طرح شنبه های کتاب یکی از طرح های خوب و متاثر در زمینه ترویج فرهنگ کتاب است که توانسته است این طرح را در سطح کشور موفق نشان دهد.

شنبه های کتاب یکی از طرح های موثر در ترویج فرهنگ کتاب/ نقش کانون های مساجد در رشد مطالعه افراد

به گزارش گلستان ۲۴؛ با توجه به اینکه ترویج فرهنگ کتابخوانی می تواند دستاوردهای فراوانی را در لایه های مختلف فرهنگی جامعه به همراه داشته باشد و همینطور می تواند به عنوان یک عامل مهم بازدارنده و پیشگیری کننده در مقابل بسیاری از آسیب ها و جرائم احتمالی جامعه عمل کند؛ بنابراین سرمایه گذاری بر روی آن و انجام طرح های مختلف با موضوع کتاب بسیار مهم و راهبردی است.

 

طرح شنبه های کتاب نیز یکی از همان طرح های خوب و متاثر در زمینه ترویج فرهنگ کتاب است که دارای یکسری محاسن و خصوصیات منحصر به فرد است که توانسته است این طرح را در سطح کشور موفق نشان دهد.

 

انجام این طرح توسط کانون های فرهنگی و هنری مساجد کشور می تواند تاثیرات خوبی را در رشد مطالعه افراد جامعه داشته باشد و فرهنگ مطالعه را نهادینه نماید.

 

سه خصوصیت مهم این طرح که توانسته است این طرح را رو به رشد نشان دهد و به عنوان یک طرح موفق قلمداد شود این است:

 

۱- کلانگری در طرح شنبه های کتاب

یکی از خصیصه های یک طرح موفق و موثر این است که طرح باید فراگیر باشد و در سطح کلان در حال برگزاری باشد تا بتواند جامعه هدف بیشتری را تحت تاثیر خود قرار دهد، طرح شنبه های کتاب در یک گستره ملی و در سطح 25 هزار کانون مسجد سراسر کشور اطلاع رسانی شده است و توانسته است کانون های فرهنگی و هنری بسیاری را در این زمینه فعال کند.

 

۲- برگزاری سهل و راحت طرح

مسئله دیگری که طرح شنبه های کتاب را موفق جلوه می دهد و مخاطبین را به راحتی تحت تاثیر قرار می دهد این است که این طرح از یک مکانیزم راحت و آسانی برخوردار است و مجری طرح بدون هیچ هزینه و بدون صرف وقت زیاد می تواند در سطح بسیار خوب و عالی این طرح را برگزار کند. فقط آنچه که در این طرح مهم است برنامه ریزی دقیق و کیفیت برگزاری و نظم بسیار موثر و مهم است.

 

۳- پیوند طرح با نماز جماعت، مسجد و روحانی

از خصوصیات مهم این طرح که به عنوان یک نقش مکمل نیز از آن می توان نام برد این است که این طرح در مسجد و زمان حضور نمازگزاران در صف نماز جماعت برگزار می شود و روحانی مسجد به عنوان یک مجری مطلوب و تاثیرگذار این طرح را در یک زمان بسیار محدود و کم برگزار می کند. بنابراین این خصوصیت یک روان امنی را برای مخاطبین این طرح فراهم می کند و نمازگزاران را به فرهنگ مطالعه جذب می کند.

در این زمینه گفتگوی مختصری را به سه مجری کانونی این طرح انجام داده ایم.

 

«سعید رنجبر» مدیر کانون فرهنگی هنری وحدت گرگان در خصوص اجرای این طرح در این کانون به خبرنگار شبستان گفت: طرح شنبه های کتاب هر هفته با معرفی یک کتاب در این کانون برگزار می شود.

 

وی با اشاره به قرار داشتن کانون وحدت در جامعه المصطفی، افزود: به همین دلیل تمامی مباحثی که در این طرح مطرح می شود علمی است.

 

رنجبر، استقبال از این طرح را بسیار خوب بیان کرد و اظهارداشت: در هر جلسه اجرای طرح 200 نفر شرکت می کنند.

 

وی خاطرنشان کرد: تاکنون در طرح شنبه های کتاب کتاب های ققنوس فاتح در حوزه ادبیات مقاومت، مولانا، شهید مطهری، زندگینامه مقام معظم رهبری و بررسی شخصیت علمی، ادبی و سیاسی مقام معظم رهبری معرفی شده اند.

 

«حسین جهان تیغ» مدیر کانون فرهنگی هنری فدائیان ولایت شهرستان رامیان نیز گفت: تا کنون 7 جلسه از طرح شنبه های کتاب را در کانون برگزار کرده است و استقبال مردم از این طرح خوب بوده است.

 

وی افزود: این طرح هر هفته بعد از نماز مغرب و عشاء  به صورت معرفی یک کتاب برگزار می شود و در خصوص اهمیت آن روحانی توضیحاتی را ارائه می دهد.

 

جهان تیغ ادامه داد: کتاب جوانان و آرامش، شعاع نور امامت، همسر یا دردسر، بینش مطهر، قصه آفتاب و آسیب ها و مشکلات از کتاب های معرفی شده در این جلسات است.

 

«ولی الله ممشلی» مدیر کانون فرهنگی هنری شهید براتعلی میردار مینودشت نیز گفت: طرح شنبه های کتاب هر هفته بعد با حضور کودکان و نوجوانان 7 تا 14 سال در کانون برگزار می شود.

 

وی افزود: در این طرح که به صورت حلقه ای برگزار می شود، مدیر کانون به معرفی یک کتاب می پردازد.

 

ممشلی خاطرنشان کرد: تا کنون کتاب هایی در زمینه احکام، نماز، ولایت فقیه، 14 نکته از نماز حاج آقا قرائتی و ... معرفی شده است.

/شبستان

ارسال نظر

آخرین اخبار