کلنگی که ۵ سال برزمین ماند

پروژه پر سر و صدای دومین موزه روستایی کشور در گلستان با گذشت پنج سال به دلیل مشکلات اعتباری و علی رغم دوباره چینی یک خانه روستایی، متوقف شده است.

دومین موزه روستایی کشور اسیر مشکلات مالی/اسناد خزانه کارگشا نیست

به گزارش گلستان ۲۴؛ پنج سال از کلنگ زنی دومین موزه روستایی کشور در گلستان می گذرد اما این طرح بزرگ علی رغم بازچینی یک خانه روستایی به دلیل مشکلات مالی و اعتباری متوقف شده است.

مردادماه سال ۱۳۹۴ در شرایطی که ۲۳ استان مصوبه اجرای پروژه موزه روستایی را از دولت قبل دریافت کرده بودند؛ دولت تدبیر و امید با حضور اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور، مسعود سلطانی فر، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری وقت، آیت‌الله نور مفیدی نماینده ولی‌فقیه در استان، معصومه ابتکار معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست وقت و سایر مسئولان استانی و کشوری، کلنگ‌زنی پُر سرو صدایی برای آغاز عملیات اجرایی دومین موزه روستایی کشور در پارک جنگلی قرق به راه انداخت.

تا حدود ۹ ماه پس از کلنگ‌زنی اطلاعاتی در خصوص اجرای این پروژه در دست نبود اما پس از آن مدیرکل میراث فرهنگی گلستان در گفتگوی اختصاصی با مهر از رایزنی‌ها و موافقت‌های انجام شده برای انتقال سه خانه روستایی از شهرستان‌های کردکوی و بندرگز خبر داد. حالا پنج سال از کلنگ‌زنی دومین موزه میراث روستایی کشور می‌گذرد و خبری از افتتاح پروژه نیست.

کارشناس مسئول امور موزه‌های استان گلستان در خصوص آخرین وضعیت دومین موزه روستایی کشور به خبرنگار مهر اظهار کرد: این پروژه در سفر دیماه سال گذشته رئیس جمهور به گلستان ردیف اعتباری استانی و ملی مصوب دارد که در انتظار ابلاغ و تخصیص اعتبار آن هستیم.

غلامرضا حمیدی با اشاره به اینکه رایزنی‌ها از سوی مدیرکل میراث برای تخصیص اعتبار در حال انجام است، افزود: این پروژه امسال حدود ۳.۵ میلیارد تومان اعتبار مصوب ملی و استانی دارد و سه سازه روستایی آماده عملیات دوباره چینی هستند.

 

وی افزود: در مهرماه امسال خانه قلندر آیش از توابع دهستان سدن رستاق غربی در بخش مرکزی کردکوی که قبلاً منتقل شده بود بهسازی و دوباره چینی شد و در صورت تخصیص اعتبار عملیات بهسازی و دوباره چینی خانه جهان‌بخش از روستای سرکلاته خرابشهر بندرگز و خانه تاریخی زاهد کردکوی در اولین فرصت انجام می‌شود.

اعتبار تخصیص یابد فاز نخست را بهره‌برداری می‌کنیم

کارشناس مسئول امور موزه‌های میراث فرهنگی گلستان با این توضیح که اگر اعتبارات مصوب به‌طور کامل تخصیص یابد فاز نخست پروژه را در سال آینده بهره‌برداری می‌کنیم، تصریح کرد: هم‌اکنون کارشناسان در حال پایش دائمی بناهای منتقل شده به محل اجرای پروژه هستند اما باید بپذیریم که این بناها شرایط یک خانه نوساز را ندارند و نگهداری آن‌ها هم به اعتبار نیاز دارد.

پروژه دومین موزه میراث روستایی کشور هزینه هنگفتی نیاز دارد و در توان دولت در این شرایط نبودوی توضیح داد: نیازمند داشتن مکان استاندارد دائمی که هوا را ایزوله کند هستیم اما تأمین چنین شرایطی پرهزینه است و امید داریم با تخصیص اعتبار لازم و کامل پروژه بتوانیم در آینده چنین فضایی را فراهم کنیم.

در همین رابطه حسین کتولی، دکترای مرمت بناهای تاریخی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: استان گلستان دارای تنوع بسیار زیاد در اقلیم، فرهنگ، مساکن روستایی و معماری‌های متنوع است که بخش عمده بناهای تاریخی آن در حال تخریب و از بین رفتن است.

وی گفت: در شرایط که توانایی حفظ این آثار را نداریم باید به دنبال راه‌حلی برای حفظ آن باشیم و اینکه میراث فرهنگی تلاش دارد این آثار را به‌عنوان سندی از معماری و هویت این استان حفظ کند کار پسندیده‌ای است.

این دکترای مرمت ابنیه و بافت‌های تاریخی افزود: موزه مساکن روستایی کار بسیار بلندمدت، پرهزینه و بسیار ظریف است، هرچند این پروژه اعتبار ملی دارد اما به اعتقاد من اجرای آن در این شرایط مالی دولت خیلی ضرورت نداشت.

وی با این توضیح که نخستین موزه روستایی کشور (گیلان) با فاینانس و یکسری امکانات فرانسوی و داشتن ردیف اعتباری مجزا انجام شد، ادامه داد: سنگ بنای دومین موزه روستایی گلستان درست گذاشته شده است؛ بهترین مشاور ممکن که موزه روستایی گیلان را اجرا کرده برای این پروژه انتخاب شده است و در قرارداد علاوه بر اجرا شناسایی بناهای تاریخی گلستان، آموزش و نگهداری و … لحاظ شده است.

دولت توان اجرای پروژه را در این شرایط نداشت

کتولی اضافه کرد: تلاش شده این پروژه به بهترین شکل انجام شود اما مسئله اصلی این است که این پروژه خیلی هزینه بَر است و بودجه مورد نیاز مالی این پروژه چند برابر بودجه کل بهسازی، کف‌سازی، جداره‌سازی و مرمت بافت تاریخی گرگان و مرمت چندین خانه تاریخی است.

عملکرد و رفت و آمد است که خانه‌های تاریخی منتقل شده را نگهداری کرده و زنده می‌کندوی تصریح کرد: این پروژه هزینه هنگفتی نیاز دارد و در توان دولت در این شرایط نبود؛ موزه گیلان با لابی‌های انجام شده ردیف بودجه واقعی داشت و همه کمک کردند تا نخستین موزه روستایی کشور اجرایی شود.

این دکترای مرمت بناها و ابنیه تاریخی خاطرنشان کرد: مشکل موزه روستایی گلستان کمبود اعتبار، عدم آموزش، جنس و نوع خانه‌ها و همچنین مصالح است و از همه مهم‌تر اینکه علیرغم تمام تلاش‌های میراث برای اجرای این پروژه، اراده جدی در نمایندگان مجلس و مسئولان استانداری و… وجود ندارد.

تنها دغدغه بحث تزریق اعتبار بود

ابراهیم کریمی، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار گلستان در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: دومین موزه میراث روستایی کشور به جهت کمبود اعتبارات از روند رو به رشدی برخوردار نیست؛ زیرساخت‌ها و تعاملات میان‌بخشی برای تسریع در روند اجرا مهیاست و تنها دغدغه بحث تزریق اعتبار بود.

وی که پیش از این مدیرکل میراث فرهنگی گلستان بود، گفت: این پروژه در سفر سال گذشته رئیس جمهور به گلستان هفت میلیارد تومان اعتبار ملی و استانی مصوب دارد.

کریمی توضیح داد: این پروژه امسال دو میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان اعتبار مصوب ملی و یک میلیارد و ۳۵۰ میلیون تومان اعتبار استانی دارد.

وی بیان کرد: اعتبارات ملی این پروژه اوراق و اسناد خزانه است که در حال حاضر ۹۰۰ میلیون تومان آن به استان ابلاغ شده است.

به گفته کریمی ماهیت اجرای این پروژه به گونه‌ای است که اجرای بخشی از آن به اعتبار نقدی نیاز دارد و استاندار در نشست اخیری که با رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان و مشاور طرح داشتند قول دادند تآمین اعتبار نقدی انجام شود.

وی تأکید کرد: ما برای اجرا و بهره‌برداری از دومین موزه میراث روستایی اراده جدی داریم و تلاش داریم با حل و فصل مسائل مالی این پروژه را اجرایی کنیم.

پروژه پنج ساله دومین موزره میراث روستایی گلستان اسیر مشکلات مالی است و اسناد خزانه و اوراق مشارکت راهگشای حل مسائل مالی آن نیست و حالا باید دید قول‌ها عملی می‌شود و بودجه به‌طور کامل تخصیص می‌یابد که سال آینده شاهد بهره‌برداری از فاز نخست این پروژه باشیم.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار