وحدت بین شیعه و سنی و همدلی مردم آق قلا با نیروهای جهادی و بسیجی در حادثه سیل این شهرستان، صحنه های زیبایی بود که باعث شد شهد شیرین عدالت علوی به مردم سیل زده چشانده شود.

دانشجویان جهادگر شهد شیرین عدالت علوی را به مردم سیل زده چشاندند/ ادای رسالت دانشجوی انقلابی توسط جوانان دهه هفتادی

به گزارش گلستان ۲۴؛ اوایل سال جاری که سیل گلستان منطقه ترکمن صحرا خصوصا شهرهای آق قلا و گمیشان را در محاصره خود در آورد، همه گروه ها و اقشار مردمی وارد صحنه شدند تا این آب های سرکش را از شهر بیرون کنند و آرامشی که از مردم سلب شده بود را به آن ها بازگردانند.

در کنار گروهای جهادی اما دانشجویان بسیجی که سرشار از انرژی و شور جوانی همراه با روحیه انقلابی بودند نقش بسزایی در خدمت رسانی داشتند.

بسیجی باید در وسط میدان باشد

گفتگویی ترتیب دادیم با فرمانده حوزه بسیج دانشجویی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی، جوانی که جنس فکر و عملش از نوع شهدای دانشجوی 16 آذر 32 است و توانسته همان روحیه و افکار را بعد از 6 دهه سرلوحه کارش قرار دهد.

حسین عالمی نژاد متولد سال77، اهل شهر قم و دانشجوی ترم پنجم گیاه پزشکی و فرمانده حوزه بسیج دانشجویی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان است .

این دانشجوی بسیجی در مورد حضور دانشجویان در منطقه سیل زده آق قلا و خدمت رسانی به مردم می گوید: با توجه به فرمایشات حضرت آقا که فرمودند بسیجی همیشه باید در وسط میدان باشد از همان روزهای اول که مردم گرفتار سیل بودند وارد منطقه شدیم .

کمک رسانی ها ابتدا با پخت ۳هزار پرس غذا در بین مردم سیل زده شروع شد این کار را با همکاری هیئت حضرت علی اکبر(ع) همدان انجام دادیم. خدمه و مواد اولیه از طرف هیئت بود و با همکاری دانشگاه که تمام ظرفیت آشپزخانه را در اختیار ما قرار داده بود پخت غذا را انجام دادیم و روزانه در بین مردم سیل زده توزیع می کردیم.

بعد از این اینکه آرامش نسبی در شهر حاکم شد تصمیم گرفتیم با اعزام گروهای جهادی به ساخت و ساز منزل مسکونی سیل زدگان بپردازیم.

تعامل و همکاری خوب با بسیج سازندگی

دانشجویان بسیجی وقتی استقبال مسئولین دانشگاه را در این راه دیدند تصمیم گرفتند با همکاری آنها به ساخت منزل مسکونی محرومین منطقه اقدام کنند که خوشبختانه کارکنان و اساتید دانشگاه یک روز حقوق خود را که نزدیک به 40میلیون تومان شد برای این کار اختصاص دادند.

این دانشجوی بسیجی در رابطه با همکاری نهاده های مختلف می گوید: ناحیه بسیج دانشجویی ما را به سازندگی سپاه نینوا معرفی کرد و با توجه به تعاملی که بسیج سازندگی با بهزیستی و کمیته امداد داشت، خانواده ای که سرپرست آن معلولیت ذهنی داشت را به ما معرفی کرد.

کلنگی که برای ساخت منزل دو خانواده محروم زده شد

 از اواخر مرداد پروژه ساخت منزل این خانواده آق قلایی را کلنگ زدیم اما خوشبختانه در اواسط راه خیّری برای انجام این پروژه اعلام آمادگی کرد بنابراین کل هزینه ای که تا آن زمان انجام شده بود را به ما برگرداند.

 تصمیم گرفتیم ساخت منزل مسکونی خانم مسنی که تحت پوشش کمیته امداد و دارای سه فرزند بود را به عهده بگیریم.

* عالمی نژاد و دوستانش با وجودی که اکثرا غیر بومی بودند بیشتر روزهای تابستان را در منطقه سیل زده گذراندند و در این مدت توانستند با گروهای خیر زیادی آشنا شوند .

او می افزاید: در ایام سیل، خیرین زیادی به منطقه آمدند و به اهالی پیشنهاد می دادند بخشی از هزینه ساخت و ساز منازلشان را پرداخت می کنند ولی به دلیل اینکه خانوده ها نمی توانستند مابقی هزینه را تامین کنند از انجام کار باز می ماندند.

این دانشجوی بسیجی می گوید: پروژه دوم را که تحویل گرفتیم نزدیک به ۷۰ میلیون اعتبار لازم داشت در حالی که ما ۴۰ میلیون تومان آن را تامین کرده بودیم بنابراین با یکی از خیرین مشهدی که در آن ایام پیشنهاد پرداخت بخشی از هزینه را به خانواده ها داده بود تماس گرفتیم و توانستیم پروژه را ادامه دهیم.

خوشبختانه از اوایل آبان پروژه دوم را در محله تازه آباد آق قلا شروع کردیم که فعلا در مرحله ابتدایی قرار دارد.

سرکشی هفتگی از پروژه ها

* گروهای جهادی دانشجویی در قالب گروهای ۱۰ نفره ایام تابستان در منطقه حضور داشتند اما با شروع سال تحصیلی حضور دانشجویان کمرنگ شد و کار با نیروهای بومی با کمترین هزینه در حال انجام است ولی سرکشی هفته ای از پروژه ها توسط دانشجویان ادامه دارد که ان شا الله تا پایان سال تحویل داده شود.

* این دانشجوی جهادگر در مورد جلوه های زیبایی که در این ایام مشاهده کرد، می گوید: وحدت بین شیعه و سنی و همدلی که بین مردم با نیروهای جهادی و بسیجی به وجود آمد صحنه های زیبایی بود که ما را امیدوار به کار بیشتر می کرد و ان شا الله در خدمت به محرومین بتوانیم به رسالت بسیجی خود که حضرت آقا بر آن تاکید دارند عمل کنیم. 

اختصاص یک روز از حقوق کارکنان و اساتید دانشگاه به سیل زدگان

علی نجفی نژاد رییس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان با اشاره به همکاری دانشگاه با بسیج دانشجویی گفت: یکی از فعالیت های دانشگاه در ایام سیل حضور دانشجویان در منطقه سیل زده بود از این رو کارکنان و اساتید دانشگاه یک روز از حقوق خود را به ساخت منزل محرومین منطقه سیل زده اختصاص دادند و البته همکاری با دانشجویان در بخش های دیگر هم وجود دارد.

حضور دانشجویان بسیجی که اغلب با سن کم که نه امام و نه دوران دفاع مقدس را درک کرده بودند، ولی آنچنان آرمان ها و رفتارهای امام و انقلاب در دل و جانشان نهادینه شده بود که مردم منطقه را به یاد جوانان بسیجی زمان انقلاب و دفاع مقدس می انداخت و همگان از خلوص این جوانان انقلابی متحیر بودند.

خلوص و رفتارهای بی منت دانشجویان شرمنده مان کرد

حسین لکزایی، فردی که دانشجویان جهادگر به ساخت منزل مسکونی مادرش اقدام کردند به ما می گوید: گروه های جهادی بعد از بازدید و تهیه عکس و فیلم از منزلمان اقدام به ساخت منزل مسکونی ما کردند، از هیچ ارگانی به ما کمک نشد و چون کارگر بودیم نمی توانستیم وام ساخت منزل را دریافت کنیم .

منزل ما چون تخریبی بود سیمان و مصالح برای مرمت به ما تعلق نگرفت و تقریبا ناامید شده بودیم و امیدی برای برون رفت از این وضعیت نداشتیم ، مادرم نگران بود و به ما می گفت واقعا چطور می خواهیم منزلمان را بسازیم؟! تا اینکه دانشجویان بسیجی پیگیر وضع ما شدند و قول دادند که حتما منزلتان را می سازند.

این شهروند آق قلایی درباره حضور دانشجویان جهادگر و نحوه کمک رسانی به مردم سیل زده می گوید: صحنه هایی که من و همشهری هانم در این مدت از این جوانان دیدیم باور کردنی نبود با دل و جان برای مردم کار می کردند.

صحنه هایی که گاه باعث شرمندگی ما می شد، دانشجوی جوانی را دیدم که شاید اهل استان ما هم نبود اما برای کمک به مردمی که نمی شناخت و یا هم مذهبش نبود حین کمک رسانی در جوی فاضلاب افتاد و انموقع بود که فهمیدیم آنها نه برای مادیات بلکه تنها برای رضای خدا در کنار ما هستند.

آنها طوری به کمک رسانی مشغول بودند که انسان فکر می کرد این اتفاق برای اهالی خانواده خودشان افتاده است که این رفتارها باعث تعجب اهالی ترکمن و فارس و... در آق قلا شده بود.

او ادامه می دهد: با وجود این که من خودم کارگر هستم اما از اینکه این دانشجویان در سرما و اول صبح برای ساخت منزل می آمدند و برای فرار از سرما بیرون محوطه آتش روشن می کردند و به کار مشغول می شدند، تعجب می کردم.

تصوری که از بسیجیان داشتم بسیار متفاوت بود

حسن لکزایی می افزاید: تا قبل از دیدن این صحنه ها باور نمی کردم کمک رسانی بسیجیان اینگونه باشد و واقعا فکر میکردم ممکن است این اخبار که به ما میرسد صرفا تبلیغات تلویزیونی باشد اما با چشم خود دیدم برای این جوانان بسیجی نه بحث قومیت و نه مذهب و نه هیچ چیز دیگر مطرح نبوده است.

* او اصرار داشت در هر جمله ای که می گوید حتما تشکرش از دانشجویان جهادگر را تکرار کند .

* وقتی حال خوش این جوان اق قلایی را دیدم در گفتگویی با فرمانده ناحیه بسیج دانشجویی از سایر فعالیت دانشجویان جهادی در مناطق سیل زده پرسیدم.

اعزام 60گروه جهادی به مناطق سیل زده گلستان/ ساخت سه واحد مسکونی برای سیل زدگان

جواد فرمرازی فرمانده ناحیه بسیج دانشجویی که بیش از یک سال است این مسئولیت را پذیرفته به ما می گوید: از زمان وقوع زمان سیل تا پایان مهر ماه نزدیک به 60 گروه جهادی به منطقه سیل زده استان اعزام شدند این 60 گروه در حدود 9 هزار نفر روز به کارهای عمرانی، آموزشی و فرهنگی مشغول بودند.

 * دانشجویان در اوایل حضورشان در مناطق سیل زده به پاک سازی و بهسازی معابر و مساجد مشغول بودند و در ادامه به فعالیت های عمرانی و آموزشی و فرهنگی پرداختند.

فرمانده بسیج دانشجویی استان می افزاید: علاوه بر ساخت منزل مسکونی توسط دانشجویان جهادگر دانشگاه منابع طبیعی گرگان دو واحد مسکونی دیگر توسط دانشجویان دانشگاه آزاد کردکوی و بندرگز برای دو خانواده محروم سیل زده بندرترکمن و روستای آق سین آق قلا ساخته شده است.

او می گوید: مردم و جوانان منطقه وقتی اخلاص و دلسوزی دانشجویان جهادگر را دیدند به سبب اعتمادی که از بینشان حاصل شد درخواست می داند کمک های مردمی خود را از طریق گروه های جهادی دانشجویی به مردم ارائه دهند.

/گلستان ما

ارسال نظر

آخرین اخبار