این روزها در خصوص گزارش ویژه سخنگوی شورای نگهبان راجع به رد صلاحیت ۹۰ نفر از نمایندگان فعلی و سابق مجلس برای انتخابات پیش رو _ که اکثر آنها به دلیل سواستفاده مالی و جرائم مالی بوده است!_ جیغ های بنفش و سبز و البته اظهارنظرهای مختلفی را بدنبال داشته است.

دستمال های کثیف و جیغ های بنفش و سبز / شورای نگهبان _ مردم و راهبرد مجلس پاک

به گزارش گلستان ۲۴؛ این روزها در خصوص گزارش ویژه سخنگوی شورای نگهبان راجع به رد صلاحیت ۹۰ نفر از نمایندگان فعلی و سابق مجلس برای انتخابات پیش رو _ که اکثر آنها به دلیل سواستفاده مالی و جرائم مالی بوده است!_ جیغ های بنفش و سبز و البته اظهارنظرهای مختلفی را بدنبال داشته است.

صرف نظر از جیغ های یاد شده و همچنین زوایه نگاه و انتقادات طرفداران و حامیان ستادی این نامزدهای انتخاباتی ، نگاه مردم عادی_ که انتخابات و اخبار آن را دنبال می کنند_ در نوع خودش قابل توجه است و چقدر خوب است که صاحبان حنجره های پاره بنفش و سبز ، گوش شنوایی هم برای این نگاه مردم داشته باشند.

امروز عصر که به خانه باز می گشتم راننده آژانس می گفت که فلانی در فلان شهر را رد صلاحیت کردند ! گفتم چطور ؟ بعد از یک مکث گفت فلانی را می شناسم که چکار کرده است و چکار می کند و اگر شورای نگهبان او را رد صلاحیت نمی کرد ! من نسبت به نظام دچار تردید می شدم ! 

کل مسیر تا منزل کلی مستندات از مصوبات و اقدامات بعض کمیسیون های تخصصی مجلس برایم ارائه کرد ! حرف آخرش هم این بود که مردم خوب همه چیز را می دانند و خوب تحلیل و تفسیر می کنند.خیلی امیدبخش بود. چراکه این سیاست اصلی نظام(مبارزه با فساد) بعد از چندین سال طرح و تاکید مکرر، امروز می توان گفت که به یک مطالبه عمومی و انتخاباتی گسترده تبدیل شده است تا جایی که از همکنون که شورای نگهبان قانون اساسی به چنین اقدام بزرگی در بررسی صلاحیت ها دست زده است ؛مورد استقبال عمومی قرار گرفته است .

قریب چهار دوره از ادوار مجلس شورای اسلامی می گذرد که این مطالبه جدی رهبر معظم انقلاب اسلامی و آنهم خطاب به قوه مقننه روی زمین مانده و انتظارات معظم له در خصوص مبارزه با فساد از این قوه و قوه مجریه تحت نظارت آن ؛تحقق پیدا نکرده است ! و اکنون شاهدیم قوه قضائیه به ریاست آیت الله رئیسی بار دو قوه دیگر را به دوش می کشد .

اما چرا مجلس شورای اسلامی در تمام این سالها نتوانست به این وظیفه خطیر خود عمل کند ؟  یکی از بیاد ماندترین بیانات رهبری در دیدار نمایندگان مجلس هفتم در تاریخ ۲۷ خردادماه ۸۳ مطرح گردید که در بخشی از این بیانات ،رهبری به این سوال پاسخ می دهد و بعد از ۱۵سال شورای نگهبان تفسیری به روز از این عبارت بیاد ماندنی در این دیدار یعنی :"با دستمال کثیف نمی‌توان شیشه را پاک کرد" ارائه نمود که در نوع خود بسیار قابل توجه و البته از این جهت که شورای نگهبان را در موقعیت ممتاز دفاع از نظام و مشروعیت آن قرار داده و تردیدهای احتمالی را رفع نموده است ،قابل تقدیر فراوان است. 

رهبر معظم انقلاب در آن دیدار مطرح می کنند که: «از جمله‌ مهمترین کارها، مبارزه‌ با فساد است. مبارزه‌ با فساد، یک جنبه‌ اخلاقی محض نیست؛ اداره‌ کشور متوقف به مبارزه‌ با فساد است. بنده دو سه سال پیش که آن نامه را درباره‌ مبارزه‌ با فساد به مسئولان کشور نوشتم، به دنبال یک کار طولانی و یک بررسی و مطالعه‌ وسیع و همه‌ جانبه بود. از هر طرف می‌رویم، می‌بینیم اگر با فساد مبارزه نشود، همه‌ کارها لنگ خواهد ماند.» و در ادامه می افزایند که :«فساد مالی، مثل خوره، ایدز و سرطان است؛ باید با آن مبارزه کرد ... باید با فساد مبارزه‌ جدی کرد. یک پایه‌ مبارزه، شمایید. آن روزی که بنده مسأله‌ مبارزه‌ با فساد را گفتم، توقعم این بود که مجلس شورای اسلامی سینه سپر کند و جلو بیاید و در این میدان حرکت کند تا ما دیگر احتیاج نداشته باشیم دنبال کنیم؛ اما متأسفانه این‌طور نشد. آنها نکردند، شما بکنید. البته به قول برادر ظریف و نکته‌ سنج‌مان، با دستمال کثیف نمی‌ شود شیشه را تمیز کرد. اگر انسان بخواهد با فساد مبارزه کند، باید در درجه‌ اول مراقب باشد که فساد دامن خودش را نگیرد. داخل خودتان و درون مجلس مراقب باشید. دست پاک، دامن پاک، زبان پاک و چشم پاک خواهد توانست در حوزه‌ اقتدار وسیعی که شما دارید، همه چیز را پاک کند.»

اکنون نوبت مردم است که تحت راهبرد یاد شده در اولین انتخابات در گام دوم  (مجلس پاک) با انتخاب خود نمایندگانی در خط مقدم مبارزه با فساد را راهی مجلس کنند تا پس از این چند دوره و این همه بررسی و مطالعه وسیع ،بطور جدی یک پایه عدالتخواهی و مبارزه با فساد باشند و این مجلس را تا چهار سال آینده بطور مستمر بسمت سرمقصد اصلی آن حرکت دهند و در سایه این مبارزه نیز تبعیض و فقر هم از چهره این جامعه زدوده شود.

/گلستان ما

ارسال نظر

آخرین اخبار