام شد در جهت ایمنی‌سازی جاده نیز جلسه مناقصه برای انتخاب پیمانکار برگزار شد تا روشنایی مناطق حادثه‌خیز انجام شود و ظرف دو هفته آینده پیمانکار مشخص خواهد شد در این‌ مسیر  نصب سرعت‌گیر و اقداماتی مربوط به رمپ ورودی و خروجی منتهی به این جاده انجام شده است.

وی یکی از معضلات مربوط به جاده بندرترکمن به آق‌قلا را عرض کم عنوان کرد و گفت: براساس بررسی‎های پلیس راه و راهداری و تردد شمارها روزانه ۸ هزار تردد در این جاده داریم به اعتقاد کارشناسان فنی این جاده اشباع شده است.

فرماندار بندرترکمن خاطرنشان کرد: الویت برنامه پروژه محور کردکوی به بندرترکمن است با توجه به اینکه لازم است از اعتبارات ملی برای این پروژه لحاظ شود در سال‎های گذشته پیگیری‎های لازم انجام و اصرار داشتیم ابتدا محور کردکوی به بندرترکمن اتمام برسد تا اعتبارات برای محور بندرترکمن به آق‌قلا لحاظ  و این پروژه نیز عملیاتی شود.

*بهره‎برداری از پروژه جاده مواصلاتی کردکوی-بندرترکمن-آق‎قلا در سال آینده

نماینده مردم کردکوی، بندرترکمن و بندرگز در مجلس شورای اسلامی نیز در خصوص مشکلات اعتباری مربوط به جاده مواصلاتی کردکوی- بندرترکمن- آق‌قلا گفت: این پروژه در سال‎های گذشته آغاز شد و با تلاش‎ها و پیگیری نمایندگان و دستگاههای اجرایی در استان و کشور توانستیم این پروژه را آغاز کنیم ولی با توجه به کمبود اعتبارات با مشکل مواجه شدیم و تاکنون توانستیم بودجه لازم را تأمین کنیم.

رامین نورقلی‌‌پور تصریح کرد: کار خوبی که در خصوص این پروژه انجام شد آن بود که این پروژه را به صورت واحد تعریف کردیم یعنی با کمک دوستان مختلف در استان توانستیم پروژه جاده چهار باند کردکوی به بندرترکمن را به صورت پروژه واحد کردکوی-بندرترکمن- آق‌قلا تعریف کنیم.

وی اضافه کرد: جاده بندرترکمن به آق‌قلا به لحاظ ترافیک و میزان تلفات دارای حساسیت خاصی است بنابراین لازم بود برای تخصیص اعتبار به صورت جداگانه این پروژه را تعریف کنیم.

نماینده کردکوی، بندرگز، بندرترکمن و گمیشان در مجلس شورای اسلامی گفت: در حالیکه این پروژه جزو پروژه‎هایی بود که باید سال گذشته افتتاح می‎شد اما پیمانکار خواستار خارج شدن از این پروژه شد و کار نیمه تمام رها شد و برای انتخاب پیمانکار جدید به زمان نیاز داشتیم، خوشبختانه پیمانکار جدید را انتخاب کردیم و با توجه به اعتباراتی که تا الان اختصاص دادیم و اعتبار جدید از طریق پیگیری‎های ملی انجام شد کار در حال انجام شدن است و سال ۱۳۹۸ شاهد بهره‌برداری از این جاده خواهیم بود.

نورقلی‌‌پور خاطرنشان کرد: بعد از آن در ادامه از هر سال اعتباری که به ابن پروژه اختصاص خواهد یافت برای تکمیل و چهار باند کردن جاده بندرترکمن به آق‌قلا انجام خواهد شد.

وی بیان کرد: امیدواریم از سال آینده اعتباری که به این پروژه واحد اختصاص خواهد یافت شاهد افتتاح این پروژه باشیم قطعه اول به طول ۱۱ کیلومتر امسال  و سال بعد ۳۵ کیلومتر  افتتاح خواهد شد.

/فارس

ارسال نظر

آخرین اخبار