نشست کتاب فصل با همکاری جمعی از ناشران استان در بخش جنبی چهارمین روز از سیزدهمین نمایشگاه کتاب گلستان برگزار شد.

اهل قلم و ناشران گلستانی از وضعیت نشر و کتاب و کتابخوانی گفتند

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گلستان، احمد خواجه نژاد، مدیر عامل موسسه فرهنگی میرداماد گرگان در نشست کتاب فصل که در حاشیه سیزدهمین نمایشگاه کتاب بزرگ گلستان برگزار شد، گفت: با توجه به اینکه بسیاری از ناشران گلستانی در شهرهای استان پراکنده هستند اطلاع ندارند چه کتاب هایی در استان منتشر می شود، به همین منظور پیشنهاد شد در هر فصل یک نشست برگزار شود.

وی با اشاره به اینکه نخستین نشست فصلی در اسفند سال ۹۶ برگزار شد، افزود: تا کنون توانستیم هفت نشست را باحضور ناشران گلستانی برگزار کنیم.

مدیر عامل موسسه فرهنگی میرداماد گرگان با بیان اینکه در سال ۲۴۰ تا ۲۵۰ عنوان کتاب رونمایی می شود، گفت: طی نشست هایی که انجام شده ۴۳۵ عنوان کتاب توسط ناشران و مولفین استان منتشر و به چاپ رسیده است.

وی معرفی کتاب را از اهداف این نشست های فصلی اعلام کرد و افزود: دور هم جمع شدن اهل قلم و استفاده کردن از تجارب یکدیگر از دیگر اهداف این نشست است چرا که این امر در کیفیت کار ناشران موثر خواهد بود.

خواجه نژاد اظهار کرد: امید است با برگزاری این نشست ها و انتقال تجربیات، آثار و کتب غنی تر در استان تولید کنیم.

در ادامه مقسم یکی از ناشران گلستانی اظهار کرد: کتاب در جامعه بشری بسیار مهم و از جایگاه ویژه ای برخوردار است.

وی افزود: خداوند زمانی که قرآن را بر پیامبر اکرم (ص) نازل کرد فرمود بخوان که این خود نشان از اهمیت مطالعه دارد.

مقسم کتاب را یار و همدم خوب برای انسان دانست و اظهار کرد: خانواده ها همان گونه که برای خرید کالا ها هزینه های زیادی پرداخت می کنند می طلبد بخشی از درآمد خود را به خرید کتاب اختصاص دهند چراکه مطالعه کتاب باعث می شود کانون خانواده از آسیب های اجتماعی به دور بماند.

وی یادآورشد: یکی از کسانی که باید نسبت به خرید کتاب مردم اهمیت دهند مسئولان هستند، آن ها با اجرای برنامه می توانند امکان خرید کتاب را برای مردم فراهم کنند.

مقسم با اشاره به اینکه افزایش هزینه ها و مشکلات اقتصادی برای نویسندگان اثرگذار بوده است، گفت: برخی از نویسندگان ما برای جلوگیری از هزینه متن کتاب را تایپ می کنند که این کار باعث می شود کیفیت کتاب با کاهش مواجه شود.

وی با بیان اینکه برای چاپ کتاب نیاز هست کار تخصصی صورت گیرد، خاطرنشان کرد امید است با کمک رسانی از سوی مسئولان مربوطه بتوانیم به سمت تخصصی رفتن چاپ کتاب حرکت کنیم.

اراز محمد سارلی از نویسندگان و ناشران گلستانی هم در ادامه این مراسم گفت: زمانی که یک کتاب به چاپ می رسد این انتظار وجود دارد که برند سازی و رسانه ای شود.

این نویسنده گلستانی با اشاره به اینکه اداره کل فرهنگ و ارشاد، اصحاب رسانه و دیگر متولیان اهل قلم به نشر کتابی که انجام می شود توجه نمی کنند، افزود: متولیان امر باید نسبت به برند سازی کتاب اقدام کنند و بدانند چه کتاب هایی برای استان مفید است.

سارلی اظهار کرد: با وجود دو بال استرآباد و جرجان استان گلستان از موقعیت بسیار مناسبی برخوردار است کتاب جرجان با موقعیتی که دارد در بیروت و دیگر کشورها به چاپ می رسد اما در گلستان به چاپ نمی رسد در مجموع برای اعتبار نام استان باید همت کرد و کار انجام داد.

سید عباسعلی محسنی مفیدی، نویسنده کتاب «اوسانه های کلثوم ننه» در ادامه این مراسم گفت: با توجه به اهمیت کتاب و جایگاه آن باید اقدامات ارزشمندی در حوزه نشر صورت گیرد.

وی افزود: تا کنون موفق به چاپ یک جلد کتاب شدم و کتابی دیگری هم به مرحله چاپ رسیده است اما به دلیل هزینه های بالا کارهای گرافیستی آن را به پسرم واگذار کردم، در حالی که این کار باید توسط متخصصان انجام شود.

 

 

ارسال نظر

آخرین اخبار